تقابل ایران و عربستان در اجلاس خرداد

ایران خواهان کاهش تولید نفت، عربستان به دنبال افزایش

اوپک از دسامبر سال گذشته تا کنون بیش از 30 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. البته این سقف تولید مورد پذیرش همه اعضای اوپک نبود و ایران و عراق و ونزوئلا به آن اعتراض داشتند اما اوپک با رهبری عربستان سقف تولید خود را افزایش داد تا با این کار علاوه بر خوش خدمتی به غرب چوب لای چرخ بقیه اعضا بگذارد.
کد خبر: ۲۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 18 April 2015
قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی در معاملات روز گذشته پایین آمد که وزیر نفت ایران در اظهارات اخیر خود در جمع خبرنگاران بار دیگر بر لزوم کاهش تولید پنج درصدی نفت اوپک تاکید کرده بود.

در حالی که پیش بینی سازمان اطلاعات انرژی حاکی از آن است که امسال تقاضا برای نفت افزایش زیادی پیدا می کند اما به نظر می رسد افزایش سقف تولید برای تولید کنندگان با توجه به قیمت کنونی نفت مقرون به صرفه نیست.

بیژن زنگنه هفته گذشته در مورد وضعیت کنونی بازار نفت و کارشکنی های عربستان گفته بود: اوپک جای تعامل است و ما نیز با کسی جنگ و دعوا نداریم و اهل تعامل و رفتار منطقی هستیم و این رفتار را در آینده هم ادامه می دهیم، اما اصل کلی این است که در اوپک قدرت تابع میزان تولید و ظرفیت مازاد تولید است.

زنگنه گفته بود: هم اکنون بیش از ١٠ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در یک طرف قرار دارند، در اوپک اگر یک مخالف هم وجود داشته باشد، نمی توان تصمیم گرفت چون اوپک نیاز به اجماع دارد، نه تنها اجماع، بلکه وزن تولید را در اوپک نمی توان نادیده گرفت.

اوپک از دسامبر سال گذشته تا کنون بیش از 30 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. البته این سقف تولید مورد پذیرش همه اعضای اوپک نبود و ایران و عراق و ونزوئلا به آن اعتراض داشتند اما اوپک با رهبری عربستان سقف تولید خود را افزایش داد تا با این کار علاوه بر خوش خدمتی به غرب چوب لای چرخ بقیه اعضا بگذارد.

کاهش پنج ‌درصدی مورد اشاره وزیر نفت ایران، روزانه یک و نیم‌میلیون بشکه نفت در روز می‌شود. این درحالی است که عربستان‌سعودی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که تولید خود را کاهش نمی‌دهد. 

این در حالی است که درماه مارس بزرگترین صادرکننده نفت جهان روزانه ١٠,٣‌میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد. 

به گزارش وال استریت ژورنال ،عربستان‌سعودی و عبدالله سالم‌البدری، رئیس اوپک اعلام کرده‌اند در صورتی کاهش تولید اوپک را در نظر می‌گیرند که تولیدکنندگانی مانند روسیه و آمریکا از خرابکاری در بازار دست بردارند. 

البته به نظر می رسد بجز ایران چند عضو دیگر اوپک نیز با افزایش تولید نفت موافق نیستند.
اجلاس اوپک خرداد ماه امسال در وین برگزار می شود و این بار ایران با توجه به توافق لوزان نقش تعیین کننده تری در این اجلاس خواهد داشت.

در صورت برداشته شدن تحریم‌ها سهم ایران از بازار اوپک افزایش خواهد یافت و احتمالا اعضا باید در سهمیه بندی خود تجدید نظر کنند.

گفته می شود اجرای دوباره سهمیه بندی تولید نفت در اوپک ممکن است بحثهای زیادی را در میان اعضاء ایجاد کند چرا که با این طرح اعتبار ملی و سهم بازار برخی از اعضای اوپک به خطر می افتد.

با وجود اینکه اوپک در آخرین نشست خود در سال ٢٠١٤ با تغییر سطح تولید نفت اعضاء موافقت نکرد، اما اکنون این سازمان بیش از سقف تعیین شده خود یعنی روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت تولید می کند. دلیل این افزایش، بالا رفتن تولید عربستان، رشد صادرات نفت عراق و بازگشت نفت لیبی به بازارها است.

بر اساس ارزیابیهای آژانس بین المللی انرژی تقاضای جهانی نفت امسال یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه افزایش می یابد و به میانگین روزانه ٩٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه می رسد؛ این رقم ٩٠ هزار بشکه بیش از ارزیابی ماه گذشته آژانس است.

روز گذشته قیمت نفت برنت و آمریکا در حالی از بیشترین قیمت سال ٢٠١٥ پائین آمد که میانگین هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته افزایش یافت.

به گزارش رویترز قیمت نفت در معاملات روز جمعه (٢٨ فروردین ماه) در حالی پائین آمد که روز پیش از آن به بالاترین سطح خود در سال ٢٠١٥ رسیده بود، میانگین هفتگی قیمت برنت اما ٩,٦ درصد بالا رفت و بیشترین مقدار رشد در پنج سال گذشته را تجربه کرد.

قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن در پایان معاملات روز جمعه (٢٨ فروردین ماه) ٥٣ سنت افت کرد و به ٦٣ دلار و ٤٥ سنت برای هر بشکه رسید.

بهای نفت دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز در پایان معاملات دیروز (جمعه، ٢٨ فروردین ماه) ٩٧ سنت کاهش یافت تا در سطح ٥٥ دلار و ٧٤ سنت برای هر بشکه تثبیت شود.

این برای دومین هفته پی در پی بود که میانگین قیمت نفت برنت افزایش یافت. در پنج هفته گذشته نیز، چهارمین بار است که میانگین قیمت هفتگی این شاخص نفتی افزایش می یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار