همیشه پای آب در میان است

محسن پرستاری
کد خبر: ۱۱۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 28 October 2015
یک قطره آب به طرز جالبی با کلمه آبادی و آبادانی عجین شده است. نه تنها در صورت مسئله که این دو کلمه هم خانواده محسوب می‌شوند بلکه در عمل و رفتار نیز چنین است. از قدیم‌الایام تا به حال دوستی بین آب و آبادی همچنان پابرجاست. وقتی به جغرافیا و ارتباط آن با تشکیل آبادی‌ها نگاه می کنیم و زندگی دیگر اقوام‌ها را ورق می‌زنیم به خوبی اهمیت آب در تمامی مراحل زندگی نه تنها گذشتگان حتی به دوران حال حاضر نیز جلوه‌گر می‌شود. تجمع و تشکیل آبادی در کنار رودخانه، چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها خود نشان از اهمیت این نعمت خدادادی است.

دو قطره- با گوشی همراه وارد سامانه #780* شوید و در آنجا بعد از انتخاب «خندوانه» در کمپین «قطره قطره» عضو شوید، این عضویت به صورت کاملاً رایگان است و بعد از ثبت نام گروه عظیمی از علاقه‌مندان به محیط زیست و کسانی که نگران بحران آب هستند ان شاا... با هم اندیشی می‌توانند کارهای بزرگی را به پشتوانه این گروه انجام دهند... این اظهار نظر رامبد جوان درباره کمپین «قطره قطره» بود. نه تنها این کمپین بلکه کمپین «یک قطره آب» نیز نگران مایه حیات‌اند. نگران بی‌آبی، کم‌آبی، خشکسالی و...

امید هست که با تشکیل این کمپین‌ها دوستان و صاحب‌نظران بتوانند تلنگری به جامعه و هشدار کم‌آبی را به مردم یادآور شوند. اگر چه تا به حال به نظر می‌رسد که رسالت این کمپین‌ها بیشتر حالت شعارگونه دارد و هیچ اقدامی و عملی در این راستا انجام نشده است. از رامبد جوان گرفته تا مدیران دیگر کمپین‌ها. باز امیدواریم که این کمپین‌ها آستین بالا زده و وارد گوی و میدان شوند... ما برای مبارزه برای بحران بی‌آبی محتاج عمل هستیم نه شعار.

سه قطره- بیش از یک دهه پیش وقتی فیلم «جنگ نفتکش‌ها» روی پرده سینما رفت کارگردان این فیلم به نحوی خواست ایران را از خطر جنگی که در سراسر دنیا آن هم برای تصاحب نفت‌ خواهد بود؛ هشدار دهد. نفتی که لقب «طلای سیاه» را به خود گرفته بود. رفته‌رفته با توجه به کمبود آب در کشورها خیلی هم بعید نیست که جنگ‌های آینده برای کسب آب باشد. اگر لقب طلای سیاه برازنده نفت است پس رنگ طلای آب چه خواهد بود؟

چهار قطره- هوا بس ناجوانمردانه گرم است. ماشین را زدیم کنار و داریم با هم اختلاط می‌کنیم. صحبت شیرین است و به درازا می‌کشد. همین که تشنگی بر ما که چیره می شود؛ قصد پیاده و خرید آب معدنی را داریم. در همین حال یهویی چشممان به نوشته‌ پشت نیسان که کمی جلوتر از ما پارک کرده بود؛ می‌افتد. هندوانه کیلویی 250 تومان! چه معادله جالبی آب معدنی کوچک 500 تومان و خربزه با دو یا حتی چند برابر آب مصرفی، کیلویی 250 تومان...

پنج قطره- اواخر تیر ماه بود که سیزدهمین نمایشگاه صنایع و تجهیزات حمام، سونا و استخر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. نمایشگاهی که با نگاهی به محتوا و نوع کالاهای عرضه شده در آن از زاویه‌ای تامل‌ برانگیز بود. تامل برانگیز از این جهت که نفس برگزاری این نمایشگاه از طریق نوع کالاهایی که مصرفشان تبلیغ می‌شد در اولین اثر، باعث ترویج افزایش مصرف آب می‌شد. آن هم درشرایطی که کشور با بحران شدید کم‌آبی روبه‌روست. از سوی دیگر تشویق واردات کالای غیرضروری، تغییر در سبک زندگی و ترویج مصرف‌گرایی از دیگر چالش‌های برگزاری این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه است.

چند قطره- با این همه آب یکی از نعمت های والای خداوند عز و جل است که اگر لحظه‌ای نباشد ساعت حیات آدمیان به اجبار می‌ایستد و زندگی دیگر نفس نمی‌کشد. اینجاست که می‌توان گفت «همیشه پای آب در میان است.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار