اشتغال زنان روستا گامی برای تغییر نگرش سنتی به زن

زنان روستایی و عشایری استان هر چند دوشادوش مردان تلاش می کنند اما به خاطر نبود فعالیت مستقل، جایگاه آنها در اقتصاد خانواده به چشم نمی آید در حالی که با تشکیل تعاونی ها و فعالیت زنان روستایی در زمینه های مناسب، با کسب درآمد هم وضعیت درآمد خانواده روستایی بهبود می یابد و هم نگرش سنتی به زنان تغییر می کند.
کد خبر: ۲۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴ 23 April 2015

از جمعیت 600 هزار نفری زنان استان اردبیل، 36 درصد را زنان روستا و عشایر تشکیل می دهند که هر چقدر مشکلات را زنان شهری استان تجربه می کنند این مشکلات برای زنان عشایر و روستایی مضاعف است. این جمعیت هر چند با محرومیت های زیادی از لحاظ امکانات مختلف مواجه هستند اما ظرفیت انکارناپذیری برای اشتغال، افزایش تولیدات در زمینه های مختلف و افزایش درآمد خانوار روستایی دارند.

یکی از کارآفرینان زن استان به ضرورت حمایت از ایده های کار‌آفرینی به ویژه در روستاها تاکید کرد و خواستار حمایت از طرح های اشتغال زا شد.

«رقیه شاکر» دهیار روستای انزاب از توابع مشگین شهر تصریح کرد: زنان اردبیلی و به خصوص روستایی می توانند در ایده های اشتغال زا مشارکت جدی داشته باشند و باید به صورت جدی حمایت شوند.

تشکیل شاخه بانوان خانه کشاورز استان برای اولین بار در کشور

اخیرا طرح هایی برای اشتغال زنان روستا در استان اردبیل مطرح شده است. مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل از تشکیل شاخه بانوان خانه کشاورز استان برای اولین بار در کشور و تعاونی های اشتغال زنان روستایی خبر داد.

ماریا موسوی تصریح کرد: طرح تعاونی های اشتغال زنان روستایی در مناطق مرزی با ارائه تسهیلات صفردرصدی، به طور آزمایشی در چند روستا اجرا شده است که عنبران یکی از این مناطق مرزی است.

وی افزود: استقبال زنان عنبران و تشکیل تعاونی 230 نفره در عرض دو روز، نشان از تمایل زنان روستا برای اشتغال و شرکت در عرصه تولید دارد.

موسوی در خصوص زمینه فعالیت این تعاونی ها گفت: ما سعی می کنیم در مناطق مختلف با توجه به ظرفیت آن منطقه، زمینه فعالیت تعاونی را پیشنهاد دهیم. به عنوان مثال در عنبران با توجه به آوازه گلیم این منطقه، تولید گلیم را پیشنهاد کردیم و در مناطق دیگر می تواند در زمینه هایی چون کشت زعفران و غیره موفق باشد.

مشارکت زنان روستایی در «کشت و فراوری گیاهان دارویی»

یکی دیگر از این طرح ها پروژه پیشنهادی کشاورزی زنان روستایی این استان است که به اظهار رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل از سوی سازمان خواربار و بار جهانی (فائو) مورد تایید قرار گرفته است.

«عدیل سروی» اظهار کرد: این پروژه تحت عنوان «کشت و فراوری گیاهان دارویی» با برنامه ریزی های مدون این سازمان و حمایت های دفتر مرکزی امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی برای اجرا در سال 94 تایید و از کمک های بلاعوض سازمان FAO بهره مند می شود.

این فعالیت ها در حالی صورت می گیرد که زنان روستایی امیدوارند با تشکیل تعاونی ها، اشتغال و بازاریابی برای تولیدات خود بتوانند گامی برای استقلال مالی و اثبات جایگاه اقتصادی خود در خانواده داشته باشند و در صورت موفقیت می تواند تاثیر به سزایی در نگرش سنتی به زن در جوامع روستایی و همچنین پویایی جوامع روستایی داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار