جولان موش درمیدان مرکزی همدان

میدان مرکزی همدان با مشکلات بسیاری مواجه است که به مشکل روند کند ساماندهی آن، معضلی چون وجود موش‌های فراوان را نیز باید اضافه کرد.
کد خبر: ۱۵۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 07 January 2016

میدان مرکزی همدان با مشکلات بسیاری مواجه است که به مشکل روند کند ساماندهی آن، معضلی چون وجود موش‌های فراوان را نیز باید اضافه کرد.

به گزارش فارس ، میدان امام خمینی (ره) میدان مرکزی و بزرگ همدان است که هر روز شهروندان همدانی مقصد اصلی خود را این میدان قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه نقشه شهر همدان به شکل کریدوری و مدور است و بر محور میدان مرکزی طراحی شده است، همه مایحتاج روزمره این شهر نیز در این میدان واقع شده و همه مردم و حتی مسافران برای دسترسی به سایر نقاط همدان و یا تأمین نیازهای خود سری به این میدان می‌زنند.

میدان امام(ره) منشعب به 6 خیابان اصلی است که هر یک به سمتی از شهر منتهی می‌شود و با استقرار مراکز اقتصادی، تجاری، فرهنگی در یک خیابان همه ناچار به حضور در میدان مرکزی هستند.

گاهی شهروندان برای دقایقی، این میدان را محل استراحت خود قرار می‌دهند، اما در حین همین نشستن موش‌هایی در اطراف آنها می‌چرخد که استراحت آنها را با چالش روبرو کرده و منجر می‌شود هرچه زودتر محل را ترک کنند.

بوته‌های اطراف میدان از نگاه شهروندان، تبدیل به مخفیگاه موش‌ها شده و با مصرف زباله‌های جوی‌ آب اطراف این میدان، فربه و بزرگ شده‌اند.

برخی از شهروندان معتقدند برای حضور حتی دقایقی در محوطه میدان باید نیمکت‌هایی در آن تعبیه شود تا میدان مرکزی سروسامان بگیرد اما گویا چنین چیزی امکان‍پذیر نیست.

برخی نیز معتقدند نشستن در محوطه میدان جلوه خوبی برای این اثر ملی ندارد و موجب بی‌نظمی در مرکز شهر می‌شود.

*میدان امام (ره) علاوه بر ساماندهی، نگهداری شود

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وضعیت ساماندهی میدان امام را بسیار کند دانست و گفت: اینکه تابلوهای اطراف میدان امام(ره) جمع‌آوری شد، کار خوبی بود اما ای کاش ساماندهی تا نقطه مطلوب و نهایی آن انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: اگر میدان امام (ره) یکی از آثار ملی به شمار می‌رود، پس باید در ساماندهی و نگهداری آن نیز تلاش شود زیرا اکنون با روند کند آن این اثر ملی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

این شهروند با بیان اینکه تنها جداره‌سازی و مرمت بافت سنتی آن کافی نیست، یادآور شد: عبور و مرور خودروها و ساماندهی دست‌فروشان نیز باید در لیست توجه شهرداری و نهادهای مرتبط قرار گیرد.

*میدان امام(ره) تفرجگاه نیست

بر این اساس معاون خدمات شهری شهرداری همدان در خصوص اهتمام شهرداری برای از بین بردن موش‌های محوطه میدان امام (ره) اظهار کرد: در محوطه میدان امام مواد سمی و از بین‌برنده برای موش‌ها به کار می‌رود و تا حدودی از میزان آن کاسته شده است.

مجید درویشی با تأکید بر اینکه اعتقاد ما بر این است که شهروندان نباید در محوطه میانی میدان امام(ره) بنشینند، گفت: میدان امام (ره)، پارک و تفرجگاه نیست و نباید شهروندان در آن توقف کنند.

وی تصریح کرد: اگر امکاناتی چون نیمکت و ... در میدان امام (ره) فراهم شود، در مقابل اتفاقاتی که می‌افتد باید پاسخگو باشیم.

*میراث فرهنگی برای مرمت میدان امام وارد عمل شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای استقرار نیمکت در میدان امام (ره) نداریم، اظهار کرد: با توجه به دستفروشی در حاشیه میدان امام (ره) و تردد عابران از چند سمت میدان، وجود نیمکت در مرکز آن معنایی ندارد.

کامران گردان با بیان اینکه اگر امکانات در مرکز میدان باشد، منظره تاریخی میدان امام از بین می‌رود، افزود: میدان امام (ره) محل تردد روزانه بسیاری از شهروندان است که به علت شلوغی تأمین امکانات مقدور نخواهد بود.

وی در خصوص وجود موش در مرکز میدان امام (ره) نیز گفت: برای از بین بردن موش‌ها در مرکز میدان سم‌پاشی و لایروبی جوی‌های آب انجام شده است اما در مجموع وجود موش‌ها معضلی است که در همه شهرها وجود دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه ساماندهی میدان تا جایی که به شهرداری مرتبط بود، انجام شده است، اظهار کرد: اما میراث فرهنگی نیز برای مرمت جداره‌های میدان باید اقدامات لازم را داشته باشد.

وی ضمن درخواست از شرکت‌های خدمات‌رسان آبفا و برق برای جلوگیری از کنده‌کاری اضافی پس از ساماندهی در میدان امام(ره) خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان با انجام به موقع ساماندهی خطوط، مانعی برای جداره‌سازی و کف‌سازی نباشند.

گردان با بیان اینکه جلسات متعددی برای جذب اعتبار میراث فرهنگی در خصوص مرمت و ساماندهی میدان امام(ره) گذاشته شده است، افزود: با این وجود شهرداری وظیفه خود را انجام داده و یکی از جداره‌ها را نیز با هزینه 120 میلیون تومان انجام داده است.

میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که طرح و نقشه آن توسط مهندس معمار آلمانی، کارل فریش تهیه و اجرا شده است، با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌ و هنوز بسیاری از شهروندان برای امور روزمره خود به این میدان سفر می‌کنند.

سال‌هاست ساماندهی این میدان در دستور کار قرار گرفته است اما هر سال مقداری از آن پیش می‌رود که این روند کند برای یک اثر ملی خوشایند نیست.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار