نقش هورمون در رشد مرغ های گوشتی

رشد سریع مرغ‌های گوشتی، این شبهه را در مصرف کنندگان ایجاد کرده است که در مرغداری‌ها این رشد سریع با مصرف هورمون اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۶۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:لیلا محبی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه هورمون‌های پروتئینی موثر در رشد، به دلیل ماهیت ساختمانی موجود، با مصرف خوراکی، به سرعت در دستگاه گوارش تجزیه و غیر فعال می‌شوند، اضافه کرد: این هورمون‌ها اگر به صورت تزریقی استفاده شوند، باید روزانه و به دفعات به پرنده تزریق شوند که این امر با توجه به تعداد زیاد پرندگان در مرغداری‌ها از نظر اجرایی غیر ممکن است و از نظر اقتصادی نیز، مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: در طی مطالعه‌های مداوم و طولانی، تغییری که در نژاد طیور گوشتی صورت گرفته به طوری است که ژنتیک آن‌ها به سمت تولید گوشت بیشتر سوق داده شده است.

محبی تصریح کرد: اگر مرغی در حدود ۹۰ سال پیش در عرض ۱۰۰ روز با خوردن چهار و نیم کیلوگرم دانه، یک و نیم کیلوگرم وزن می‌گرفت، امروزه با کسب صفات ژنتیکی برتر، در کمتر از ۳۵ روز، به ازای یک و شش دهم کیلوگرم دانه، بیش از یک کیلوگرم وزن می‌گیرد.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بیان کرد: تغذیه نوین و استفاده از جیره‌های دارای پروتئین مرغوب، مکمل‌های ویتامینه و پروبیوتیک‌ها و همچنین فراهم‌سازی شرایط پرورش مطلوب از نظر دما، رطوبت، تهویه و فضای مناسب نگهداری از دیگر دلایل سرعت رشد بالا در طیور است.

وی با بیان که سیستم پرورش مرغ به سیستم‌های متراکم تبدیل شده است، افزود: این موضوع سبب کاهش تحرک مرغ‌ها و افزایش وزن آن‌ها شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار