پایان دی‌ماه، آخرين مهلت ارسال آثار به جشنواره موسیقی کویرنشینان

کد خبر: ۱۵۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 26 December 2015
به گزارش تابناک یزد،جشنواره موسیقی کویرنشینان از 18 تا 20 بهمن ماه در استان يزد برگزار مي‌شود و علاقمندان تنها تا پايان دي‌ماه جاري فرصت دارند آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

بجشنواره موسیقی کویرنشینان طي مدت سه روز با هدف پاسداشت قرن‌ها تلاش مردمان صبور خطه کویر در حفظ حیات و یادآور همراهی و همدلی هنرمندان پرتلاش موسیقی یزد، با فرازهای درخشان تاریخ معاصر کشور برگزار می‌شود.

اين جشنواره در دو بخش رقابتی شامل شاخه‌های گروه‌نوازی، آهنگ‌سازی و پژوهش موسیقی ایرانی و شاخه جنبي شامل شادمانه‌های مذهبی(ذکرخوانی، پامنبری، منقبت‌خوانی و موسیقی زورخانه‌ای) برگزار مي‌شود.

براساس فراخوان انتشار يافته توسط دبيرخانه‌ي جشنواره، در شاخه‌ي گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی در بخش رقابتي جشنواره، بايد تعداد اعضای گروه بین 3 تا 15نفر بوده و فقط از سازها ایرانی استفاده شود، اجرای قطعات جدید (اجرا و منتشر نشده) امتیاز ویژه خواهند داشت، استفاده از پیانو و ویلون در گروه‌های موسیقی به شرط اجرای فواصل موسیقی ایرانی بلامانع است ولي استفاده از ساز الکترونیک ممنوع خواهد بود.

در شاخه‌ي آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی در اين بخش نيز براساس مقرارت قطعات گروه‌های موسیقی راه یافته به بخش مسابقه مورد بررسی قرار می‌گیرند و پارتیتور قطعات ذکر شده جهت شرکت در مسابقه بايد به دبیرخانه ارائه شود.

در شاخه‌ي پژوهش از بخش رقابتي ارائه کتاب، پایان نامه و مقاله بايد مرتبط با فرهنگ موسیقایی کویر(با تکیه بر منطقه جغرافیایی یزد) و محوریت شناخت گنجینه‌های موسیقی فولکلور یزدی، حمایت از موسیقی غنی مناطق کویری، شناسایی استعدادها و تشویق و نشر آن‌ها، ایجاد زمینه تولید آثار فاخر، جلوگیری از ترویج  موسیقی‌های بی‌محتوا، ارتقا سطح فرهنگ شنیداری، و معرفی و حمایت از ظرفیت‌ها باشد.

 هیات داوران در بخش رقابتی جشنواره برای بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، براي برگزیده اول؛ تندیس جشنواره، لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی، برگزیده دوم؛ لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی و براي برگزیده سوم نيز لوح تقدیر  و یک سکه بهار آزادی،  در نظر گرفته است.

هیات داوران بخش رقابتی جشنواره برای بخش‌های پژوهش و آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی به برگزیده اول؛  تندیس جشنواره، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی، برگزیده دوم؛ لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی و براي برگزيده سوم؛  لوح تقدیر  و ربع سکه بهار آزادی، اهدا خواهد كرد.

ستاد جشنواره این حق را برای خود قایل دانسته است كه براساس رای هیات داوران، جایزه برگزیده هر یک از رتبه‌ها را به صورت مساوی بین دو گروه تقسیم کند.

همچنين از گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی خواسته شده تا برای 30 دقیقه آمادگی اجرای صحنه‌ای را داشته باشند.

دبيرخانه جشنواره در مورد بخش جنبی يادآور شده است؛ اجرای موسیقی با موضوع شادمانه‌های مذهبی(ذکرخوانی، پامنبری، منقبت خوانی و موسیقی زورخانه‌ای) در سالن‌های شهر و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان‌بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره، خواهد بود.

همچنين عنوان شده كه شرکت کنندگان این بخش توسط ستاد جشنواره تعیین و دعوت خواهند شد، مدت اجرای گروهی یا انفرادی بخش جنبی 20 دقیقه است و به برگزیدگان هدایایی از طرف دبیرخانه جشنواره تقدیم خواهد شد.

گفتني است؛ دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن‌های 4- 36247111  داخلی 207 آماده پاسخگویی به سوالات متقاضیان حضور در جشنواره است و اطلاع رسانی تکمیلی در خصوص جشنواره نيز از طريق پایگاه رسمی جشنواره به نشانیwww.yazdfarhang.gov.ir  اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار