روستاها نیازمند توسعه پایدار

روستاهای اردبیل به سکونت گاه سالمندان تبدیل شده است

نبود درآمد، کمبود آب، راه ارتباطی و نبود شاخص های توسعه، روستاها را به محل سکونت سالمندان تبدیل کرده اند. روستاهای استان علاوه بر مشکلات درآمدزایی، آب و راه ارتباطی در شاخص های دیگر نیز وضعیت کشاورزی و درآمدزایی وضعیت مطلوبی ندارند.
کد خبر: ۲۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶ 29 April 2015

نبود درآمد، کمبود آب، راه ارتباطی و نبود شاخص های توسعه، روستاها را به محل سکونت سالمندان تبدیل کرده اند.

به گزارش تابناک اردبیل، روستاها مهمترین بخش از نظام اجتماعی را تشکیل می دهند زیرا امنیت غذایی جوامع به استمرار کار و تولید در روستاها وابسته است.

طبق آمار ارائه شده حدود 36 درصد جمعیت استان اردبیل در روستاها زندگی می کنند که این میزان 6 درصد بالاتر از میانگین جمعیت روستایی کشور است. با این حال جالب است بدانیم که این آمار تا یک دهه گذشته حدود 46 درصد بود و تا 15 سال گذشته بیش از 50 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کردند.

اما متاسفانه هر چه جلوتر می رویم از میزان جمعیت روستایی استان کاسته می شود و توسعه نیافتگی موجب شده است، روستا به عنوان یک مرکز تولید، از جوانان جویای کار تخلیه شود و به محل سکونت گاه سالمندان تبدیل شوند. در واقع افزایش مهاجرت جوانان از روستا موجب بی رونقی عمران و آبادانی روستا شده است تا بسیاری از روستاها تعداد قابل توجهی از سکنه خود را از دست بدهند.

روستاهای اردبیل به سکونت گاه سالمندان تبدیل شده است

به نظر می رسد نبود درآمد در روستاها نقطه عطف رخت بربستن پویایی از روستاهای استان است و به عنوان مهم ترین معضل روستانشینان باعث مهاجرت قشر جوان این مناطق می شود.

روستاهای استان علاوه بر مشکلات درآمدزایی، آب و راه ارتباطی در شاخص های دیگر نیز وضعیت کشاورزی و درآمدزایی وضعیت مطلوبی ندارند. همچنین کمبودها در حوزه‌هایی چون آتش‌نشانی، مدیریت حوادث و بهداشت و پاکیزگی محیط در روستاها غیرقابل انکار است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار