اجرای طرح کشوری پایش گاز رادون در البرز

کد خبر: ۵۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱ 01 July 2015
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از اجرای طرح کشوری پایش گاز رادون در این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حمید درفشی ظهر امروز در همایش استانی طرح ملی پایش گاز رادون در کرج اظهار داشت: در این راستا این طرح به صورت پایلوت در استان البرز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه گاز رادون دومین عامل سرطان ریه بعد از دخانیات در کشور است،‌ افزود: ارتقای سلامت مردم و بالا بردن آگاهی مردم از مهمترین اقداماتی است که باید از سوی مسئولان انجام شود.

درفشی تأکید کرد: مسئولان باید با راهکارهای ویژه و کنترل کاهش اثرات گامی مهم در جهت کاهش بیماری سرطان گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه گاز رادون به صورت طبیعی در پوسته زمین وجود دارد و از طریق خاک، آب و هوا منتقل می‌شود تصریح کرد: این گاز در همه دنیا وجود دارد و یکی از عوامل سرطان ریه به شمار می‌رود ولی باید برای کاهش خطرات ناشی از این گاز، میزان آن در نقاط مختلف کشور سنجیده شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی صحیحی برای کنترل آن داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه این طرح ملی برای اولین بار در استان البرز به صورت پایلوت به اجرا در خواهد آمد اظهار داشت: در شروع طرح برای 1000 خانوار در یک‌هزار نقطه از استان، دستگاه‌های دقیق و پیشرفته سنجش میزان گاز رادون برنامه‌ریزی شده است که انتظار می‌رود پس از اتمام این سنجش نتایج جامع و موثری برای کاهش و کنترل خطرات این گاز برنامه‌ریزی شود.

درفشی افزود: طرح پایش گاز رادون، طرح بسیار مهم برای کشور  محسوب می‌شود چرا که یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش سرطان ریه در کشور خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه علوم پزشکی البرز بتواند با بهره‌گیری از تمام توان مدیریتی و اجرایی خود طرح پایش گاز رادون را با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه و تراکم جمعیتی خاصی که استان البرز دارد به مرحله اجرا برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار