نفس‌های وخیم دریاچه زیبای نئور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: دریاچه زیبای نئور هر چند این روزها نفس می‌کشد اما وضعیت آن وخیم است و اگر فکری برای احیای آن نکنیم قطعاً با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌شود.
کد خبر: ۷۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 03 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید رضا موسوی عصر امروز در جریان بازدید از دریاچه نئور در اردبیل اظهار کرد: برای احیای این دریاچه تمام توان علمی و کارشناسی را به همراه مشاوره‌ها و طرح‌های مطالعاتی به کار گرفتیم تا هر چه سریع‌تر به وضعیت این دریاچه سر و سامانی ببخشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به بی‌توجهی‌ها و غفلت‌هایی که در گذشته به این دریاچه شده ما طرح مطالعاتی آن را به مشاوری کاردان سپردیم تا زمینه ارائه طرح‌های کاربردی را در احیای این دریاچه به انجام برساند که تاکنون بیش از 50 درصد کارها به انجام رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در روزهای آینده با ارائه گزارش مشاور برای بررسی ناظر، اجرای مراحل علمی و کارشناسی احیای دریاچه وارد فاز جدیدی می‌شود که امیدواریم در این زمینه نیز دقت نظر بیشتر به انجام برسد.

موسوی وجود گونه‌های مهاجم ماهیان رهاسازی‌ شده به این دریاچه را یادآور شد و افزود: برای احیای این دریاچه و قزل‌آلای معروف آن ضرورت دارد این گونه مهاجم ریشه‌هایش از بین برود که برای این کار شیوه‌های تلفیقی انتخاب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ‌البته احیای این دریاچه کار یکی دو روز و مقطعی نیست بلکه نیاز است همه در این امر مشارکت کرده و علاقمندان به طبیعت و گردشگران نیز به نوبه خود در حفاظت و نگهداشت آن دقت کنند.

موسوی با رد ادعای وخیم بودن وضعیت این دریاچه اضافه کرد: هنوز نئور نفس می‌کشد ولی وضعیت خوبی ندارد در حالی که باید قبل از گرفتار شدن این دریاچه به وضعیت دریاچه ارومیه اقدامی عملی در احیای آن انجام داد.

وی ادامه داد: برای نجات دریاچه باید از ظرفیت مشاوران خارجی و کمیته‌های تخصصی شکل‌ گرفته در سازمان محیط زیست استفاده کرد که البته این کار باید در یک پروسه و روند قانونی به انجام برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل مصمم بودن اراده مسئولان را در احیای این دریاچه با استفاده از توان و ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای یادآور شد و گفت: امیدواریم فرصتی فراهم آید تا این دریاچه به مانند گذشته حیات پربار خود را دوباره تجربه کند.

موسوی ضرورت بررسی پروانه بهره‌برداری دامداران منطقه را نیز یادآور شد و افزود: در این زمینه نیز پنج پرونده برای اقدام قضایی به دادگاه معرفی شده تا جلوی تخریب‌ها و آسیب‌های به وجود آمده در این دریاچه گرفته شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
sasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
فقط حرف حرف حرف تنها جای که حرف اولو بین همه جای ایران میزد همین دریاچه بود که متاسفانه با دستای خودمون خرابش کردیم و الان با گذشت 7 سال از این ماجرا کسی کاری واسه این مکان زیبا نمیکنه اصلا انگار یه همچین جایی وجود نداشته قبلاً هر سر رسید که میومد اشاره ای به این دریاچه میشد همچنین به گونه ماهی خاصی که داشت الحمدلله اونم دیگه چاپ نمیشه
یه حرکتی کنین خیلی عقب افتاده این استان
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار