تنزل در صادرات استان

کد خبر: ۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷ 28 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از فارس،محمد دهقان معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی اظهار داشت: آذربایجان غربی رتبه یازدهم کشور از لحاظ صادرات به خارج از کشور را دارد.

وی تصریح کرد: محصولات صادر شده استان به خارج از کشور به چهار بخش صنعتی،معدنی، کشاورزی و فرش تقسیم می‌شود.که در این بین محصولات کشاورزی و غذایی حدود 60 تا 70درصد صادرات استان را شامل میشود

وی با اشاره به اینکه سیمان در بین محصولات صادراتی استان بیشترین ارزآوری و بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: بعد از سیمان، سیب، مصنوعات پلاستیکی و فرآورده‌های لبنی در رتبه‌های بعدی صادرات استان به خارج از کشور از لحاظ میزان ارزآوری بوده است.

معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: حدود 50 تا 60درصد صادرات استان به خارج از کشور مربوط به کشور عراق است که با مشکلات امنیتی بوجود آمده در این کشور ، شاهد کاهش شدید صادرات به این کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشور عراق یک کشور وارد کننده و مصرفی بوده و موقعیت مناسبی برای صادرات استان فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: نبود بازارهای جایگزین جهانی برای بازار عراق به سبب آن شد که امسال صادرات استان کاهش شدیدی یابد و با مشکلات زیادی از لحاظ صادرات استان به خارج از کشور مواجه شویم.

دهقان ادامه داد: از لحاظ وزنی صادرات استان 18 درصد و از لحاظ ارزی 10 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است البته این آمار با در نظر نگرفتن صادرات خدمات فنی مهندسی و درمانی لحاظ شده است.

وی اظهار داشت: میزان صادرات استان امسال 540 میلیون دلار و میزان واردات 455 میلیون دلار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار