یادداشت؛غلامرضا منصوری

مجلس یازدهم را مجلس ششم نکنید!

شاید برای خواننده ، این تیتر کمی سئوال برانگیز باشد. مجلس ششم کجا و مجلس یازدهم کجا ؟
کد خبر: ۸۶۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 14 June 2020

شاید برای خواننده ، این تیتر کمی سئوال برانگیز باشد. مجلس ششم کجا و مجلس یازدهم کجا ؟ آنجا عده ای مثلا به تعبیر برخی ها برانداز وجود داشت که در مقابل رهبری موضع میگرفتند و یا در بسیاری از برهه های حساس مملکت مواضع تندی علیه ارکان نظام می گرفتند در حالیکه اکثریت قاطع مجلس یازدهم در اختیار جزیان انقلابی و مقلدین محض رهبری و .. است.


برای روشن شدن ماجرا باید نکته ای را عرض کنم.


مجلس ششم هرچه توان داشت و هر کنش سیاسی ای را آغاز کرد ، آن قدر توان نداشت که جریان انقلاب را متوقف نماید تا لطمه ای اساسی به آن وارد نماید و البته این موضوع وابسته به قدرت بالای انقلاب بود. هرچه مجلس ششم حاشیه ایجاد نمود نظام براحتی سد آن را شکست و ماجرا فیصله یافت (نامه معروف به جام زهر، تحصن نمایندگان و .. ). در تحلیل مجلس یازدهم ، باید اذعان نمود مردم ته مانده امید خود را به جریان انقلابی تقدیم نموده است و انتظار دارد مشکلات شان توسط این ها حل و فصل گردد.


در مجلس ششم خواست اصلی مردم یعنی معیشت شان به رسمیت شناخته نمیشد و نمایندگان در پاسخ به سوالات معیشتی مردم می گفتند اولویت ما اقتصاد نیست بلکه توسعه سیاسی است . از اتفاقات اخیر مجلس یازدهم و مواضع نمایندگان ان نیز میتوان پالس هایی را دریافت نمود که یک جریان مشابهی در مجلس در حال شکل گیری است . باید توجه نمود اولویت اول و آخر مردم مسائل معیشتی است . حال چطور میشود در زمانی که اخبار خودکشی ها و خودسوزی ها بخاطر فقر گوش فلک را پر کرده است ، نماینده ای طرح دو فوریتی بری تغییر نام فلان محل بیاورد ؟ یک نماینده طرح حجاب و ازدواج اجباری بیاورد ؟ فلان نماینده دغدغه های دست چندم فرهنگی خود را بعنوان مهمترین مباحث کشور جا بزند.


جمع بندی بنده این است که این مباحث حاشیه ای است . حاشیه هم برای مردم حاشیه است فرقی ندارد حاشیه سیاسی باشد مثل مجلس ششم و چه حاشیه فرهنگی در مجلس یازدهم. مجلس باید به مامورت اصلی خود یعنی ریل گذاری قانونی کشور به منظور حل مشکلات اقتصادی مردم توجه نماید و بقیه مسائل در حاشیه بحث گردد . اگر این اتفاق نیفتد و بقیه مباحث ، اصل و محور توجه مجلس باشد و اقتصاد و معیشت مردم مظلوم کشور به فراموشی سپرده شود هیچ دستاوردی برای نظام نخواهد داشت. چنانچه نوشتم مجلس ششم نه برای توسعه سیاسی توانست قدم بزرگی بردارد و نه توانست در مقابل جرکت اصلی نظام خللی ایجاد نماید اما اگر مجلس یازدهم به حاشیه کشانده شود و نتواند برای معیشت مردم کاری انجام دهد قطعا برای از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به جریان انقلابی گام بزرگی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار