در سلسله نشست‌های سواد رسانه‌ای مطرح شد:

سینمای هالیوود همراه با دیپلماسی آمریکا/قهرمان‌سازی از اسرائیل حربه جدید هالیوود

هالیوود می خواهد اسرائیل را قهرمانی نشان دهند که سیاست های آن در دنیا رد می شود اما در نهایت همه متوجه اشتباه شده و به دنبال اسرائیل خواهند رفت. سینمای هالیوود برای آینده سازی در اذهان مردم به شدت با دیپلماسی عمومی آمریکا همراه است.
کد خبر: ۱۹۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷ 07 March 2016
به گزارش تابناک قم، نشست علمی بررسی پرونده هسته‌ای ایران در رسانه‌های غرب از سلسله نشست‌های سواد رسانه‌ای به همت انجمن سواد رسانه‌ای مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم برگزار شد.

در این نشست محمد رضا خوشرو مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما، در سخنانی گفت: سینمای هالیوود برای آینده سازی در اذهان مردم به شدت با دیپلماسی عمومی آمریکا همراه است و تولیدات آنها کاملا با هماهنگی با تیم های دیپلماسی آمریکا صورت می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه غربی ها به شدت از ابزار رسانه استفاده می کنند افزود: در موضوع هسته ای یک درام ژورنالیستی شکل گرفت و در حین مذاکرات، سعی شد که یک فعالیت رسانه ای هدفمند را شکل دهند.

این پژوهشگر عرصه رسانه تصریح کرد: در طول مذاکرات چهره ای از خبرنگاران ارائه شد، به این شکل که با وجود خستگی، خبرهای بی ارزش از نظر ژورنالیستی بی دلیل به عنوان خبرهای فوری اعلام می شد.

وی با بیان اینکه از طریق رسانه فشار زیادی بر ایرانیان تحمیل شد اظهارکرد: دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی یک مدل جدید ارتباطی و رسانه ای را شکل داد و به همین دلیل سناریوهای متعددی ایجاد کردند که ایرانیان را مجبور به تکذیب پیاپی کنند.

مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما با تبیین نقش رسانه های غربی افزود: پس از مذاکرات رسانه های غربی سناریوهای پیروزی و تشکیک و مظلوم نمایی رژیم اسراییل را مدیریت کردند و رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی در این بین به دنبال نقش رهبر انقلاب در این زمینه پرداختند.

وی ادامه داد: با هدف جذب مخاطب شبکه بی بی سی فارسی در طول این مذاکرات همیشه خود را پشتیبان تیم مذاکره معرفی می کرد.

خوشرو گفت: این شبکه از سویی تهدیدهای غربی را ترویج می کرد و از طرفی خبرنگاران بی بی سی خود را کاملا متمایل با ایران نشان می داد، اما پس از توافق سعی کردند به آسیب شناسی این جریان بپردازند و جریان دیگری را دنبال کردند.

وی تصریح کرد: تکنیکی در فضای رسانه ای استفاده می شود که آن را پیش زمینه سازی می نامند؛ یعنی برای چنین رویدادهایی که برای غرب، پیش زمینه سازی جدی نیز شکل داده است تغییر هدفمند، عینیت و اهمیت می یابد.

این پژوهشگر عرصه رسانه با بیان اینکه فرایند غرب در تمام مذاکرات سیاست چماق و هویج و سناریوسازی است خاطرنشان کرد: این سناریوسازی ها با این هدف صورت می گیرد که از مراکز مطالعاتی چنین ظرفیتی را استحصال کنند تا تمام سناریوها بررسی شود و در به کار گیری هر بعد از این سناریوها مسائل دلخواه خود را دنبال کنند.

وی اظهارکرد: موسسه تحقیقات استراتژیک آمریکا بیان می کند که در ماه فروردین سال 93 و قبل از مذاکرات لوزان این پیش زمینی ها را شکل دادند؛ حتی بی بی فارسی هم سعی داشت که بیان کند برنامه هسته ای ایران باعث خشکسالی در ایران شده است.

مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما گفت: آنها بدنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران را به سمتی ببرند که واکنش های قابل پیش بینی آنها را انجام دهد.

وی با بیان اینکه پیش بینی آنها در واقع پیش بینی نمایی است افزود: سعی کردند به نوعی مردم را در مقابل نظام قرار دهند و حتی سعی کردند با بازی خاص رسانه ای رسانه های ایران نیز در مقابل نظام قرار گیرند.

خوشرو حجم برنامه سازی از سوی رسانه های فارسی زبان را کاملا متمرکز بر راس هرم نظام دانست و گفت: آنها سعی کردند که به نوعی حمایت از جمهوری اسلامی ایران را به مخاطب خود منعکس نکنند و به همین سعی کردند که نشان دهند که تصمیمات رهبری تا چه اندازه در زندگی مردم تاثیرگذار بوده و به همین خاطر با خلط مباحث سعی کردند که نگاه به رهبری را تغییر دهند.

وی در خاتمه اظهارکرد: بسیاری از برنامه های رسانه های فارسی زبان در پی آسیب شناسی تصمیمات رهبری در زمینه مباحث هسته ای بود و به همین دلیل سعی کردند که نحوه مدیریت خروج از بحران هسته ای و جنگ تحمیلی را مقایسه کنند.

قهرمان‌سازی از اسرائیل حربه جدید هالیوود

در ادامه این نشست سعید مستغاثی مستند ساز و رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، هالیوود را ویترین سیاست های غرب خواند و اظهار داشت: هالیوود همیشه در برنامه ها و فیلم های خود نشانه هایی در خصوص مباحث آینده پژوهی مطرح می کند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی نشانه هایی در هالیوود شکل گرفت، مبنی بر اینکه جنگ آخرالزمانی در حال وقوع است و این جنگ در آینده رخ خواهد داد.

این مستند ساز گفت: فیلم شمارش معکوس در سال 2011 تولید شده است که این فیلم آخرالزمانی ماجرای گروهی از ایرانیان مسلمان را روایت می کند که قرار است همه آمریکا را با بمب نابود کنند؛ در این فیلم نشانه های آخرالزمانی بسیاری بیان شده و در این فیلم مذاکرات ایران و آمریکا را روایت گردیده است که در این مذاکرات آمریکا و اسراییل به دنبال صلح هستند.

وی با اشاره به سریال پربیننده «ان سی آی اس»، ابراز داشت: پیش بینی شد که این سریال بیش از 20 میلیون بیننده داشته باشد؛ در اغلب این فیلم ها اسرائیل و ایران را رو در روی هم قرار می دهند.

مستغاثی افزود: در این فیلم ها این نکته به تصویر کشیده می شود که ایرانی ها به دنبال بمب اتم هستند و آمریکایی ها با ابزارهای مختلف مانع این کار شوند؛ در این زمینه آنها فعالیت های دیگری انجام دادند تا در مذاکرات هسته ای ایرانی ها نتوانند از آن استفاده کنند به همین خاطر بسیاری از صحنه ها در موقع اکران که در آستانه توافق هسته ای بود حذف شد.

وی با تأکید بر اینکه در سال 2013 و همزمان با انتخابات دولت یازدهم سمت و سوی فیلم های آمریکایی تغییر چشمگیری پیدا کرد، گفت: پیش از سال 92 فیلم های هالیوودی نگاهی بدبینانه به مذاکرات داشتند اما درست 10 روز پس از انتخابات ریاست جمهوری و در اواخر ژوئن 2013 فیلمی به نام «سقوط کاخ سفید» اکران شد.

این مستند ساز بیان کرد: پس از انتخابات ایران و پس از 10 روز پس از این انتخابات فیلمی به نام سقوط کاخ سفید اکران شد که نکات عجیبی در این فیلم وجود دارد که تا کنون سابقه نداشت؛ در این فیلم برای اولین بار رییس جمهور سیاه پوست آمریکا از برنامه هسته ای ایران دفاع می کند و برای اولین بار گروهی در کاخ سفید وجود دارند که تندرو هستند و به دنبال مقابله با ایران هستند ولی رییس جمهور با این مساله مخالف است.

وی افزود: در این فیلم تلفن رئیس جمهور آمریکا به ایران نمایش داده شد که دو ماه بعد تماس تلفنی اوباما با رییس جمهور کشورمان رخ داد؛ نکته جالب این است که حداقل این فیلم باید شش ماه قبل تولید می شده است؛ در این فیلم عده ای که مخالف رییس جمهور هستند کاخ سفید را اشغال می کنند و سعی می کنند که به شهرهای مختلف ایران با بمب هسته ای به ایران حمله کنند و در آخر فیلم رییس جمهور با کمک یکی از افراد دیگر کاخ سفید را پس می گیرند و سپس مذاکرات ادامه و به موفقیت می رسد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: در فصل هشتم سریال اسکندر نیز موضوع مذاکرات هسته ای مطرح می شود؛ در این فیلم رئیس جمهور ایران یک روحانی است؛ در این فیلم با وجود اینکه مذاکرات به توافق می انجامد اما همواره به مخاطب القا می کند که ایرانی ها قابل اعتماد نیستند و در صحنه ای مترجم فارسی می گوید که ایرانی ها دروغ می گویند و در کارخانه نوشابه سازی مشغول ساخت بمب هسته ای هستند. 

وی گفت: در آخرین صحنه فیلم، رئیس جمهور آمریکا در حالی که با رئیس جمهور ایران دست می دهد می گوید در همین لحظه که ما در حال توافق هستیم پهپادهای ما مشغول بمباران و نابود کردن آن کارخانه مشکوک هستند.

مستغاثی بیان کرد: در این زمینه سریال های بسیاری ساخته شده که هر کدام از آنها سعی دارند چهره خاصی از ایران و آمریکا را پیرامون این مذاکرات نشان دهند و نکته خاص آن فیلم ها نشان دادن چهره ای خاص از بازی رسانه ای در زمینه مساله ای هسته ای است.

وی گفت: روسای این کمپانی ها سیاست گذاران اصلی آمریکا هستند و رؤسای جمهور این کشور به صورت نمادین هستند؛ اینها کسانی هستند که اداره کمپانی های فیلم سازی، اسلحه سازی و بانک ها را به عهده دارند و از سوی دیگر در مراکز استراتژیک و تصمیم گیری آمریکا نیز مسؤولیت دارند. 

رئیس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما به اهدافی که هم اکنون هالیوود دنبال می کند، اشاره کرد و ابراز داشت: پیش از این بسیاری از بازیگران هالیوود که یهودی بودند، نام خود را تغییر می دادند و در کلیساها حضورپیدا می کردند تا ماهیت آنها مشخص نشود اما در حال حاضر بسیاری از اینها به صورت علنی ابراز می کنند که یهودی هستند. 

این مستندساز افزود: به تازگی دو فیلم با موضوع اسرائیل تولید شده است؛ هالیوود می خواهد اسرائیل را قهرمانی نشان دهند که سیاست های آن در دنیا رد می شود اما او به تنهایی اهداف خود را دنبال می کند و در نهایت همه متوجه اشتباه خود خواهند شد و به دنبال اسرائیل خواهند رفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار