نگاهی به وضعیت تورم اردیبهشت ماه95

تورم وضعيتي است كه طي آن سطح عمومي قيمتها به‌طور مداوم و به‌مرورزمان، افزايش يابد. نكته حائز اهميت در تعريف تورم عنصر زمان و تداوم افزايش سطح عمومي قيمتهاست.
کد خبر: ۲۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷ 06 June 2016

به گزارش تابناک ایلام ،"رضا وفایی‌یگانه" – مدرس اقتصاد گفت: تورم وضعيتي است كه طي آن سطح عمومي قيمتها به‌طور مداوم و به‌مرورزمان، افزايش يابد. نكته حائز اهميت در تعريف تورم عنصر زمان و تداوم افزايش سطح عمومي قيمتهاست. بدين معنا كه سطح عمومي قيمتها بايد در يك دوره نسبتاً"بلندمدت و طي زمان افزايش داشته باشند. اگر قيمتها در يك دوره خاص افزايش يابند و سپس اين روند صعودي قطع شود، به اين فرايند تورم اطلاق نمي‌شود. به‌طور خلاصه تورم در معناي اقتصادي آن عبارت است از افزايش عمومي، نامتناسب و خودافزاي قیمت‌ها كه غالباً" حالتي مداوم و برگشت‌ناپذیر دارد. البته برخي از صاحبنطران اعتقاددارند كه تورم فقط افزايش سطح عمومي قیمت‌ها نيست بلكه اين افزايش قیمت‌ها معلول وضعيت تورمي است و نبايد آن را معادل و عامل بروز وضعيت تورمي محسوب كرد. بلكه محور اصلي عارضه تورم به افت ارزش واحد مبادله برمی‌گردد كه درنتیجه سیاست‌های پولي نادرست ايجاد می‌شود و نماد بيروني آن هم افزايش حجم پول، خلق نادرست اعتبار و افت قدرت خريد پول ملي است و بر همين اساس است كه در تمام جهان وظيفه اصلي بانک‌های مركزي را حفظ ارزش پول ملي تعريف می‌کنند. نرخ‌های تورم بالا موجب توزیع ناعادلانه درآمدها، تغییر نامناسب قیمت‌های نسبی و به‌تبع توزیع غیر بهینه منابع، افزایش نا اطمینانی و بی‌ثباتی در اقتصاد، کوتاه‌تر شدن افق تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری بلندمدت، افزایش هزینه‌های مبادله و بر این اساس ضروری است فعالان اقتصادی اطلاع دقیق از وضعیت تغییرات قیمتی و تورم داشته باشند.

تعریف شاخص قیمت

نرخ تورم از تغییرات شاخص قیمتی محاسبه می‌گردد.  شاخص قيمت اندازه‌ای از تغييرات درصدي يا نسبتي در يك مجموعه از قیمت‌ها در يك دوره زماني است.  شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي از انواع شاخص‌های قيمت است كه نشان‌دهنده تغييرات قيمت كالاها و خدماتي منتخب است كه توسط خانوارها در يك دوره زماني مورد مصرف(سال پایه)  قرار می‌گیرد قیمت‌های مورداستفاده در اين شاخص، قیمت‌های خرده‌فروشی كالاها و خدمات است.

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي يكي از شاخص‌های اقتصادي مهم و كليدي كشور است كه مورداستفاده مسئولان، دستگاه‌های برنامه‌ریزوسیاست‌گذارومجامع علمي كشور است. همچنين در قراردادهای دوجانبه و دعاوي حقوقي، مطابق قوانين اخير، تعديل مهريه، دعاوي مربوط به چك و دیون معوقه، تعديل حقوق و دستمزدها با استفاده از اين شاخص انجام می‌گیرد این شاخص در کشور ایران توسط مرکز آمار ایران(در سطح شهر و روستا و به‌طور جداگانه) و بانک مرکزی(مناطق شهری) محاسبه می‌گردد.

در محاسبه سبد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری مرکز آمار ایران، بیش‌ترین ضریب اهمیت مربوط به مسکن و اجاره(30 درصد)، خوراکی‌ها(25درصد)-در بین خوراکی‌ها نان(6.4درصد) گوشت قرمز و سفید (3/6درصد) بیش‌ترین سهم را دارند-حمل و نقل(8/9درصد)، بهداشت و درمان(7/6درصد) بوده است.

بررسی وضعیت تورم اردیبهشت‌ماه 1395

بر اساس آخرین آمار مرکز  آمار ایران نرخ تورم در يك سال منتهي به اردیبهشت‌ماه 1395 (بر مبناي سال پايه 1390) معادل2/10 درصد بوده است. نرخ تورم سالانه منتهي به ماه موردبررسی از اردیبهشت‌ماه 1394 تا اردیبهشت‌ماه 1395 روند نزولی خود را طی کرده است.

در سال منتهي به اردیبهشت‌ماه 1395، کالاها معادل (9.5درصد)  و خدمات معادل (11.1 درصد)  افزايش قيمت داشته‌اند. در این مدت آب و برق و سوخت(32.3درصد)، آموزش(15.9 درصد)، بهداشت و درمان(13.6)، هتل و رستوران(12.6 درصد)، ماهی و صدف داران(12.3 درصد) و نان و غلات (12درصد) بیش‌ترین افزايش قيمت را داشتند. ارتباطات (2.4 درصد)، گوشت قرمز و سفید(2.9)، روغن‌ها و چربی‌ها(3.4 درصد)، دخانیات(3.9 درصد) و مبلمان(7.2 درصد) کمترین افزایش قیمت را داشتند. بنابراین کالاهای اساسی همچنان در بین گروه‌های کالایی بیش‌ترین افزایش قیمت را داشتند اما روند قیمت‌های ماهانه حاکی از کاهش قیمت آن‌ها به‌مرورزمان است.

نرخ تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه1395 معادل (0.4- درصد) بوده كه در بخش كالاها (0.8-درصد) و در بخش خدمات(0.2درصد) اعلام‌شده است. در ماه مشابه سال قبل نرخ تورم ماهانه (0.4درصد) بوده است.  دخانیات(7.4درصد)، نان و غلات(1.8 درصد)، خدمات و نگهداری واحدهای مسکونی(1.1 درصد)، شکر و مربا(0.8درصد) و هتل و رستوران(6/0درصد) بیش‌ترین افزایش قیمت را داشتند و سبزیجات و حبوبات(2/9-درصد)، آب و برق و سوخت(3-درصد)، خوراکی‌ها(1.6 -درصد)، میوه و خشکبار(1.5-درصد)، گوشت(1.5-درصد) و ماهی(7/0-درصد) کمترین افزایش قیمت را داشتند./م



منبع:ایسنا




اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار