ضرورت تلاش جهادگران برای خودکفایی کشور

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی جز اولین نهادهایی بود که به فریاد دادخواهی انقلاب و رهبر کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفت و از لحاظ حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب موفق عمل کرده است.
کد خبر: ۷۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 03 August 2015
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی‌اصل، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، دیروز 11مردادماه در بازدید از بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی اردبیل به مناسبت فرارسیدن 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی در مسیر آرمان‌های انقلاب موفق عمل کرده و نقش به‌سزایی در توسعه علمی کشور ایفا کرده است، افزود: جهاددانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه منسجم جهاددانشگاهی تاکنون توانسته است در توسعه علمی کشور موثر عمل کند، افزود: فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و درمانی جهاددانشگاهی استان اردبیل به ویژه در مرکز درمان ناباروری قفقاز، مایه مباهات و افتخار استان است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز نارضایتی از اینکه سهم پژوهشی دانشگاه‌های کشور به درستی تبیین و تحقق نیافته است، افزود: به طوری که هنوز به رشد قابل قبولی در چشم‌انداز 20 ساله کشور نرسیده‌ایم.
موسوی‌اصل مشارکت و تلاش جهادگران جهاددانشگاهی را برای خودکفایی کشور را لازم و ضروری دانست و گفت: جهاددانشگاهی در تکمیل زیرساخت‌های پژوهشی و علمی کشور نقش به‌سزایی داشته است و خواهد داشت.
موسوی توسعه علمی و آموزشی را لازمه توسعه استان اردبیل عنوان کرد و با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در تحقق این امر مشارکت کند، افزود: تحقیقات و تولید مقالات باید با محوریت رفع نیازهای جامعه باشد تا سرمایه و اعتبار هزینه شده موثر باشد. بنابراین تلاش برای تحقیق در اموری که گره‌ای از مشکلات جامعه باز نمی‌کند، اتلاف سرمایه است.
وی با بیان اینکه سرمایه انسانی و تجهیزات دانشگاه‌ها باید به سرمایه تبدیل شود و در رشد اقتصاد استان موثر باشد،گفت: با بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سرمایه کشور تلف می‌شود. درصورتی که باید سرمایه دانشگاه‌ها به طور ویژه به سرمایه علمی تبدیل شودتا وابستگی کشور به درآمد نفتی کاهش یابد.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه تولید علم در دانشگاه‌ها صرفا در تولید مقاله خلاصه شده است، اظهار کرد: اکثر دانشگاه های کشور به بودجه نفت متکی هستند و محصولی برای فروش ندارند، درحالی که دانشگاه ها باید منبع علم، نوآوری و شکوفایی در جامعه باشند.
موسوی اصل خاطرنشان کرد: با ایجاد بسترهای لازم و بکارگیری نیروی انسانی تحصیل‌کرده شهرستان گرمی، این شهرستان می‌تواند با تبدیل علم به ثروت و سرمایه، در ریل توسعه استان سهیم باشد.
در این بازدید رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه با احداث مرکز درمان ناباروری قفقاز در سال 1389، تحولی جدید در حوزه پزشکی استان رخ داد افزود: قرار بود این مرکز با حمایت علمی جهاددانشگاهی و حمایت مالی و معنوی مسئولین استانی راه‌اندازی شود که متاسفانه هیچ مساعدتی از طرف استان نشد.
نصیری صالح به میزان بالای ناباروری در استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: آغاز فاز مطالعاتی و بررسی مشکلات نازایی استان از برنامه‌های در پیش‌رو جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل است.
وی با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، خواستار مساعدت نمایندگان و مسئولان در ایجاد صندوق حمایتی از زوج‌های نابارور توسط خیرین و ارائه تسهیلات بانکی به این زوج‌ها شد و افزود: نازایی به عنوان یک مشکل اجتماعی شناخته شده که در مواردی موجب طلاق و از هم پاشیدن خانواده‌ها شده است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با اعلام آمادگی این نهاد برای انجام پروژه‌های افکارسنجی مربوط به شهرستان گرمی خبر داد و گفت: این مجموعه درصدد افزایش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود در شهرستان گرمی است.
در این بازدید سه ساعته نماینده مردم گرمی از مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت شماره یک و 2، آموزش کارکنان دولت، درمان ناباروری قفقاز و علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل بازدید و در جریان فعالیت‌های آنها قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار