زیر پا گذاشتن قانون ضدّ راه امام است/ هر کس لابی بیشتری داشته باشد رئیس مجلس می شود/ به تصمیمم برای نامزدی نایب رییسی عمل می کنم

عدم پایبندی به قانون، بیشترین جفا به امام است/ اشکال ندارد که شما رئیس باشی، اما باید مطالبات ما را هم برآورده کنی/ اگر نگاه و زبان یکی شود در آن صورت دیگر ریاست و نایب رئیسی اهمیت چندانی ندارد/ چون نگاه ها مشترک نیست نمی توان تخمین زد/ عمل بر خلاف میثاق نامه توهین به رای مردم است
کد خبر: ۲۳۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 22 May 2016

یک نماینده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم در خصوص ریاست مجلس دهم گفت: نمی توانم بگویم دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد. هر کدام از طرفین به یک اندازه شانس دارند، در نهایت هر کسی بتواند لابی بیشتری با نمایندگان داشته باشد رئیس می شود.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مجلسی که باب میل حضرت امام(س) باشد چه نوع مجلسی است گفت: به نظر بنده مجلسی می تواند در این راستا قرار گیرد که آزاد، صادق، مستقل، درستکار و شجاع باشد.

وی در ادامه در خصوص چگونگی عمل به اندیشه های امام در روند قانون گذاری اظهار کرد: واقعیت این است که این موضوع در حرف آسان، ولی در عمل بسیار مشکل است. اما به طور کلی این موضوع به تک تک نمایندگان و انتخابی که مردم انجام داده اند باز می گردد. ما اگر بتوانیم افرادی را در مجلس داشته باشیم که آزادمرد، آگاه و صادق باشند، مملکت ما به این سمت نمی رود که یک نفر بیاید قانون برنامه را زیر پا بگذارد و دیگران برایش کف بزنند و بعد بگویند ما پیرو راه امام هستیم.

پزشکیان یادآور شد: امام در زمان بنی صدر به او گفت: «تو غلط کرده ای که قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد» ولی در حال حاضر مجلسی داریم که نمایندگانش با فردی که علناً می گوید من قانون را قبول ندارم، همکاری می کنند. شما چه انتظاری از این مجلس می توانید داشته باشید؟!

وی تاکید کرد: این در حقیقت بیشترین جفا به امام و راه امام است. قانون آن چیزی بود که حضرت امام می فرمود همه باید به آن پایبند باشند، از بی سواد تا مجتهد، هیچ کس حق ندارد خود را بالاتر از قانون بداند، اما ما در حال حاضر خیلی راحت با هم هماهنگ می شویم و قانون را زیر پا می گذاریم و این ضد آن راهی است که حضرت امام به ما گفته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص انتخابات هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد:  واقعیت این است که در حال حاضر تمام تلاش ها در مجلس برای گرفتن کانون های قدرت است. اما چرا و برای چه چیزی؟ ما اگر از کسی که حمایتش می کنیم مطالبه داشته باشیم حمایت از او اشکال ندارد. باید به کسانی که سودای قدرت دارند بگوییم: اشکال ندارد که شما رئیس باشی، اما باید مطالبات ما را هم برآورده کنی. نه این که بروی آنجا و برای خودت کار کنی. نه این که بروی آنجا و فکر کنی که شما برای خودت کسی هستی و ما آدمهایی هستیم که چیزی نمی فهمیم.

پزشکیان همچنین در مورد نامزدیش برای نایب رئیسی مجلس دهم و تصمیم مستقلی که خود در این رابطه گرفته است خاطرنشان کرد: من وقتی تصمیمی را بگیرم دیگر گرفته ام و به آن عمل می کنم.

وی ادامه داد: در مورد کار جمعی و فراکسیونی نیز باید بگویم که در درجه اول فراکسیونی که قرار است من با آن همکاری کنم باید نگاه و زبانش را مشخص کند و من بدانم که اگر شما آمدی، آن راهی را که از قبل مشخص کرده اید می روید، نه این که الان حرفی زده شود و بعداً راه دیگری طی شود. اگر نگاه و زبان یکی شود در آن صورت دیگر ریاست و نایب رئیسی اهمیت چندانی ندارد. چرا که ما می دانیم هر کسی که بر روی آن صندلی ها بشیند قرار است یک راه را برود.

وی اضافه کرد: این گونه نیست که چون در یک گروه هستیم بنابراین هم نگاه و هم زبان هستیم، همزبانی و هم نگاهی زمان بر است. باید نشست در قسمت های مختلف با هم بحث کرد و به نتیجه رسید.

وزیر بهداشت دولت هشتم خاطرنشان کرد: از طرف دیگر حدود 170 نفر از نمایندگان مردم در این دوره دور اولی هستند و این مسئله همگرایی و رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک  را در مجلس دشوارتر می کند. یعنی فعلاً خیلی زود است که یک عده بگویند ما تصمیم می گیریم و شما اطاعت کنید.

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم هچنین در مورد احتمال ریاست آقایان عارف و لاریجانی گفت: نمی توانم بگویم دقیفا چه اتفاقی خواهد افتاد. هر کدام از طرفین به یک اندازه شانس دارند، در نهایت هر کسی بتواند لابی بیشتری با نمایندگان داشته باشد رئیس می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شما به آقای لاریجانی نزدیک شده اید، گفت: من به حق نزدیک هستم اگر تشخیص دهم که کسی به حق نزدیک تر است به آن سمت می روم.

پزشکیان ادامه داد: هرکدام از این دو نفر مزایایی خود را دارند، شما نمی توانید پیشاپیش بگویید که این بهتر است یا آن. همه چیز بستگی به نگاه و برنامه ای دارد که در جمع باید به آن رسید. اما متاسفانه این مقدمه و برنامه وجود ندارد و باعث می شود جناح ها به سمت لابی گری بروند. اگر چنین مقدمه ای وجود داشت در آن صورت به راحتی من می توانستم به شما بگوییم که در روز انتخابات هیأت رئیسه چه اتنفاقی رخ خواهد داد. چرا که در آن صورت نگاه ها مشترک شده است و همه یک جور نگاه می کنند، اما چون نگاه ها مشترک نیست نمی توان تخمین زد.

 نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجالس هشتم، نهم و دهم در در پایان نظر خود را نسبت به پایبندی نمایندگان به میثاق نامه هایی که قبل از انتخاب امضاء کرده اند این گونه بیان کرد:  اگر کسی به لیستی تعهد داده باشد تغیر جهت دادنش توهین به رای مردم است. ولی این گونه نیست که همه اعضای لیست امید چنین تعهدی داده باشند.

وی افزود: البته اگر کسی چنین تعهدی نیز داده باشد از نگاه من جای سوال دارد چرا که اگر قرار است شما تصمیم بگیرید و من اطاعت کنم، بالاتر از شما کسی هست که من بخواهم از او اطاعت کنم، بنابراین چرا از شما اطاعت کنم؟ چون به من پست داده اید؟ این با آن آزادگی که در ابتدا عرض کردم  تناقض دارد.

انتهای پیام /*
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار