20درصد اعتبارسامانه آبیاری نوین ازمحل سفردولت به خراسان شمالی جذب شد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها 20 درصد اعتبار اجرای سامانه آبیاری نوین از محل سفر ریاست جمهوری به این استان جذب شده است.
کد خبر: ۲۶۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 31 July 2016
بهروز عربی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: از محل سفر ریاست جمهوری به این استان برای اجرای طرح های سامانه آبیاری نوین در سطح باغ ها و مزارع 600 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد اما تاکنون از این میزان 120 میلیارد ریال جذب شده است.
وی افزود: اعتبار اختصاص داده شده در یک سرفصل برای اجرای طرح های آبیاری نوین و همچنین انتقال آب با لوله اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: کشاورزان این استان از اجرای طرح های آبیاری نوین استقبال خوب دارند اما متاسفانه اعتبارات در این خصوص کمتر اختصاص یافته است.
وی افزود: طبق تعهد به مدت دو سال باید در این استان هفت هزار هکتار سامانه های آبیاری نوین اجرا می شد اما در یک سال در سطح 9 هزار هکتار مطالعه انجام شد و در سطح دو هزار و 800 هکتار نیز طرح اجرا که بیش از تعهد کار انجام شده است.
وی اظهار کرد: طبق پیش بینی انتظار داریم در سال 95 نیز در سطح 9 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و باغ های این استان طرح های آبیاری نوین اجرا شود که برای این میزان به یک هزار میلیارد یال اعتبار مورد نیاز است که امیدوار هستیم محقق شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که 146هزار هکتار آن آبی است و تاکنون 19 هزار و 250 هکتار از این سطح زیر پوشش شیوه های نوین آبیاری رفته است.
وی گفت: از مجموع زمین های آبی این استان در شرایط کنونی تنها 50 هزار هکتار استعداد لازم برای اجرای سامانه های نوین آبیاری قطره ای و بارانی را دارد و برای بقیه عملا نمی توان از این شیوه ها استفاده کرد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی تنها 15 درصد هزینه اجرا را می پردازند و مابقی هزینه ها از طریق یارانه دولتی تامین می شود.
عربی افزود: با اجرای طرح های آبیاری نوین عملکرد آبیاری 50 درصد و میزان محصول تولیدی 30 درصد افزایش یافته و هزینه های آبیاری نیز تا 80 درصد کاهش می یابد.
وی بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی این استان تاکید کرد و گفت: با توجه به پدیده خشکسالی و کمبود آب، باید روند آبیاری اراضی کشاورزی در این استان از سنتی به صنعتی تغییر یابد.
استان خراسان شمالی امسال در زمره سه استان نخست کشور است که با بحران خشکسالی و پیامدهای آن مواجه بوده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون انواع محصول از این سطح برداشت می شود.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار