رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) :

همایش ملی آمایش علم و فناوری در قزوین برگزار می شود

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: هماش ملی آمایش علم و فناوری 19 اردیبهشت ماه جاری به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.
کد خبر: ۶۰۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 05 May 2018

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،سیدابوالحسن نائینی روز شنبه در نشست خبری این همایش، افزود: اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران در این همایش با ارائه نظرات تخصصی خود در باره آمایش علم و فناوری، ابعاد، زمینه ها، آثار و پیامدهای آن می پردازند.


وی برگزاری این همایش را با توجه به نیاز قزوین و سایر استان های کشور به آمایش سرزمینی ضروری دانست و ادامه داد: آمایش علم فناوری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین برگزار و اجرای آن یکی از مسئولیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها است تا براساس برنامه های دانش محوری چنین همایش هایی را برگزار کنند.


نائینی اضافه کرد: تغییرات سریع و گسترده محیطی، نظام های سنتی برنامه ریزی و مدیریت را با چالش های فراوانی مواجه کرده و برنامه ریزی مبتنی بر آمایش به عنوان راهی برای غلبه بر این چالش ها و بیرون کشیدن فرصت ها از دل تهدیدها شناخته می شود.


وی با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی به دلیل انعطاف پذیری با استقبال روز افزونی از سوی دولت ها و سازمان ها رو به رو شده، گفت: امروزه یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرایی هر کشور با مبانی و مطالعات آمایشی است.


نائینی، آمایش را نوعی برنامه ریزی بلند مدت با هدف سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی دانست که زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت و ارائه چیدمان منطقی و مناسب فعالیت ها در عرصه سرزمین را فراهم می کند.


وی بیان کرد: آمایش علم و فناوری دارای ماهیت میان رشته ای بوده و در آن از مفاهیم رشته های مختلف از جمله آمایش سرزمین، مدیریت راهبردی، آینده پژوهی، برنامه ریزی آموزش عالی، سیاستگذاری علم و فناوری، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت پژوهشی استفاده می شود.


به گفته وی، برای توسعه علم و فناوری هرگونه برنامه ریزی باید در چارچوب سند آمایش علم و فناوری و براساس نیاز و توانایی های منطقه ای انجام شود.


رئیس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه و دبیر این همایش در این نشست گفت: با فراخوان همایش آمایش علم و فناوری 75 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که با داوری های صورت گرفته در نهایت 61 مقاله پذیرفته شد.
حاکم قاسمی افزود: 20 مقاله این همایش به صورت شفاهی در پنل های تخصصی ارائه و 14مقاله نیز به شکل پوستر ارائه می شود.


وی بخشی از این همایش را علمی و بخش دیگر را اجرایی دانست و اضافه کرد: این همایش همچنین برای کمک به تبیین و اجرایی شدن اسناد بالادستی است.


این مسئول، ادامه داد: در این راستا قزوین سند آمایش علم و فناوری را تدوین کرده اما در چارچوب نقشی که به دانشگاه ها داده شده باید از توانمندی های علمی کل کشور استفاده شود تا به راهکارهای الگویی و چارچوب های سند برای توسعه استان ها برسیم.


وی ادامه داد: علم و فناوری در سرنوشت کشور بسیار تاثیرگذار بوده و برگزاری این همایش که با مشارکت شخصیت های علمی و دانشگاهی برگزار می شود رویداد مهمی است که نتایج آن مسیر درستی را برای آینده علمی استان در زمینه علم و فناوری ترسیم خواهد کرد.


قاسمی بیان کرد: برپایی همایش ملی آمایش علم و فناوری در قزوین می تواند به یک الگوی کشوری تبدیل شود و نتایج ارزشمندی را نیز برای بخش های مختلف استان به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار