بخیه‌های میلیونی بر صورت آدرین کوچولو!

کد خبر: ۲۶۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷ 19 July 2016
بعد از 3 ساعت جراح در اورژانس حاضر شد و صورت آدرین را بخیه کرد و دو ساعت پس‌ از آن نیز از بیمارستان ترخیص شد. یعنی کودک مجروح حدود 6 ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان ترخیص شده و می‌تواند با اجازه پزشک جراح روانه منزل شود. اما همه چیز به این سادگی نیست؛ این را صورت حساب یک میلیون و سیصد هزار تومانی بیمارستان می‌گوید!
کد خبر: ۵۹۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 06 June 2016
طرح تحول سلامت تدبیری بود که دولت یازدهم آن را با شعار کاهش پرداختی از جیب مردم کلید زد و به همین بهانه بسیاری از بودجه‌های چند هزار میلیاردی به‌طرف حوزه درمان سرازیر شد؛ اما آیا واقعاً پرداختی از جیب مردم کاهش داشته است؟

به گزارش «تابناک»، آدرین کودک یک‌ساله‌ای است که بر اثر بر خورد با لبه میز شیشه‌ای از ناحیه بینی دچار جراحت کوچکی ‌می‌شود. زخمی به اندازه دو سانتی متر که موجب انتقال کودک به بیمارستانی در نزدیکی محل سکونتش -در غرب تهران- می‌شود. بیمارستانی که شاید نام و نشانش برای پدر و مادر کودک هیچ اهمیتی نداشت، شاید به این دلیل که بیمه سلامت داشتند و پشتشان به اخبار فراوانی که به نقل از دولت مردان در خصوص کاهش تعرفه های درمانی و دیگر مزایای اجرای طرح تحول نظام سلامت شنیده بودند، گرم بود.

بخیه‌های میلیونی بر صورت آدرین کوچولو!ساعت حدود 2 بعدازظهر است که والدین کودک، آدرین را به اورژانس بیمارستان می‌رسانند و از زبان مسئول پذیرش بیمارستان متوجه عدم حضور جراح در اورژانس می‌شوند. موضوعی که به معنای تحمل انتظار چند ساعته تا حضور جراح است. انتظاری که در پایان آن، پروسه زمان بر دیگری آغاز می‌شود. مادر آدرین در این باره به فارس می‌گوید: «پزشک اورژانس بعد از معاینه اعلام کرد که انجام بخیه در حالت هوشیاری کودک امکان ندارد و برای اینکه بتوانند زخم را بخیه بزنند، باید کودک بخوابد و برای این‌کار از داروی خواب‌آور استفاده کردند.»

این مادر در ادامه می‌گوید: «بعد از 3 ساعت جراح در اورژانس حاضر شد و صورت آدرین را بخیه کرد و دو ساعت پس‌ از آن نیز از بیمارستان ترخیص شد.» یعنی کودک مجروح حدود 6 ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان ترخیص شده و می‌تواند با اجازه پزشک جراح روانه منزل شود. اما همه چیز به این سادگی نیست؛ این را صورت حساب یک میلیون و سیصد هزار تومانی بیمارستان می‌گوید!

صورت‌حسابی که نقاط پر ابهام بسیاری مثل هزینه اتاق vip و هزینه بیهوشی و هزینه همراه و... در آن به چشم ‌می‌خورد و معلوم نیست با چه استدلال و منطقی برای زدن 4 عدد بخیه، آن هم با استفاده از دفترچه بیمه سلامت و کسر سهم بیمه، صادر شده است؟ با این ملاحظه که در صورت حساب صادر شده اثری از استفاده از ابزار یا لوازم مصرفی گران قیمت نیست و بیش از 99 درصد مبلغ درج شده در ستون «پرداختی» را حق الزحمه جراح یا بیمارستان شکل داده است!

«صورتحساب ارائه شده از سوی بیمارستان که موارد غیر واقعی در آن درج شده است»

اتفاقی عجیب که به هیچ وجه قابل قبول به نظر نمی‌رسد و با ادعای مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر ارزان شدن خدمات حوزه سلامت هم هیچ سنخیتی ندارد. انگار نه انگار که چند هفته سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با ارزان شدن خدمات در طرح تحول سلامت گفت: «با اجرای طرح تحول سلامت پوشش بیمه‌ها و دولت به 51 درصد افزایش‌یافته یعنی به مردم فشار کمتری آمده و در خدمات بستری پرداخت از جیب مردم 33 درصد کاهش‌یافته است.»

ادعایی که البته امثال طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت در رد آن گفت: «در حال حاضر همه عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد که پرداختی از جیب مردم نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش‌یافته است. همه فاکتورهایی که برای این طرح در نظر گرفته‌شده بود، محقق نشده است؛ لذا حتماً باید تجدید نظر کلی در طرح تحول صورت گیرد.»



تلخ تر آنکه دقت در صورت حساب صادر شده برای درمان آدرین حکایت از آن دارد که هزینه بخیه‌های این کودک مجروح با تعرفه سال گذشته محاسبه‌شده و هنوز در تاریخ جراحی او، مصوبه افزایش 10 تا 22 درصدی تعرفه‌ در سال 95 تصویب و ابلاغ نشده بود. بماند که وزیر بهداشت درباره تعرفه های مصوب برای سال جاری می‌گوید: «تعرفه‌های مصوب سال 95 برای بخش خصوصی کم است و امیدوارم که این مشکل در مصوبات سال آینده حل شود.»

درخواستی که اگر جامه عمل پوشیده و در تعرفه های مصوب درمانی در سالهای بعد لحاظ شود، ممکن است با صدور صورتحساب های عجیب تری برای درمان جراحت های کوچکتر از زخم آدرین مواجه باشیم؛ بخیه هایی که گاه برخی کودکان نیازمند زده شدنشان هستند اما کمتر پدر و مادری توان پرداخت هزینه های میلیونی برای انجامش را دارند!
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار