تعداد ناکافی نمایندگان اردبیل؛

رقابت فشرده نامزدها در فضای متفاوت

کد خبر: ۱۸۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 22 February 2016
استان اردبیل با یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. ترکیبی که موجب رقابت فشرده نامزدها از روزهای آغازین ثبت نام شده و تفاوت‌هایی با دور قبل دارد.

 بعد از انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی، استان اردبیل اتفاقات متعددی را پشت سر گذارده است. تجربیاتی که موجب شده موضوع صندلی‌های سبز این استان در مجلسی که می‌تواند استانی را به پیش راند و یا توسعه آن را پشت گوش اندازد اهمیت ویژه یافته است.

در طول این چهار سال و با تغییر دولت، نه تنها شعار و نحوه برخورد نامزدها با مردم تغییر یافته بلکه نحوه جلب نظر آن ها نیز با تفاوت‌هایی همراه است.

بطوریکه انتظارات و درخواست‌ها با تغییراتی مواجه بوده و باورها و نگاه مردم در تجربیاتی که از چهار سال قبل سپری می‌کنند، موجب شده نامزدها دست‌به‌عصا و با حساسیت ویژه وعده‌های انتخاباتی خود را طرح کنند.

هر چند همچنان گروهی از نامزدهای انتخاباتی دست‌به‌گریبان شیوه‌ها و ابزارهای سنتی برای تبلیغات هستند اما بررسی مطالبات مردمی نشان می‌دهد در حوزه‌های انتخابیه هر نامزدی باید به ضرورت‌هایی توجه داشته و بر اساس آن محور برنامه‌های خود را دنبال کند.

خبرگزاری مهردر گفتگو با تنی چند از شهروندان این استان مطالبات مردمی در هر حوزه انتخابیه را بررسی کرده است. عمده درخواست شهروندان از نمایندگان آینده راست‌گویی و پایبندی به وعده‌ها است و اینکه به نیاز مبرم هر منطقه توجه داشته باشند.

مرکز استان درگیر شعارهای بی‌فرجام

استان اردبیل پنج حوزه انتخابیه دارد که بر اساس آمار ارائه شده از ستاد انتخابات استان قرار است ۴۹ نامزد در حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، ۲۲ نامزد در حوزه انتخابیه پارس‌آباد و بیله سوار، ۲۲ نامزد در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، ۱۶ نامزد در حوزه انتخابیه مشگین شهر و ۹ نامزد در حوزه انتخابیه گرمی با هم به رقابت بپردازند.

حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی سه نماینده دارد و به دلیل گستره جمعیتی و تعداد شهرستان‌های تحت پوشش از حوزه‌های پرکار محسوب می‌شود. در این حوزه ۴۷۸ شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که از این تعداد ۳۶۵ مورد ثابت و ۱۱۳ مورد سیار است. تعداد شعبات سیار نشان می‌دهد مطالبات بخش روستایی در این حوزه انتخابیه باید موردتوجه قرار گیرد.

از سویی شرکت شش زن در انتخابات مجلس شورای اسلامی تجربه جدیدی از انتخابات این دور مجلس در مرکز استان است.

یکی از شهروندان نمینی معتقد است تعداد نمایندگان در این حوزه انتخابیه کافی نیست و بهتر بود تعداد نمایندگان افزایش یابد.

تعداد نمایندگان در حوزه انتخابیه اردبیل کافی نیست و بهتر بود تعداد نمایندگان افزایش یابدهر چند طرح افزایش تعداد نمایندگان استان اردبیل اوایل سال گذشته مطرح شد اما راه به جایی نبرد و نمایندگان منتخب در این حوزه ملزم به رسیدگی به امور چهار شهرستان هستند.

نعیم رستگار بابیان اینکه تراکم کاری، موجب می‌شود شهرستان‌های کوچک‌تر در حاشیه واقع شده و بیشتر به امور مرکز استان رسیدگی شود، اضافه کرد: هر نماینده‌ای در این حوزه انتخاب می‌شود باید نگاه عادلانه و منصفانه به توسعه تمامی چهار شهرستان داشته باشد.

محرومیت در جنوب استان

حوزه انتخابیه خلخال و کوثر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که قرار است از بین ۲۲ نامزد که دو تای آن را بانوان تشکیل می‌دهند، نماینده خود را بشناسد. در این حوزه ۲۲۰ شعبه اخذ رأی با ۱۴۹شعبه ثابت و ۷۱ شعبه سیار تعیین شده است.

با تعداد نامزدهای انتخاباتی بعد از مرکز استان این حوزه و حوزه انتخابیه پارس‌آباد و بیله سوار بیشترین تب‌وتاب رقابتی را دارند.

یک شهروند خلخالی معتقد است محرومیت این شهرستان در اغلب بخش‌ها قابل‌توجه است؛ بطوریکه مهاجرت در سایه این محرومیت‌ها افزایش یافته و جوان‌ترها ترجیح می‌دهند در جای دیگری شغلی برای خود دست‌وپا کنند.

علیرضا محمدی بابیان اینکه متأسفانه برخی افرادی که تجربه کاری ندارند نامزد شده‌اند، اضافه کرد: مناطق محرومی مانند خلخال و کوثر نیاز به نماینده‌ای دارد که بتواند در مجلس از محرومیت آن دفاع کرده و با جذب اعتبار و اصلاح ساختارها قدمی برای آن بردارد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در این شهرستان همچنان مشکل راه‌های ارتباطی به قوت خود باقی است و شهرستانی که با چهار استان همسایه است و قابلیت‌های گردشگری بیشمار دارد یک راه ایمن و مناسب برای اتصال به مرکز استان ندارد.

نسیم مهاجری از شهروندان ساکن شهرستان کوثر با اشاره به محرومیت‌های قابل‌توجه در بخش کشاورزی، افزود: متأسفانه چهره این شهرستان تغییر محسوسی در سال‌های اخیر نداشته و مهاجرت‌ها قابل‌توجه است.

تأکیدات شهروندان ساکن در جنوب استان در وضعیتی است که محورهای کشاورزی و گردشگری به‌عنوان محورهای توسعه در جنوب استان از سوی مسئولان طرح شده و بااین‌وجود تحرکات در این دو حوزه نتوانسته برای شهروندان قابل‌قبول باشد.

نمایندگان پتانسیل شمال استان را دریابند

در حوزه انتخابیه پارس‌آباد و بیله سوار ۲۲ نامزد با شرکت فقط یک زن و ۲۱ مرد برای تصاحب یک صندلی رقابت دارند. در این حوزه ۲۴۷ شعبه برای اخذ رأی پیش‌بینی شده که ۱۶۳ مورد ثابت و ۸۴ مورد سیار است.

این دو شهرستان در طی سال‌های گذشته تجربیات قابل‌توجهی پشت سر گذاشته است. پروژه‌های نیمه‌تمام، طرح منطقه آزاد، طرح شبکه پایاب خدا آفرین و موضوع توسعه تجارت خارجی استان با ۳۸۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان.

یکی از شهروندان ساکن در پارس‌آباد تأکید دارد که نامزدهای انتخاباتی باید با در نظر گرفتن شرایط توسعه این شهرستان در آینده طرح برنامه کنند.

معصومه خداپناه معتقد است پتانسیل‌های متعددی در این دو شهرستان وجود دارد که متأسفانه همچنان بی‌بهره مانده و در سال‌های اخیر نیز گرفتار شعارزدگی بوده است.

مشگین شهر و مسیر خطیر توسعه

حوزه انتخابیه مشگین شهر که تحولاتی هر چند دست‌وپا شکسته را طی سال‌های اخیر تجربه کرده ۱۶ نامزد انتخاباتی مرد دارد که برای تصاحب یک صندلی رقابت دارند. در این حوزه انتخابیه ۱۵۹ شعبه با ۷۶ شعبه ثابت و ۸۳ شعبه سیار پیش‌بینی شده است.

برخی نامزدها در تبلیغات خود به مسائل غیرواقع می‌پردازند انتخاب اصلح انتخاب فردی است که بتواند واقعیت‌های موجود این شهرستان را درک کنددر سال‌های اخیر توجه به گردشگری این شهرستان قابل کتمان نبوده اما آنچه شهروند مشگین شهری به آن تأکید دارد میزان جلب سرمایه‌گذاری و یا برنامه‌ریزی‌های کلان و بلندمدت توسعه این شهرستان است.

محمد علیزاده بابیان اینکه برخی نامزدها در تبلیغات خود به شرح مسائل غیرواقع می‌پردازند درحالی‌که ما در آب‌رسانی و راه روستاها هنوز دچار مشکل هستیم، انتخاب اصلح را انتخاب فردی می‌داند که بتواند واقعیت‌های موجود این شهرستان را درک کند.

گرمی و نگاه حداقلی به خروج از بن‌بست‌ها

کمترین رقابت انتخاباتی در حوزه انتخابیه گرمی است که درمجموع ۹ نامزد شامل یک زن و هشت مرد دارد و قرار است شهروندان ساکن به یک نفر رأی مثبت بدهند. در این حوزه انتخابیه ۱۳۱ شعبه اخذ رأی با ۴۶ شعبه ثابت و ۸۵ شعبه سیار پیش‌بینی شده است.

سؤال شهروند ساکن در گرمی از نامزدهای انتخاباتی این استان که برای خروج این شهرستان از بن‌بست‌های توسعه‌نیافتگی چه تدبیری دارند.

نادعلی رحمتی بابیان اینکه نبود شغل، درآمد پایین و نبود زیرساخت‌های مناسب موجب شده گرمی حتی از استعدادهای خدادادی خود به شکل مطلوب استفاده نکند، تأکید کرد: در طول چهار سال گذشته نیز این شهرستان جهشی به خود ندید.

۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر در استان اردبیل واجد شرایط رأی دادن هستند و بی‌شک ارزیابی فعالیت نمایندگان در دوره‌های قبل و نوع طرح برنامه‌های نامزدهای فعلی در انتخاب شهروندان تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار