پارک نامناسب خودروها عامل ترافیک در خیابان شهدا

بسیاری از خودروهای شخصی بدون توجه به مکان اتوبوس‌های شهری، اقدام به پارک در جای اتوبوس‌ها می‌کنند، این کار علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی، موجب نارضایتی مردم از حمل‌ونقل شهری نیز شده است.
کد خبر: ۱۸۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 26 February 2016

نبودجای پارک و کمبود شدید پارکینگ در سطح شهر موجب تجاوز خودروهای شخصی به‌جای پارک اتوبوس‌ها شده است.

به گزارش تابناک همدان ؛روزانه تعداد قابل‌ملاحظه از افراد باخودرو شخصی اقدام به عبور و مرور می‌کنند و عرصه خیابان‌ها را مملو از ترافیک کرده و کندی حرکت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نیز سبب شده است.

فعالان عرصه حمل‌ونقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راه‌های برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها را توسعه مسیرهای ویژه اتوبوس‌رانی می‌دانند. خطوط مجزایی که فقط به حرکت اتوبوس‌ها اختصاص می‌یابد و علاوه برافزایش سرعت و ظرفیت به ایمنی و سهولت و کاهش زمان سفرهای درون‌شهری نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر در استان همدان حدود ۲۶۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری همدان در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند و روزانه مردم زیادی برای جابه‌جایی این اتوبوس‌ها را انتخاب می‌کنند.

اما پایین بودن فرهنگ ترافیکی موجب شده تا در این زمینه مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، برخی رانندگان با پارک درجای اتوبوس‌ها به حق مردمی که ناوگان حمل نقل عمومی را برای تردد انتخاب کرده‌اند اجحاف می‌کنند.

در این مواقع جای خالی پلیس راهنمایی و رانندگی برای رسیدگی به وضع نابسامانی که خودروهای شخصی ایجاد کرده‌اند احساس می‌شود.

از سوی دیگر مردمانی که اتوبوس را برای حمل‌ونقل عمومی انتخاب می‌کنند بیشترین وقت خود را صرف انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس می‌کنند و از طرف دیگر زمان طولانی‌تری را برای رسیدن به مقصد می‌گذرانند.

خی‌ایان شهدا یکی از خیابان‌هایی است که به دلیل وجود مغازه‌های مرغ فروشی روزانه خودروهای حمل گوشت در این خیابان رفت‌وآمد دارند و بعضی از آنها با پارک نامناسب ترافیک گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند.

بعضاً دیده‌شده است که برخی از وانت‌بارها نیز برای تخلیه بار خود در جای پارک اتوبوس‌ها اقدام به‌جای گذاری خود در این مکان‌ها می‌کنند در این حالت اتوبوس‌ها به دلیل نبودن جا در وسط خیابان توقف می‌کنند که مانع از عبور و مرور سایر خودروها می‌شوند.

با توجه به اینکه طرح ترافیک چند سالی است که در همدان اجرا می‌شود، برخی رانندگان متخلف پا را فراتر گذاشته و با حضور در خیابان‌هایی که این طرح در حال اجراست، عبور و مرور را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وقتی مردم برای یافتن یک جای پارک مجبورند زمان زیادی را در اطراف محل مورد نظر پرسه بزنند، واضح است که هم‌روی حجم ترافیک اثر می‌گذارد و هم به علت آنکه این دسته از خودروها با سرعت کم در حال جستجو هستند، سرعت میانگین را کم می‌کند.

روزانه وقت هزاران نفر در ترافیک شهر همدان از بین می‌رود و این به دلیل فرهنگ پایین برخی رانندگان خودروهای شخصی است که حجم گسترده‌ای از ترافیک را ایجاد کرده‌اند.

در شهر همدان اگر کسی قصد استفاده از اتوبوس را داشته باشد یک مسیر ۱۰ کیلومتری که باید زمانی زیر یک ربع را نیاز داشته باشد به راحتی ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، علاوه بر این افرادی که زمان زیادی را در ترافیک می‌گذرانند، هزینه روانی زیادی می‌پردازند و ماحصل آن درگیری‌های اجتماعی و نزاع‌های خیابانی و تنش‌های خانوادگی و کاری بیشتر است هزینه‌های اقتصادی تحمیل‌شده در این بخش هرچند به‌طور مستقیم قابل‌شناسایی نیست اما بر همگان معلوم است.

متولیان به این نتیجه رسیدند که برای پاسخ‌گویی به تقاضاها به‌جای توسعه معابر که هزینه‌بر و در مواردی محال است، از طریق سیستم حمل‌ونقل انبوه بر به جابه‌جایی مسافران بپردازند.

لذا در شهرهای مختلف سیستم حمل‌ونقل همگانی شکل گرفت و قرار شد تسهیلاتی هم برای کار آیی بهتر و بیشتر به این ناوگان داده شود که یکی از آن‌ها به‌خصوص در بحث اتوبوس‌رانی احداث مسیرهای ویژه است.

این مهم هنوز در کلان‌شهری مثل همدان تحقق پیدا نکرده است دلایلی از قبیل کمبود اعتبارات، عرض کم خیابان‌ها و غیره برای عدم راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های بی آر تی از سوی مسئولان امر مطرح می‌شود در این میان اتوبوس‌های که در حال حاضر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشغول به فعالیت هستند از فرسودگی بی‌نصیب نبوده و چشم‌انتظار نوسازی هستند.

با توجه به اینکه اتوبوس‌های عادی در ترافیک می‌مانند، و اتوبوس‌های BRT فضای زیادی را از خیابان اشغال می‌کنند و آن‌چنان به کاهش ترافیک کمک نمی‌کنند، ساختن مترو در همدان بسیار احساس می‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار