تکذیب خبر آزادسازی گرگ در طبیعت

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خبر آزادسازی گرگ در طبیعت توسط محیط زیست را یک دروغ خنده‌دار دانست.
کد خبر: ۵۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 05 July 2015
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: آزادسازی گرگ در طبیعت توسط محیط زیست یک دروغ خنده‌دار است.

به گزارش فارس؛ سیدعادل عربی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر رهاسازی گرگ توسط محیط زیست در طبیعت، آن را یک دروغ خنده‌دار دانست و اظهار کرد: بحث رهاسازی گرگ توسط محیط زیست یک دروغ خنده‌دار است که بعضی از اشخاص این شبهه را بین مردم انداخته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال 88 به بعد اولین مورد حمله گرگ به انسان رسانه‌ای شد، گفت: با اینکه از اول زندگی انسان، حمله گرگ نیز وجود داشت اما قبلاً کمتر رسانه‌ای و همه‌گیر می‌شد.

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست همدان با تاکید بر اینکه این موضوع اداره محیط زیست را به چالش انداخت، توجیه مردم در آن دوران به دلیل نبود اطلاعات کافی را سخت عنوان کرد و گفت: به همین منظور این اداره تصمیم گرفت با انجام یک طرح مطالعاتی با 50 میلیون تومان دلیل ورود گرگ به محیط زندگی انسان را مشخص کند.

وی با بیان اینکه این موضوع به 6 سال پیش مربوط می‌شود، گفت: با استفاده از افراد کاربلد در این طرح مطالعاتی، در نهایت مشخص شد علت تعارض میان گرگ و انسان در همدان، ورود مردم به قلمرو گرگ‌ها بوده است.

عربی با تصریح اینکه این نتیجه کاملاً منطقی بود، وجود عواملی چون وجود خاک حاصلخیز را مقدمه‎‌ای بر ورود انسان به توسعه کار کشاورزی و به تبع آن ورود به قلمرو گرگ‌ها دانست و در تشریح این مطلب گفت: همین عامل باعث گسترش قلمرو و تجاوز به قلمرو حیوانات شد.

وی با بیان اینکه وقتی زیستگاه این گونه حیوانی آسیب ببیند طعمه هم کم می‌شود، گفت: سم‌پاشی‌ها در کشاورزی باعث از بین رفتن طعمه‌های گرگ‌ها شد و همین موضوع باعث شد تا گرگ‌های گرسنه به سمت محیط زندگی انسان ورود کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: اتفاقات مربوط به توسعه کشت در بخش کشاورزی با زاد و ولد گرگ‌ها همزمان شد و از آنجا که گرگ به توله‌هایش حساس است برای به دست آوردن طعمه‌های خوب به انسان‌ها حمله کرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که خود گرگ در سخت‌ترین شرایط هم از صیفی‌جات، نان خشک و... استفاده می‌کند اما برای توله‌هایش باید غذای مناسبی پیدا کند تا شیردهی خوبی داشته باشد.

عربی بیان داشت: از این رو در بازه زمانی خرداد تا شهریورماه که این توله‌ها در حال بزرگ شدن هستند مردم باید مواظب خود و دام‌هایشان باشند.

وی با بیان اینکه این معضل در همدان، کردستان، قزوین و زنجان وجود دارد، گفت: استان‌هایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیایی یکسانی دارند درگیر این موضوع هستند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، دادن آموزش را مهمترین راهکار پیشگیری در مقابله با حمله گرگ به انسان و یا کاهش خطرات ناشی از آن دانست و گفت: باید مراقب کودکان و افراد ناتوان به ویژه در زمان طلوع و غروب خورشید و همین طور سر ظهر بود چون حمله گرگ به انسان بیشتر در این ساعت رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه حمله گرگ به انسان اکثراً در حاشیه روستاها و در کنار زمین‌های کشاورزی رخ داده، گفت: از این رو در ساعات خلوت باید از حضور در این مکان‌ها پرهیز کرد.

عربی دستکاری کردن لانه گرگ‌ها را نیز ممنوع دانست و از مردم خواست در صورت مشاهده چنین لانه‌هایی، محیط زیست را در جریان بگذارند.

وی در بخش پایانی سخنانش موضوع تلف کردن گرگ‌ها را عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته مجبور به تلف کردن دو گرگ در روستای کهریز رزن شدیم چراکه در آنجا کودکی مورد حمله گرگ قرار گرفت و فوت کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار