سیستم های ناوبری هواپیما ها به روز نیستند

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با اشاره به پرداخت 15 درصدی پورسانت به کشورهای واسطه، گفت: در حال حاضر ایرباس 20 میلیون دلاری را 15 درصد گرانتر می خریم.
کد خبر: ۳۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 23 May 2015
به گزارش تابناک یزد، احمد خرم با اشاره به بخشی از مشکلات صنعت هوانوردی، گفت: مشکل مهمی که در این صنعت به واسطه تحریم ها به وجود آمده است کمبود و فرسودگی سیستم های تجهیزات ناوبری است که متاسفانه هیچ یک از سیستم های ناوبری هواپیما و فرودگاه ها به روز نیستند.

وی ادامه داد: برخی از فرودگاه ها مهمترین این سیستم یعنی سیستم هدایت هواپیما را ندارند و در شرایط جوی نامناسب، مه آلود   و گرد و غبار هدایت هواپیما در فرودگاه ها یک ریسک بزرگ است.

خرم با تاکید براینکه پس از لغو تحریم ها ایر لاین ها می توانند هواپیما را با نرخ و اقعی خریداری کنند، گفت: در حال حاضر قیمت یک ایر بایس 220 نفره نو چیزی حدود 58 تا 60 میلیون دلار است و قیمت همین هواپیما مدل 2006 برای ایرلاین ها 15 تا 12 میلیون دلار تمام می شود.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با بیان اینکه اولویت دولت باید خرید هواپیمای نو باشد، گفت: خرید هواپیمای دست دوم و کار کرده کمکی به نوسازی ناوگان و کاهش عمر آن نمی کند.

وی با اشاره به پورسانت خرید هواپیما با واسطه گفت: معمولا ایرلاین ها در شرایط تحریم  مجبور به پرداخت پورسانتهایی به شرکتهای واسط هستند اگر قیمت یک هواپیمای کارکرده چیزی حدود 20میلیون دلار باشد 15 درصد آن را باید تحت عنوان پورسانت به شرکت و کشور واسط بپردازند.

خرم با اشاره به روشهای خرید هواپیما تاکید کرد: یکی از روشها فاینانس است اما فاینانس نیاز به گارانتی بانک مرکزی دارد و اگر وزارت راه و شهرسازی و یا بانک مرکزی پشتوانه این گارانتی باشند امکان فاینانس کردن وجود دارد.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات ادامه داد: اما خرید با روش  فاینانس با توجه به رقابتی که در این صنعت وجود دارد توجیه ندارد در حال حاضر قیمت پروازهای داخلی برای هر نفر ساعت چیزی حدود 150 هزار تومان است اما قیمت هر نفر ساعت برای پروازهای خارجی 500 هزار تومان تمام می شود بنابراین کشش برای پروازهای داخلی بسیار بیشتر است یا باید پروازهای خارجی را افزایش داد و یا یارانه پروازهای داخلی را دولت بپردازد.

وی تاکید کرد: دراین شرایط فاینانس کردن با مشکل مواجه می شود یعنی برای پروازهای خارجی جواب می دهد اما در پروازهای خارجی درآمد کمتر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار