صنایع غذایی زیر ذره بین بازرسان

تولیدکنندگان صنایع غذایی خواستار تجمیع نظارت های کیفی برای پرهیز از موازی کاری و پرداخت هزینه های اضافی شدند.
کد خبر: ۵۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 30 June 2015
واحدهای تولیدی و صنعتی در صنایع غذایی به دلیل حساسیت بالا از واحدهای آزمایشگاهی و تحقیق و پژوهش برخوردارند.

اما با این وجود باز هم تولیدکنندگان این بخش صنعتی در استان تهران از مراجعه متعدد بازرسان و ناظران کیفی دستگاه های اجرایی مختلف گلایه دارند که همین آزمایش های انجام شده را تکرار کرده و در برخی موارد نیز در یک مرکز آزمایشی مشخص انجام می شود که این امر هزینه تولید فرآورده های غذایی را افزایش داده و در نهایت قیمت تمام شده کالا را گران تر می کند. 

تولیدکنندگان فرآورده های غذایی شهرستان پاکدشت خواستار تجمیع این آزمایش ها به نمایندگی یک دستگاه ذی صلاح و رفع موازی کاری ها شده اند که مسئولان نیز در پاسخ به خواسته آنها ارائه اظهار نظر کتبی و معرفی به مراجع بالاتر را لازمه حل این موضوع می دانند. 

کارشناسان نیز بر این اعتقادند که خلأ قانونی و متناسب نبودن قوانین با شرایط روز تولید موجب اختلال در بخش صنعت و تولید شده است.
بنا بر قوانین سازمان ملی استاندارد نمونه برداری از محصولات غذایی 4 نوبت در سال انجام می شود که این فرآیند تولید کننده را به پرداخت 70 هزار تومان برای هر نوبت نمونه برداری و 600 هزار تومان برای هر آزمایش ملزم می کند.

بنابراین با احتساب آنکه از هر محصول 4 نوبت در سال نمونه برداری می شود حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه آزمایش هر کالای تولیدی است. البته باید در نظر داشت اگر تنوع تولیدات یک کارخانه در حدود 40 نوع باشد هزینه سالانه نمونه برداری در حدود 120 میلیون تومان خواهد شد.

*حذف مراجعات متعدد، خواسته تولیدکنندگان
سید شهرام مرتضوی، یک تولیدکننده مواد غذایی در شهرک صنعتی عباس آباد در بیان مشکلات تولید به صمت می گوید: نوسانات قیمت مواد اولیه در بخش تولید مواد غذایی بسیار زیاد است و ثبات نداشتن بازار موجب اختلال در روند تولید می شود اما آنچه بیشتر از همه آزاردهنده است مراجعات متعدد بازرسان و نمایندگان دستگاه های نظارتی و ذی ربط در بخش تولید است، این بازرسی ها و انجام آزمایش های متعدد بر قیمت تمام شده کالا می افزاید.

او تصریح می کند: بازدید از واحدهای صنعتی به ویژه در صنایع غذایی به تعدد انجام می شود و این موضوع را بارها مطرح کرده ایم اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده ایم. این تولیدکننده مواد غذایی به برگزاری جلسات بررسی مشکلات تولید در محل فرمانداری اشاره کرده و ادامه می دهد: باید تدبیری اندیشیده شود دستاوردهای این جلسات که با حضور مسئولان برگزار می شود برای تولید کنندگان و صنعتگران بیشتر باشد تا تولید کنندگان از مراجعه فردی به هرکدام از دستگاه های اجرایی مرتبط به بخش تولید و صنعت خودداری کنند.

مرتضوی که عضو اتحادیه های مختلف زیرمجموعه حوزه تولید خود از جمله اتحادیه فرآوران گوشتی، کنسروسازان و... است، می افزاید: یک واحد صنعتی قبل از آنکه احداث شود محکوم به شکست است چرا که آغاز بهره برداری از واحد صنعتی همزمان با شروع اقساط بانکی است و این امر نشات گرفته از قوانین متعددی است که مانع سرعت در راه اندازی واحد تولیدی و صنعتی می شود. 

بازرسی های کیفی از واحدهای صنعتی مواد غذایی در صورتی انجام می شود که این تولید کنندگان با هزینه شخصی برای احداث آزمایشگاه و واحد تحقیق و پژوهش اقدام کرده باشند و با این حال متحمل پرداخت هزینه های نظارت کیفی متعدد می شوند.

*هماهنگی قانونی با شرایط روز تولید

مهدی میرمحمدی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت در گفت وگو با صمت در پاسخ به گلایه تولید کنندگان از مراجعه متعدد نمایندگان دستگاه های مختلف برای بازرسی و نظارت از واحدهای تولید آن هم با وجود آزمایشگاه و واحدهای آراند دی(R&D) می گوید: موازی کاری های دستگاه های ذی ربط در بخش تولید و بازرسی های پی درپی در هزینه تمام شده تولیدکنندگان تاثیرگذار است بنابراین برای رفع این مشکل باید از واحدهای تولیدی و صنعتی نظرخواهی شده تا موازی کاری ها حذف شود.

او با تاکید بر اینکه بخش تولید در شرایط فعلی از خلأ قانونی تاثیرپذیر است که انتظار داریم مسئولان در شرایط فعلی برای تسهیل قوانین چاره ای بیندیشند تا این دوران بگذرد، می افزاید: در ستاد تسهیل می توان برنامه ای در نظر گرفت تا هر ماه نمایندگان 2 تا4 دستگاه به تولیدکنندگان مراجعه نکنند؛ با توجه به اینکه فرآیند آزمایشگاهی را در یک مرکز انجام می دهند و باید برای این منظور مرجع معتبری شناسایی و معرفی شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت نسبت به روزها و ماه های آینده ابراز امیدواری کرده و می گوید: سفر به محدوده شرق تهران در برنامه سفرهای استانی رییس جمهور قرار دارد و انتظار داریم با وجود استقرار 3 هزار و 200 کارخانه فعال در پاکدشت، حداقل 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش تولید در شهر پاکدشت اختصاص یابد.

میرمحمدی ادامه می دهد: در سفر رییس جمهور به غرب تهران حدود هزار میلیارد تومان از سهم 8 هزار میلیارد تومانی صنایع استان تهران به شهرهای شهریار و ملارد و شهر قدس اختصاص داده شد در صورتی که این شهرها در مقایسه با پاکدشت از واحدهای صنعتی کمتری برخوردارند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت بیان کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه فعال و در حال ساخت نیز در پاکدشت وجود دارند که با اختصاص تسهیلات 14 درصدی برای بخش تولید و سهم صنعت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بسیاری از مشکلات تولید حل می شود.

به گفته میرمحمدی جلسات بررسی مشکلات تولید با حضور صنعتگران، تولیدکنندگان و نمایندگان دستگاه های ذی ربط در محل فرمانداری تشکیل می شود و نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی پیگیر برگزاری و مصوبات این جلسات است تا اجرایی شود. 

بیشترین مشکل تولیدکنندگان و صنعتگران پاکدشتی در نحوه اخذ مالیات و هزینه های تامین اجتماعی است.

در شرایط فعلی که تولید با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه است، اتخاذ تدابیری برای کاهش هزینه ها در هر مرحله ای از فرآیند تولید تاثیرگذار است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار