ابراهیم حاجیدولو در جلسه شورای برنامهریزی استان که امروز (شنبه، پنجم اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در اواخر سال 94 شورای پژوهش، آموزش، فناوری و نوآوری به دانشگاه واگذار شد. این شورا در سال 96 تا کنون چهار جلسه داشته و مصوبات زیادی نیز از زمان فعالیت خود داشته است.
وی افزود: مساله سد گتوند، تاثیر حوضه آبریز در عملکرد رودخانههای استان، راهاندازی دکترای پژوهشمحور در دانشگاه شهید چمران، راهاندازی مرکز نوآوری و خلاقیت، گزارش مشکلات سامانه سمات، امکان دسترسی دانشجویان ارشد و دکتری به اطلاعات سازمانها و ... از جمله برنامههایی هستند که ما در این کارگروه دنبال کردهایم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: البته برخی مصوبات کارگروه با وجود اهمیتی که دارند، اجرایی نمیشوند. یکی از این مصوبات برگزاری کنفرانس بینالمللی ریزگردها است که تلاش زیادی برای آن شده اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. همچنین بارها به دستگاهها گفته شده است طرحهای پژوهشی خود را در سامانه سمات ثبت کنند اما به دلیل مشکلات این سامانه، اغلب این کار صورت نمیگیرد.
حاجیدولو ادامه داد: برخی دستگاهها نیز تابع دستگاههای ملی هستند و میگویند "زیر نظر مصوبات کارگروه نیستیم و الزامی به اجرای مصوبات این کارگروه نداریم، باید مصوبات کارگروه در شورای برنامهریزی مطرح و تایید شوند تا الزام قانونی برای اجرای مصوبات وجود داشته باشد."
وی خاطرنشانکرد: بسیاری از مدیران هنوز به حوزه پژوهش و فناوری اعتماد ندارند و تصور میکنند پژوهشها همچنان در قالب کتاب باقی خواهند ماند. گفته میشود مشکل اصلی کشور مساله اقتصاد، بیکاری، اشتغال و تولید است. حوزه اقتصادی ضعیف است و فناوری یک مساله فرعی است. تجربه بینالمللی نشان میدهد برای حل این مشکلات راهی جز تمرکز بر اقتصاد دانشبنیان که متکی بر تربیت صحیح است، نداریم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: لازمه تغییر اقتصاد این است که زیربنای بازیگران اصلی حوزه اقتصاد را تقویت کنیم. آموزش و پرورش و دانشگاهها تربیتکننده نیروی جوان هستند. دانشگاههای نسل اول، کارمندمحور بودند و نیروهایی متناسب با این شرایط و برای کار در ادارات و دستگاهها تربیت میکردند اما اکنون باید در نوع تربیت دانشجویان تغییر ایجاد شود.
حاجیدولو گفت: در دهه 90، یک موج گذار به اقتصاد دانشبنیان و فناوری در حوزه علمی کشور آغاز شده است. سناریو نیز این است که دانشجو در نهایت بتواند فعالیت داشته باشد و یک شرکت تأسیس کند. در واقع باید 70 درصد دانشجویان ما بتوانند از خود ایده داشته باشند.
وی خاطرنشانکرد: وزارتخانهها و شرکتها باید به شرکتهای دانشبنیان کمک و برای آنها نقش ایجاد کنند. سازمانها تنها یک مصرفکننده نیستند. مشکل ما این است که از سوی وزارتخانهها از قبل به ادارات و دستگاهها ماموریت داده نشده است.
منبع: ایسنا