تنها در 5 دقیقه ابتدایی بازار شاخص رشد داشت

واکاوی اولین واکنش غیرمنتظره بورس بعد از توافق هسته‌ای

رفتارهای معاملاتی غافلگیرکننده و دور از انتظار سهامداران حقوقی باعث شد جو ترس و وحشت را میان سهامداران خرد برای قرارگیری در صف های خرید در تالار شیشه ای ایجاد کند تا این گروه نیز به پیروی از سهامداران حقوقی در صف های فروش قرار بگیرند.
کد خبر: ۶۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 16 July 2015
حاکم شدن جو هیجانی مثبت و رشد کوتاه مدت متغیرها در بازار سهام بعد از اعلام رسمی توافق سیاسی که اتفاقا از آن به عنوان توافق خوب هم نام برده شد، پیش بینی اکثریت مدیران ارشد، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه بود.

به گزارش تابناک یزد، تمامی بازیگران بازار سرمایه تحلیل خوشبینانه ای از معاملات روز چهارشنبه(24 تیر 94) داشتند و با امید مضاعف نسبت به روزهای گذشته پشت سیستم های خود نشستند تا بازاری مثبت و پررونق را به نظاره بنشینند. اما نه تنها این آرزو محقق نشد بلکه معاملات امروز بورس به نحوی رقم خورد که همگان در پی یافتن معمای رفتار دور از انتظار بورس برآمدند.

بازار سهام در حالی اولین روز بعد از مذاکرات شروع به کار کرد که تنها در 5 دقیقه ابتدایی معاملات شاخص روند صعودی در پیش گرفت و بعد از آن با تشکیل صف های فروش و ریزش حداکثری قیمت سهام تمامی گروه های بازار به خصوص صنایع بزرگ مانند «بانک، خودرو، لیزینگ، حمل و نقل، پالایشگاهی و پتروشیمی ها» افت شاخص رقم خورد به طوری که در ادامه بازار نیز این روند تکرار شد و بازار سهام تا پایان ساعت قانونی معاملات هر چه بیشتر در کانال نزولی فرو رفت تا یک بار دیگر ثابت شود نوسان از بورس هیچ گاه دور نخواهد شد.

نگاهی به آمار پایانی آخرین روز معاملاتی هفته نشان می دهد، شاخص بازار سهام در پایان معاملات امروز ریزش 606 واحدی را تجربه و به کانال 68 هزار واحدی «68 هزار و 827 واحد» سقوط کرد. در این میان ارزش بازار نزدیک 3 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و از 301 هزار و 12 میلیارد تومان روز سه شنبه به 298 هزار و 331 میلیارد تومان رسید.

در بررسی چرایی و کشف معمای رفتار دور از انتظار بورس، ردپای سهامداران حقوقی را می توان دید. سهامدارانی که در شروع معاملات سال جاری که با توافق لوزان همزمان شده بود نیز عدم حمایت های خود را بیش از پیش به رخ بورس کشاندند و با عرضه های سنگین پی در پی بورس را بیشتر در منجلاب رکود فرو بردند.

رفتارهای معاملاتی غافلگیرکننده این گروه با شدت و ضعف طی روزهای معاملاتی گذشته و دیروز (خالص فروش این گروه طی دو روز گذشته 77 و 60 میلیارد تومان بوده) نیز به دلایلی چون نیاز شدید به نقدینگی به واسطه تعهدات مالی ناشی از رکود اقتصادی و یا با طرح این استدلال که رفتارهای هیجانی مثبت قبل از اعلام توافق خود را نشان داده و رشد دیگری در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت، باعث شد جو ترس و وحشت را میان سهامداران خرد برای قرارگیری در صف های خرید در تالار شیشه ای ایجاد کند تا این گروه نیز به پیروی از سهامداران حقوقی در صف های فروش قرار بگیرند.

حال در شرایط کنونی پیش بینی روند معاملات برای هفته آینده بعد از تعطیلی 4 روزه تالار شیشه ای کمی دشوار به نظر می رسد. چنانچه حقوقی ها به عنوان تعیین کننده جریان های اصلی بخواهند در ادامه فعالیت های خود، بازار سهام را از حمایت های خود محروم کنند بدون شک از رشدهای مورد انتظار در کوتاه مدت خبری نخواهد بود. در غیر این صورت با شرایط فعلی و با برداشته شدن بزرگ ترین ریسک سیستماتیک بازار که همان ریسک سیاسی است و امید به بهبود شرایط اقتصادی و کسب و کار، شرایط بیش از هر زمان دیگری برای رشد و شکوفایی بورس فراهم شده که با کمی عقلایی رفتار کردن سهامداران حقوقی می توان به آن جامه عمل پوشاند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار