سرما، به محصولات باغی زنجان خسارت زد

زنجان - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سرمای بهاره به محصولات باغی این استان خسارت وارد کرد که بیشترین آن مربوط به درختان گردو و بادام است.
کد خبر: ۷۳۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 27 April 2019

بهنام اوجاقلو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمای هفته اول اردیبهشت امسال به محصولات هسته دار (زردآلو) استان 20 تا 80 درصد خسارت وارد کرد.
وی با بیان اینکه محصولات درختان دانه دار شامل سیب و انگور نیز 30 تا 50 درصد از سرما خسارت دیده اند، اظهارداشت: بیشترین خسارت محصول انگور در شهرستان های ابهر و خرمدره است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه دمای هوای این 2 شهرستان در روزهای پایانی سال قبل و اوایل امسال نسبت به سایر مناطق استان بالا بود، درختان آن در اواخر زمستان و اوایل بهار جوانه زده و رشد کرده بودند.
اوجاقلو از خسارت 70 تا 90 درصدی سرما به درختان بادام در استان زنجان خبرداد و یادآوری کرد: محصول گردو نیز 30 تا 90 درصد خسارت دیده است.
وی خاطرنشان کرد: کمترین سرمازدگی تاکنون در طارم است که 30 درصد درختان گیلاس این شهرستان خسارت دیده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر این میزان خسارت ها برآورد اولیه است و اگر در روزهای آینده دمای هوای پایینی در استان رخ دهد پس از اتمام آن مبلغ نهایی خسارت ها برآورد و محاسبه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته (97)، سرمای دیررس بهاره پایان فروردین به 288 هزار تن محصول باغی این استان 30 تا 100 درصد در 41 هزار و 300 هکتار خسارت زد.
سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی استان زنجان در شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه، خدابنده، زنجان، ایجرود، طارم و ماهنشان 6 هزار و 900 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
سطح خسارت ناشی از سرما در باغ های استان 41 هزار و 300 هکتار بود که بیشترین خسارت سرما در باغ های انگور به میزان 13هزار هکتار ثبت شد.
در سال 96 نیز سطح سرمازدگی باغات استان 38 هزار و 359 هکتار بود که طبق برآوردهای انجام گرفته 500 هزار تن محصول باید تولید می شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 293 میلیارد تومان به دلیل سرمازدگی از بین رفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار