توقف ساخت پاركينگ در محوطه تاريخي مادها

به منظور رفع شبه و گمانه زني ها در اين منطقه ، عمليات اجرايي ساخت پاركينگ طبقاتي آقاجاني بيگ همدان تعطيل شد تا با حضور كارشناسان ميراث فرهنگي از سازمان مركزي ميراث در تهران موضوع تخصصي تر بررسي شود.
کد خبر: ۲۲۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 28 April 2016
عمليات ساخت پاركينگ آقاجاني بيگ همدان كه بهمن ماه سال ۹۳ كلنگ زني و به تازگي در مسير ساخت قرار گرفته بود، با استدلال تاريخی بودن اين منطقه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان، تا اطلاع ثانوي تعطيل شد.

به گزارش ايرنا؛ اين خبري بود كه رئيس كميسيون معماري، شهرسازي، فني و عمراني شوراي شهر همدان در جمع خبرنگاران به آن اشاره كرد و گفت: در رابطه تاريخي بودن بافت محل احداث اين پاركينگ مسائلي مطرح شده كه ميراث فرهنگي همدان در اين زمينه ورود پيدا كرد و به صورت مكتوب تاريخي بودن محل مورد نظر را رد كرده است.

ابراهيم مولوي افزود: البته معتقديم كه ناظران ميراث فرهنگي بايد در روند اجرايي پاركينگ آقاجاني بيگ شهر همدان حضور داشته باشند و طرح هايي كه در سطح شهر همدان اجرايي مي‌شود بايد مسائل زيست محيطي و ميراث فرهنگي را رعايت كنند.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان در رابطه با وضعيت اين طرح گفت: كاوش هايي كه در اين مناطق انجام شده شواهدي را نشان داده كه در لايه هاي زيرين منطقه آقاجاني بيگ شهر همدان به عمق بيش از پنج متر آثاري تاريخي كشف شده است.

بهرام توتونچي افزود: به منظور رفع شبه و گمانه زني ها در اين منطقه ، عمليات اجرايي ساخت پاركينگ طبقاتي آقاجاني بيگ همدان تعطيل شد تا با حضور كارشناسان ميراث فرهنگي از سازمان مركزي ميراث در تهران موضوع تخصصي تر بررسي شود.

وي اضافه كرد: در شواهد اوليه تكه سفالهايي تاريخي در اين محل پيدا شده است.

وي تصريح كرد:در خيابان شريعتي همدان نيز در عمق زيرين پنج متري آثاري به دست آمد كه مربوط به دوره اشكانيان بوده و نشان از قبرستان شهر در آن زمان داشته كه امروزه در موزه هكمتانه اين اشيا و تابوت ها نگهداري مي شود. 

وي ادامه داد: احتمال وجود داده هاي معماري و اشياي تاريخي در رينگ اول همدان وجود دارد و به اين دليل ساخت و ساز ها با احتياط انجام مي شود.

معاون اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: در تپه هگمتانه 30 هكتار عرصه تملك شده است كه اگر رويكرد حفظ ميراث فرهنگي همدان اجرايي شود بايد بافت مركزي همدان را فريز كرد اما در مناسبات شهرسازي نمي توان چنين طرحي را اعمال كرد.

توتونچي ادامه داد: بعضي باستان شناسان اواخر دوره قاجار معتقد بوده اند كه در دور شهر همدان بايد حصاري كشيده شود و شهر خالي از سكنه شود و شهر جديدي احداث شود چرا كه در جاي جاي شهر همدان شهر باستاني وجود دارد.

طرح پاركينگ طبقاتي آقاجاني بيگ همدان قرار است با 400 ميليارد ريال و با مشاركت بخش خصوصي در مدت دو سال به اتمام برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار