محسن امیریوسفی: کاش خواب تلخ در زمان خودش اکران می شد

تابناک تهران - محسن امیریوسفی که حالا فیلم «خواب تلخ» را روی پرده سینماهای هنر و تجربه دارد قبلا فیلم کوتاه «دست‌های سنگی» و مستند کوتاه «کاروان» را ساخته که اتفاقات تازه‌ای را برای او رقم زدند و در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایز زیادی گرفتند. اما گویا خواب تلخ برای او تجربه ای متفاوت بوده است.
کد خبر: ۲۲۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 07 May 2016

«دبورا یانگ» منتقد هالیوود ریپورتر درباره فیلم خواب تلخ نوشته: «خواب تلخ اولین کمدی سیاه سینمای ایران است که طنزی ویران‌ گر دارد و چهره‌ های جدید و طنازانه از ایران نشان داده و نوید ظهور فیلم‌ سازی متفاوت و قصه‌گو را از سینمای ایران می‌ دهد.»

محسن امیریوسفی درباره ایده فیلم خواب تلخ می گوید: «ایده اولیه این فیلم از فیلم کوتاهم «دست‌های سنگی» گرفته شد که سال۷۸آن را ساختم. آن زمان که این فیلم ساخته شد یک جسارت خاصی بین فیلمسازان فیلم کوتاه و مستند بود که مختص ان نسل بود. انتخاب این ایده و سوژه به نوعی از همان جریان نشات گرفت.»

امیریوسفی درباره کار با نابازیگران در این فیلم می گوید: «من همیشه در مقابل کلمه نا بازیگر اعتراض داشته‌ ام. به نظرم بازیگر غیر حرفه‌ ای کلمه مناسب‌ تری است. چون نا بازیگر از یک ناب لدی و یک نتوانستن می‌ آید. اگر کمی در دل این کلمه برویم حتماً آن کارگردانی هم که با ان به اصطلاح نا بازیگر کار کرده می‌شود ناکارگردان و فیلم هم می‌ شود نا فیلم. ولی هر چه که هست اتفاق خوبی در سینما است. از مدت‌ ها قبل فیلم‌ های درخشانی با همکاری این عزیزان ساخته شده است. حسی که این دست فیلم‌ ها دارد یک گونه‌ دیگری از سینما است که ما را به مفاهیم بشری و انسانی نزدیک‌ تر می‌ کند در کنارش مدل بازیگری حرفه‌ ای هم بسیار قابل احترام است و اصل و اساس سینما را می‌ سازد. ولی بودن هر دوی این‌ ها چیزی را تشکیل می‌ دهد که در نهایت ماهیت سینما ست. من معتقدم هیچ دری را نباید ببندیم ونباید به خودمان اجازه بدهیم جلوی تجربه کردن گرفته شود.»

یکی از مسائلی که همیشه درکنار «خواب تلخ» به آن اشاره شده اکران دیر هنگام آن است. کارگردان این فیلم درباره طولانی بودن فاصله بین ساخت و اکران فیلمش می گوید: «برای استقبالی که مردم از فیلم داشتند ارزش زیادی قائلم اما ای‌کاش فیلم در زمان خودش دیده می‌ شد و مورد نقد وبررسی قرار می‌گرفت نه بعد از دوازده سال. یک از حسرت‌ های من در مورد اکران دیر هنگام فیلم مرگ آقا یدالله است که نقش گورکن را در فیلم بازی می‌ کند. که در فیلم آتشکار هم در خدمتشان بودم


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار