تعداد موقوفه های ناشناخته استان یزد، سه برابر ثبت شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد با بیان اینکه موقوفه های شناسایی نشده بخصوص در مناطق روستایی استان 2 تا سه برابر موقوفه های ثبت شده تاکنون است گفت: باید برای ساماندهی این موقوفه ها اقدام های اساسی صورت گیرد تا ادای حقوق وقف و نظر واقف به درستی انجام شود.
کد خبر: ۲۶۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 20 July 2016
به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام حسین زارع زاده در نشستی با فرماندار تفت با تبیین ضرورت شناسایی دقیق پلاک های ثبتی وقفی در مناطق مختلف اظهار کرد: اعضای شورای های اسلامی شهر و روستا می توانند به شناسایی موقوفات کمک کنند.
این مسئول با بیان اجرای طرح فدک آل محمد (ص) در برخی شهرستانهای استان گفت: توسعه این طرح در شهرستان تفت می تواند اقدام عظیمی در ساماندهی موقوفه ها در شهرستان باشد.
زارع زاده، شفاف سازی را دستاورد بزرگ سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفه ها و مدیریت بقاع متبرکه عنوان و تاکید کرد: در این سامانه هر موقوفه و بقعه حساب مالی مستقلی دارد و هیچگاه نمی توان نذورات یک امامزاده را در بقعه یا جای دیگری هزینه کرد.
این مسئول با قدردانی از حمایتها و رویکردهای مثبت مدیریت ارشد شهرستان تفت در حل و فصل مسائل مرتبط با اوقاف شهرستان، مشارکت همگان در حفظ و احیای فرهنگ اسلامی وقف در جامعه را خواستار شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: نهاد وقف در حوزه های ‏مختلف یک مجموعه ای خدمتگزار است.‏
** یاری همه نهادها برای ادای حقوق وقف
فرماندار تفت نیز در این نشست ادای حقوق وقف را امری حساس و دارای اجر عظیم دانست و اظهار کرد: اداره کل امور اوقاف و امور خیریه نقش مهم و تعیین کننده ای در این رابطه دارد که همه نهادها باید آن را در دستیابی به اهداف تعیین شده یاری کنند.
محمود زارع رشکوییه با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: نقش وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد مطالعه قرار گیرد تا این سنت حسنه در تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی در جامعه شریک و سهیم شود.
زارع با بیان این که برخی از طرح های جاری شهرستان تفت قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد ادامه داد: باید با در نظر گرفتن حقوق و ادای وقف، سرمایه گذاران را برای احیاء و حفظ پروژه های رها شده در این حوزه تشویق کرد.
فرماندار با تقدیر از راه اندازی سامانه جامع وقف، شناسایی آثار وقفی ثبت نشده را خواستار شد و افزود: مشارکت دادن دانشگاهها و پایان نامه های دانشجویی در احصاء آثار وقفی و ادای حق وقف، اقدامی ارزشمندی است که باید با جدیت دنبال شود و اقدام های پژوهشی و تحقیقاتی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
فرماندار تفت بر طراحی شناسنامه وقفیات روستایی تاکید کرد و مشارکت موثران و فعالان روستایی در این عرصه خواستار شد.
زارع توسعه تشکل های وقفی به عنوان یاوران وقف را ضروری دانست و گفت: یاوران وقف می توانند در ترویج فرهنگ وقف و احیای آن موثر بوده و بازوان توانای اوقاف و امور خیریه در تحقق دقیق این امر خطیر اسلامی باشند.
وی افزود: این افراد می تواند در ساماندهی موقوفه های هر منطقه نیز یاری رسان متولیان امر باشند و در تببین و توجیه مردم شریف در امور وقفی نقشی حیاتی را ایفا کنند.
فرماندار تفت وقف را سنتی حسنه و الهی و بر گرفته از آیات و روایات عنوان و اظهار کرد: باید خلاهای موجود در عرصه های فرهنگسازی و اطلاع رسانی در عرصه سنت حسنه وقف مرتفع شود که در این رابطه، در کنار نقش مهم رسانه ها، روحانیان نیز با توجه به نفوذ کلام و بیانشان در میان آحاد مردم می توانند تاثیرات بسیاری در این رابطه داشته باشند.
وی با اشاره به این که طرح جامع ساماندهی امام زادگان و بقاع متبرکه باید در دستور کار قرار گیرد افزود: هیات امنای این امان مقدس و متبرک باید با مسئولان اجرایی تعامل سازنده داشته، عالم به امور وقف و مورد وثوق مردم در منطقه باشند تا شاهد تعالی روز افزون این مراکز مقدس و تاثیرگذار در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی باشیم.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار