به دلیل تغییر معیارهای مورد نظر جوانان

جوانان اصفهانی در گرداب تجرد گرفتار شدند

تابناک: جامعه متشکل از واحدهای کوچکی به نام «خانواده» است لذا تأخیر در ازدواج و در بدترین حالت، عدم ازدواج مجردین، بنیان های جامعه را با خطر نابودی مواجه کرده و موجب اخلال در کارکردهای آن و کم بها شدن خانواده می ‏شود.
کد خبر: ۴۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 11 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، یقیناً بخشی از ارزش های حاکم در جامعه در خانواده ها شکل می گیرد و در نتیجه می توان گفت پایگاه هر جامعه سالم، خانواده ها هستند. از این رو تأخیر در ازدواج جوانان به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی دارای عواقب و تأثیرات مخرب بر ابعاد مختلف جامعه است. برون رفت از محدوده پیامدهای منفی این بحران اجتماعی، مستلزم شناسایی عوامل آسیب زا است. در همین راستا نتایج تحقیقات کارشناسان حاکی از آن است که مشخصه های فردی و شخصیتی افراد، عوامل اقتصادی، اجتماعی، شرایط فرهنگی و وضعیت سیاسی دولت ها بر افزایش سن ازدواج تأثیرگذار هستند.

جوانان اصفهانی در گرداب تجرد فرو می روند

اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پر جمعیت کشور انبوهی از جوانان را در خود دارد که بخش زیادی از آنان در سن ازدواج به سر می برند. به نحوی که افزایش سن تعداد زیادی از جوانان اصفهانی و مجرد ماندن آن ها، تبدیل به یکی از مهم ترین چالش های اجتماعی برای جامعه و مسئولان این شهر شده است. علاوه بر فشار خانواده ها به فرزندان خود برای ازدواج، مسئولان نیز با برنامه های تشویقی تلاش زیادی برای ترغیب جوانان به ازدواج دارند. اما تجربه نشان داده که طرح های تشویقی دولت برای ازدواج جوانان چندان کارساز نبوده است. کارشناسان معتقدند جوانان هر چه پا به سن می گذارند میل کمتری به ازدواج نشان می دهند و ایده آل های دست نیافتنی تری را در ذهن خود می پرورانند. در نتیجه این افراد -که تعدادشان هم کم نیست- به مرور در گرداب تجرد فرو رفته و برای همیشه تک و تنها به زندگی خود ادامه می دهند. آن ها می گویند یکی از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج نبود امنیت مالی است چرا که بنای یک زندگی موفق و شاد در درجه نخست به مسائل مالی گره خورده است. اما رشد بیکاری در استان و بالا رفتن سطح توقعات نیز می تواند دلایل دیگر مجرد ماندن جوانان باشد.

مجردان اصفهانی در آیینه آمار

باتوجه به اعداد و ارقام ثبت شده در دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان، جای نگرانی است که تا پایان سال 93 تنها در شهر اصفهان 25 هزار و 190 نفر ((زن و مرد)) مجرد بالای 35 وجود دارد. این در حالی است که 32 هزار و 348 نفر زن و مرد در مقاطع سنی 30 تا 34 سال هستند که هرگز ازدواج نکرده اند؛ آمارها نشان می دهند که سطح تحصیلات نیمی از این افراد، لیسانس یا بالاتر است. اما بالغ بر 95 هزار نفر دیگر از جوانان اصفهانی نیز در بین 25 تا 29 سال قرار دارند که در حال سپری کردن بهترین سنین خود هستند، چرا که از نظر مشاوران خانواده، چنین شرایط سنی ای برای ازدواج و تشکیل خانواده بسیار مناسب است. اما بنا به دلایلی، این جمعیت جوان که به نوعی سرمایه های انسانی استان اصفهان به شمار می آیند بی سر و سامان مانده اند. به این آمار باید یکصد و 57 هزار 296 دختر و پسر اصفهانیِ 20 تا 24 ساله را اضافه کرد که با وضعیت فعلی اقتصادی، بعید به نظر می رسد به این زودی ها تشکیل خانواده بدهند.

فقط شرایط ۶/۵ درصد پسرها برای ازدواج مناسب است

بر اساس آمارهای غیر رسمی اعلام شده ۵/۲۷ درصد دختران و ۵/۴۹ درصد پسران شرایط خود را برای ازدواج مناسب نمی بینند و فقط ۳/۲۲ درصد دختران و ۵/۶ درصد از پسران شرایط خود را به میزان زیاد و بسیار زیاد برای ازدواج مناسب دانسته اند. در شرایط فعلی تنها در موارد اندکی می بینیم که هر دو طرف ازدواج شاغل باشند و در اغلب موارد تنها یکی از ۲ نفر شغلی با درآمد قابل قبول دارد. از آنجا که در فرهنگ ما بر عهده گرفتن مسئولیت های مالی توسط زنان چندان شایسته تلقی نمی شود، پسرانی که به لحاظ مالی درآمدی ندارند، نمی توانند تصمیمی برای تشکیل خانواده بگیرند. درست است که تعداد پسران شاغل در شرایط فعلی کم نیست اما با توجه به هزینه های بالای زندگی، یک کار ساده با درآمد ناچیز نمی تواند پاسخگو هزینه های سنگین زندگی باشد.

چرا جوانان ازدواج نمی کنند؟

زهرا کوهی، مشاور ازدواج و خانواده در گفتگو با «تابناک اصفهان» یکی از علت های عدم ازدواج جوانان را لحاظ سلایق افراد مختلف در ازدواج عنوان می کند و می افزاید: با توجه به اینکه اقدام اولیه در ازدواج از سوی پسر و با انتخاب او صورت می گیرد، علاوه بر نظرات خودش، مؤلفه های مورد نظر خواهر، مادر و یا حتی اطرافیان را نیز مد نظر قرار می دهد که این به نوبه ی خود انتخاب را سخت تر کرده و موجب تاخیر در ازدواج می شود. در واقع ملاک های مورد نظر جوانان برای ازدواج در سال های اخیر تغییر کرده و ارزش های لازم و ضروری جای خود را به معیارهای ظاهری و مادی داده است. کوهی، عامل موثر دیگر در پدیده افزایش سن ازدواج را بالارفتن سطح دانش و تحصیلات در دختران می داند و می گوید: در حال حاضر اصفهان با جمعی از دختران تحصیل کرده و پسرانی با تحصیلات پایین مواجه است چرا که پسران به دلیل اشتغال زودهنگام از تحصیل باز مانده اند؛ درواقع نبود طراز مناسب در زمینه تحصیلات دختران و پسران باعث بروز پدیده پیر دختری و پیر پسری در این شهر شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
عروس
|
-
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
اگر پسران اصفهانی و مخصوصا خانواده هایشان، به هم کفو خودشان برای ازدواج راضی شوند، مشکل ازدواج در استان اصفهان تا حدود زیادی حل می شود
متاسفانه نسبت بسیار بالایی از پسران به همراه خانواده هایشان، به دنبال عروس بسیار بالاتر از شان خودشان هستند
به امید روزی که خانواده پسران اصفهانی دست از توقعات بیجا و زیاده خواهی ها و چشم و هم چشمی هایشان بردارند
پاسخ ها
منم
| - |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
موافقم دوست عزیز
اصفهانی
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
چرا اگر یک نفر با خانمی برخوردار از شان بالا ازدواج کند، همه فامیل در صدد برمی آیند که حتما حتما حتما عروس بالاتر از شان پسرشان بیاورند؟
آیا این چشم و هم چشمی نیست؟
معنای کفویت در ازدواج همین است؟
موافقم
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
ناگفته نماند که یکی از دلایل طلاق هم همین ازدواج پسران با دختران بالاتر از شان خودشان است
متاسفانه هدف بسیاری از پسران از ازدواج، پیشرفت است؛ نه آرامش!!!!!!!
دکتر قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
به نظر بنده در حالت کلی تغییر معیارها باعث سخت گیری در ازدواج شده و در مقابل، اقتصاد ما دچار ضعف است و بیکاری در بین جوانان مزید بر علت شده تا آمار زدواج کاهش و آمار طلاق افزایش یابد.
مقاله جالب توجهی بود سپاس از تابناک.
پاسخ ها
اصفهانی
| - |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
البته این سختگیری از طرف خانواده اقایان بیشتر است
کتابی
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
خیلی از پسران وضعیت مالی خوبی هم دارند ولی به دلیل سختگیری ها و توقعات بیجای مادرانشان تا سن چهل سالگی و بیشتر موفق به ازدواج نشده اند و بارها و بارها به خواستگاری رفته اند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار