ایجاد بانک اطلاعات جامعی از یزدی‌های مقیم خارج کشور

کد خبر: ۱۳۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،استاندار یزد گفت: بانک اطلاعات جامعی از یزدی‌های مقیم خارج از کشور ایجاد شده است که می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه این روابط باشد.

  سید محمد میرمحمدی در دومین شورای هماهنگی روابط خارجی و امور ایرانیان خارج از کشور که در سالن حمیدیا استانداری برگزار شد، اظهار کرد: این شورا به ایرانیان مقیم خارج از کشور به ویژه یزدی‌های خارج از کشور، به عنوان ظرفیت‌های ارزشمندی توجه دارد که این ظرفیت‌ها می‌تواند در گستره‌های مختلفی اعم از مالی، معنوی، علمی، تجاری، فرهنگی، اجرایی و کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.

وی، وظیفه‌ی این شورا را ارائه راهکارهایی برای جلب این مشارکت‌ها ذکر کرد و نخستین گام در این رابطه را شناسایی این ظرفیت‌ها خواند.

میرمحمدی، نکته دوم را شناسایی توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور برای استفاده و جلب مشارکت آنان در هنگام نیاز به مساعدت و مشارکت ذکر کرد و افزود: جلب مشارکت‌های ایرانیان مقیم خارج کشور باید توسط بخش خصوصی انجام شود. بخش دولتی باید علاوه بر تقویت بخش خصوصی، مسیر حرکت بخش خصوصی در این حوزه را تسهیل کند.

استاندار اظهار کرد: این ارتباط و تعامل می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله جلب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور، مبادله‌ی استاد و دانشجو، کارآفرینی و ایده‌پردازی باشد و میزان این ارتباط به تلاش و تعامل استان بستگی دارد. باید یک‌سری زمینه‌ها و بسترها در داخل استان برای جلب مشارکت‌های خارجی وجود داشته باشد ولی متاسفانه در برخی زمینه‌ها این آمادگی اندک است.

میرمحمدی عنوان کرد: توسعه روابط خارجی با توجه به اهداف نظام و زمینه‌های تعاملات مشترک و براساس چارچوب‌های خاصی صورت می‌گیرد.

سیدحسین دشتی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز به اقدامات صورت گرفته در هفت ماهه نخست امسال، اشاره و از آن جمله به پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری و سیاسی به کشورهای مجارستان و اتریش، شناسایی بیش از 6000 یزدی مقیم خارج کشور و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از آنها، راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی و فعال کردن بخش‌های مختلف رسانه‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به صادرات 325 میلیون دلار کالا از استان در هفت ماهه نخست سال جاری، کاشی و سرامیک را با سهم 61 درصد و سپس شیشه و انواع میلگرد را بیشترین کالاهای صادر شده استان در این مدت ذکر کرد.

دشتی از برنامه‌های در دست اقدام در این حوزه به تداوم اعزام هیات‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی به کشورهای هدف، فعال کردن بیش از پیش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی، شناسایی بازارهای جدید جهت ورود محصولات استان به این مناطق، استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها و بسترهای مناسب و موجود در کشورهای خارجی برای معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و فرهنگی، پیگیری اجرای کامل تفاهم‌نامه خواهرخواندگی یزد و یاسپرین مجارستان و نیز مطالعات اولیه جهت عقد تفاهم‌نامه بین استان یزد و ونیز در ایتالیا، نزوی در عمان، جاکارتا در اندونزی، کربلا در عراق، لیون فرانسه، تولدو اسپانیا و هرات در کشور افغانستان اشاره کرد.

در ادامه‌ی این جلسه دیگر اعضای این شورا به بیان پیشنهادات و راهکارهای توسعه روابط خارجی و امور مربوط به ایرانیان خارج از کشور پرداختند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار