ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در اردبیل

مشاور رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در امور بین‌الملل بر ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در اردبیل تأکید کرد.
کد خبر: ۵۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 06 July 2015

علیرضا نگهدار در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار دات: این شهرستان با داشتن شاخصه مسافت 125 کیلومتری از مرکز استان سابقه بیش از 16 سال فرمانداری و جمعیتی بالغ بر 250 هزار نفر حائز شرایط برای ارتقا به فرمانداری ویژه است که در این زمینه باید مسئولان استانی تدبیری بیندیشند.

وی شرایط خاص اقتصادی و کشاورزی در شمال استان به ویژه تقویت راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه مغان را ضروری اعلام کرد و گفت: همچنان خام‌فروشی در این منطقه آسیب‌های جدی را به همراه داشته که ضروری است، واحدهای صنایع تبدیلی در منطقه مغان احیا شود تا امکان بهره‌گیری از این ظرفیت فراهم آید.

مشاور رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در امور بین‌الملل با بیان اینکه یک کارشناس آمریکایی در تحلیل خود اعلام کرده که دو منطقه در ایران شامل مغان و خوزستان دارای شرایط خاص و طلایی است، افزود: با توجه به شرایطی که در این منطقه وجود دارد به سهولت می‌توانیم با راه‌اندازی صنایع منحصر به فرد منطقه مغان را به برند تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی تبدیل کنیم.

نگهدار با اعلام اینکه با تقویت و راه‌اندازی چنین صنایعی درآمد هر فرد ساکن در مغان تا 20 برابر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: متوسط درآمد ساکنان این منطقه یک میلیون تومان است، که این رقم تا 20 میلیون تومان می‌تواند با تقویت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی افزایش یابد.

وی ضرورت ارتقای فرمانداری پارس‌آباد را به فرمانداری ویژه با کسب شرایط قانونی یادآور شد و ادامه داد: فرمانداری ویژه از نظر سلسله مراتب اداری فراتر از فرمانداری معمولی و پایین‌تر از استانداری است که قطعاً این امر می‌تواند به تقویت و توسعه بیشتر منطقه کمک کند.

مشاور منطقه آزاد تجاری اروند یادآور شد: با ارتقای فرمانداری پارس‌آباد به ویژه، بسیاری از مزایا نصیب این منطقه شده و دیگر نیازی به اخذ مجوز برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف نخواهد بود.

نگهدار با اشاره به ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان بیان کرد: با قوانین و مقررات این منطقه آشنایی کامل دارم، حتی در تهیه نقشه منطقه آزاد تجاری استان نیز مشارکت داشتم.

وی به مزایای این منطقه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این منطقه برای کل شهرهای شمال استان و حتی اردبیل مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت، تنها به شرطی که زیرساخت‌ها و الزامات تشکیل این منطقه فراهم آید.

مشاور رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در امور بین‌الملل افزود: مردم مغان می‌دانند که منطقه آزاد تجاری صرفاً خرید و سوار شدن خودروهای خارجی نیست، بلکه حلقه وصل اقتصاد سنتی منطقه شمال استان به اقتصاد مولد و صنعتی است که قطعاً در ایجاد تحول این منطقه مؤثر خواهد بود.

نگهدار در پایان عنوان کرد: در این ارتباط علاوه بر تأمین زیرساخت‌های داخلی نیازمند دیپلماسی قوی در منطقه قفقاز هستیم تا روند کارها سرعت بیشتری بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار