مدیر کل مدیریت بحران:

۹۰ درصد آتش سوزی‌های عامل انسانی دارد / سهل انگاری های حریق خائیز را به ستاد بحران کشور گزارش کردیم

مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد: با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که ۹۰ درصد آتش سوزی‌های اخیر استان عامل انسانی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱ 04 August 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، علیرضا نیکروز در شورای اداری با ارائه گزارشی از وضعیت مخاطرات استان در فصل گرم سال، گفت: استان درامتداد سلسله کوه‌های زاگرس قرار دارد که با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی شرایط ویژه‌ای در حوزه مخاطرات دارد. 
نیکروز ادامه داد: در این فصل سه مخاطره در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که اولین و مهمترین مورد، آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها است و دومین مورد هم غرق شدگی و سومین مورد هم پرتاب از ارتفاع است. 
وی ادامه داد: با توجه به این نکته که ۹۰ درصد پوشش استان جنگل است، وظیفه محافظت، جلوگیری و اطفا حریق را سنگین می‌کند.
نیکروز افزود: علی رغم پیشگیری‌هایی که صورت گرفت، اما باز هم شاهد آتش سوزی‌های بعضا بسیار گسترده‌ای بودیم هر چند این آتش سوزی‌ها در این فصل در استان‌های زاگرس نشین به دفعات زیاد رخ است.
وی گفت: پوشش گیاهی فشرده متاثر از بارش‌های خوب بهاری، صعب العبور بودن مناطق دچار حریق و گرمای شدید سه عامل مهمی هستند که هم باعث سرایت و گستردگی آتش شده و هم کار اطفاء حریق را سخت و طاقت فرسا کرده است.
مدیر کل مدیریت بحران ادامه داد: با بررسی و تحقیقاتی که انجام شده متاسفانه بیش از ۹۰ درصد عوامل آتش سوزی‌ها عامل انسانی است که بحث عمد و غیر عمد بودن آن در دست بررسی است، اما هم اکنون ۲۲ نفر در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده است. 
نیکروز گفت: اقدامات متعددی برای مقابله با آتش سوزی‌ها انجام شده است از جمله ایجاد آتش بر‌ها، آموزش و اطلاع رسانی عمومی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف و انجام برخی اقدامات پیشگیری که هر چند در برخی موارد نتایج خوبی هم در پی داشته، اما در هر صورت عوامل متعدد همچنان باعث بروز آتش سوزی و ایجاد خسارت می‌شود.
وی ادامه داد: آتش سوزی کوه خائیز یکی از گسترده‌ترین آتش سوزی‌های مراتع و جنگل‌های استان بود که در دو مرحله در حوزه خوزستان، شهرستان بهبهان حریق صورت گرفت، اما متاسفانه از سمت شروع حریق اقدام به موقع انجام نشد و با وزش باد این آتش سوزی تشدید شد به خائیز سرایت کرد که آنهمه خسارت را به بار آورد در حالی که اگر از همان ابتدا مسئولیت پذیری وجود داشت و آتش کنترل می‌شد چنین وضعیتی را شاهد نبودیم البته سهل انگاری خوزستان مشخص شد و ما این موارد و سهل انگاری‌ها را به ستاد بحران کشور هم گزارش کردیم ضمن اینکه مدتی بعد یک مورد دیگر هم آتش سوزی دوباره از سمت خوزستان داشتیم که اینبار خوشبختانه با مدیریت صورت گرفته از شعله ور شدن مجدد خائیز جلوگیری شد. 
وی به برخی کمبود‌ها اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌هایی که باید در آتش سوزی‌ها به صورت میدانی وارد عمل شوند، نیمی از پرسنل آن‌ها بانوان هستند که عملا نمی‌توانند در چنین عملیات‌هایی شرکت کنند.
نیکروز ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به اختلافات محلی است که وجود دارد و گا‌ها موجب آتش سوزی‌های عمدی می‌شود که باید این موارد مدیریت شود. 
وی گفت: در خصوص مقابله و پیشگیری باید آموزش به روستائیان به صورت فراگیر خصوصا در مناطق پرخطر انجام شود، اعتباری برای دهیاری‌ها جهت خرید دمنده اختصاص داده شود، پد بالگرد در مناطق ویژه کوهستانی احداث شود که البته در این زمینه استاندار به شدت پیگیر بوده است، اما به هر جهت برای موفقیت در مدیریت بحران‌های آتش سوزی باید هم در بحث آموزش و هم در بحث امکانات اعتبارات ویژه دیده شود. 
مدیر کل مدیریت بحران به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و افزود: مشاهده شده که خطوط انتقال برق فشار قوی باعث آتش سوزی شده است که در این زمینه لازم است شرکت توزیع برق تمهیدات لازم را ببیند.
نیکروز در بخش پایانی سخنان خود به دو مورد دیگر از مخاطرات فصلی استان یعنی غرق شدگی و سقوط از ارتفاعات اشاره کرد و گفت: در مورد غرق شدگی دو موضوع وجود آب‌های روان و گردشگر پذیر بودن، چرا که استان کهگیلویه و بویراحمد، منشأ تولید و جریان درصد زیادی از آب‌های کشور است که رودخانه‌های متعدد و خروشانی در آن جریان و از طرف دیگر استان هم گردشگرپذیر است که همین دو عامل باعث بروز تلفات زیادی در حوزه غرق شدگی می‌شود.
وی گفت: در مورد سقوط از ارتفاع هم وجود کوه‌های متعدد، بسیار مرتفع و صعب العبور و تعدد بسیار زیاد مراجعه به کوه‌ها باعث بروز سقوط از ارتفاع می‌شود که در هر دو مورد ذکر شده هم نیازمند همکاری و هوشیاری مردم و توجه به نکات بیان شده از طرف مسئولین و کارشناسان هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار