ظهر امروز مرکز رشد انرژیهای نو دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد کشور راهاندازی شد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در آئین افتتاح
این مرکز گفت: پس از مطرح شدن ایدهها و طرحهای نو در تراز ملی و
بینالمللی در مراکز دانشگاهی در وهله اول باید با ثبت اختراعات مالکیت آن
تائید و تثبیت شود.
ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه ثبت
اختراعات اعتبارات در دانشگاهها اعتبار مراکز دانشگاهی را بالا میبرد،
اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که دانشگاهها دیگر بر اساس تعداد
مقالات ارزیابی نمیشوند.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات رایج در کشور در زمینه
تولید علم این است که فاصله قابل توجه و معناداری بین رتبه جمهوری اسلامی
ایران در دو بخش نوشت مقاله و نوآوری وجود دارد، به عبارت بهتر با وجود
رتبه قابل قبول کشور ایران در بخش نوشت مقاله، به دلیل عرضه نکردن و به ثبت
نرسیدن اختراعات رتبه کشورمان در حوزه نوآوری پائین است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد بیان کرد: بر
این اساس باید با ثبت اختراعات نخبگان کشوری زمینه برای عرضه آنها در سطح
دنیا فراهم و کشور ایران به جایگاه واقعی خود در این عرصه دست یابد.
واشقانی فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به
جنبههای حمایتی از نخبگان و مخترعان در مراکز دانشگاهی اشاره و تصریح کرد:
حمایت کامل و 100 درصدی در تامین هزینههای ثبت اختراعات بین المللی و
پرداخت مبلغ 100 میلیون ریالی به مخترعانی که اختراعات آنها به ثبت رسیده
است، نمونههایی از خدمات ارائه شده در این حوزه است.
وی ادامه داد: تامین هزینههای اختراع و پرداخت
جایزه نقدی معادل یک و نیم برابر بالاترین مقاله ISI به مخترعانی که
اختراعات آنها به ثبت داخلی رسیده باشد، از دیگر خدمات ارائه شده به
مخترعان است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در پاسخ به یکی
از مخترعان بروجردی در خصوص ضرورت ایفای نقش دولت در حمایت از مخترعان در
بازارهای داخلی و خارجی گفت: هم اکنون یک شرکت دانشبنیان با هدف
تجاریسازی و چگونگی بازاریابی اختراعات مخترعان در حال تاسیس است.
واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه انتظار نداریم،
اعضای هیأتهای علمی و دانشجویان خود اقدام به بازاریابی اختراعات کنند،
عنوان کرد: یکی از دفاتر پژوهشگاه مرکزی در امر بازاریابی اختراعات در حال
فعالیت است.
وی یادآور شد: البته در مجموع باید پذیرفت که ضعف
بازاریابی به معنای چگونگی بافتن مشتری و ورود و عرضه محصول قابل رقابت به
بازار معضلی کشوری است.