از اسرار پل سیاهرود قائم‌شهر

کمتر فردی می‌داند که پلی که امروز بر روی رودخانه سیاهرود در قائم‌شهر بنا شده، در کنار پل قدیمی متعلق به دوره زندیه احداث شده است.
کد خبر: ۱۶۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 10 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، وقتی اسم رودخانه سیاهرود می آید، بسیاری هنوز آن تصور رودخانه گل گرفته و پر از زباله سال‌‌های پیش را به خاطر می‌آورند، رودخانه‌ای که حتی نمی‌توانستی نگاه کنی امروز در سایه اندکی توجه دارای فضای بازی و زمین ورزشی شده است اما نکته‌ای دیگر در بهسازی این منطقه مورد غفلت قرار گرفته است و آن اینکه بقایای پل تاریخی سیاهرود در زیر پل جدید بتنی قرار دارد.

به گفته برخی از کهنسالان قائم‌­شهر، پل جدید در سال 1351 بر روی پل تاریخی که به­ صورت طاق جناقی بود ساخته شد. هر دو پل در جهت شرقی-غربی بر روی رودخانه سیاهرود احداث شده است.

مهدی خلیلی پژوهشگر آثار تاریخی با اشاره به اینکه پل جدید بتنی 15 متر طول و 8 متر عرض دارد، عنوان کرد: بجز دیواره پایه­های پل تاریخی، مابقی پل تاریخی کاملاً تخریب شده و بر روی آن پل جدید احداث کردند.

وی با تاکید بر اینکه پایه­‌های پل جدید را مماس با پایه‌­های پل تاریخی قرار دادند، تصریح کرد: پل تاریخی سیاه رود بدون دقت بر پایه‌های پل تاریخی قابل تشخیص نیست.

خلیلی عنوان کرد: پل جدید و قدیم دارای 4 پایه بوده که در هر دو طرف هر پایه پل جدید، پایه دیوار پل تاریخی دیده می‌شود این در حالی است که پایه­‌های پل تاریخی به طول 2.5متر و به ارتفاع 2 متر و به ضخامت 3 متر ساخته شده است.

این پژوهشگر بیان کرد: «کیت ادوارد ابوت» در سال آخر سلطنت محمدشاه قاجار به مازندران سفر کرد و در گزارش سفرنامه‌ا‌ش می­نویسد: «... 25دقیقه پس از گذشتن از یک پل سنگی بر روی سیاهرود و پس از کلی تأخیر سرانجام در مغازه ویرانه یک پینه‌­دوز پیاده شدیم و لنگر انداختیم...».

وی ادامه داد: ناصرالدین‌شاه در سفر اول خود به مازندران (83-1282 هـ.ق.) بعد از عبور علی­آباد به ساری می­نویسد: «امروز از علی­آباد که آمدیم از یک پل سه چشمه گذشتیم. می­گویند محمّدحسن‌­خان مرحوم بر سر سیاهرود ساخته است».

خلیلی افزود: با توجه به گفته ناصرالدین‌شاه که این پل توسط محمّدحسن­ خان ساخته شده باید ساخت پل تاریخی سیاهرود را به دوره زندیه دانست.

کسانی که برای عمران و آبادانی شهرمان تلاش می کنند باید در نظر داشته باشند که در حفظ آثار تاریخی توجه کافی لازم است تا هم آرامش برای شهروندان ایجاد شود و هم اماکن تاریخی که گذشتگانمان برایمان باقی گذاشتند را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار