در رسانه ها:

اقامت 30 درصد مسافران در استان/سهم اندک استان درجذب گردشگر/نياز دانش آموزان نيازمند استان به 30 هزار قلم لوازم تحرير/فروش 549 ميليون توماني صنايع دستي در نمايشگاه سراسري

30 درصد از مسافران که به استان وارد شده در استان اقامت و اتراق کردند، نبود خدمات مطلوب ،اقامتگاه و مراکز تفريحي علت سهم اندک استان در جذب گردشگر است،30 هزار قلم لوازم تحرير براي دانش آموزان نيازمند تحت پوشش کميته امداد استان نياز سنجي شد. صنعتگران استان هاي سراسر کشور در پنجمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي موفق به فروش 549 ميليون تومان کالاي صنايع دستي شدند
کد خبر: ۹۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ 08 September 2015

اقامت 30 درصد مسافران در استان

به گزارش تابناک خراسان شمالی،معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالی در گفتگو با خبر نگار روزنامه خراسان شمالی،گفت: 9 ميليون و 835 هزار و 38 نفر در 5 ماه امسال وارد خراسان شمالي شدند که از اين ميزان 30 درصد در استان اتراق و اقامت کردند.از اين ميزان بين 30 تا 40 درصد بيش از 12 ساعت اقامت کردند و اين آمار بيانگر افزايش ماندگاري مسافران در استان است.
افروندبا اشاره به اين که در اين مدت 9 هزار و 447 مسافر از طريق حمل و نقل هوايي و 4 هزار و 590 مسافر از طريق حمل و نقل ريلي وارد استان شدند، افزود: در مدت مشابه سال قبل 7 هزار و 5 نفر از طريق هواپيما و 7 هزار و 347 نفر از طريق قطار به استان سفر کردند.
وي اظهارداشت: تابستان امسال 33 هزار و 172نفر در مدارس استان اسکان يافتند که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزايش را نشان مي دهد.
وي ادامه داد:در 5 ماه امسال نيز 9 هزار و 69 نفر در واحدهاي اقامتي استان ساکن شدند و به نظر مي رسد تا پايان تابستان و افزايش موج سفر اين آمار نيز افزايش قابل توجهي يابد.

سهم اندک استان درجذب گردشگر

 معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي،در گفتگو با خبرنگار روزنامه خراسان شمالی،گفت: صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي اذعان مي کند، خدمات مورد نياز و مطلوب گردشگران در استان فراهم نيست و با وجود ارائه تسهيلات 4 درصدي اين اداره کل براي ايجاد اقامتگاه گردشگران اما از آن استقبال نمي شود. ضمن اين که بين جاذبه هاي طبيعي و فرهنگ قومي استان و گردشگر، فاصله زيادي وجود دارد و بايد اين فاصله را کم و حذف کنيم.

افروند تدوين تقويم گردشگري در استان را يک راهکار عنوان مي کند و ادامه مي دهد: توزيع رويدادهاي گردشگري و فرهنگي استان بايد در طول سال صورت گيرد و مختص بهار و تابستان نباشد و امکانات استان به گونه اي باشد که در طول سال هتل ها و اقامتگاه هاي پذيراي گردشگر و جاذبه ها، مشتري داشته باشند.

وي اظهار کرد: براي حذف اين فاصله بايد مجموعه اي از خدمات گردشگري و هتل هاي باکيفيت که مطلوب گردشگران است، ايجاد شود زيرا گردشگر هر جايي نمي رود.

وي ادامه داد: امسال موانع يک مجموعه تفريحي توريستي در خروجي شهر بجنورد برطرف شد و آن را براي دريافت 5 ميليارد تومان تسهيلاتي که نياز داشت به بانک ها معرفي کرديم.

وي با بيان اين که ساير پروژه ها در اين ارتباط با مشکل مواجه است، بر اين موضوع تأکيد دارد که گردشگر، هر مسافري که از استان عبور مي کند، نيست بلکه گروه خاصي از جامعه است که با اهداف خاص و پيش بيني هزينه ها و با هدف تفريح و گذراندن اوقات فراغت و بهره گيري از جاذبه ها سفر مي کند بنابراين بايد براي جذب و نگهداشت آن، امکاناتي را فراهم کرد.

وي با اشاره به اين که اين اداره کل براي معرفي استان به عنوان قطب نوين گردشگري در کشور تلاش مي کند، مي گويد: شهرهاي استان آمادگي پذيرايي از گردشگران را ندارد هر چند بجنورد آمادگي نسبي را در اين راستا داراست اما بايد جذابيت هاي شهر بيشتر باشد و براي تسريع اين موضوع ايجاد شهر توريستي را پيشنهاد مي دهيم و در اين راستا هر يک از فرمانداري ها براي مطالعات و احداث شهر توريستي پيشگام باشند در اولويت قرار مي گيرند.

به گفته وي، براي ايجاد شهر توريستي مي توان مجموعه اي از فضاهاي سرگرمي، تفريحي، اقامتي و بازارچه هاي صنايع دستي ايجاد کرد زيرا اين ها مواردي است که در دنيا براي جذب گردشگر به آن متوسل مي شوند و ما هم آن را به عنوان يک راهکار براي کوتاه کردن فاصله بين گردشگر و جذب آن مطرح مي کنيم اما با وضعيت کنوني شهرهايي که در مسير گردشگران داريم اين امر ميسر نيست.

وي به مجموعه تاريخي توريستي اسپاخو اشاره مي‌کند که قرار است امسال اعتبار مطالعه آن دريافت شود و همچنين پيشنهاد 6 مرکز خدمات بين راهي به عنوان باب الرضا(ع) در سفر رئيس جمهور را يادآور مي شود و با بيان اين که با اين وجود باز هم به شهر توريستي نياز داريم، اظهارمي دارد: اگر شهرداري ها و فرمانداري ها در تأمين زمين مورد نياز براي ايجاد شهر توريستي پيشگام باشند وارد مرحله جانمايي و تهيه طرح آن خواهيم بود و اين امر يکي از راهکارهاي ما براي برون رفت از اين بن بست است.

افروند با بيان اين که شهرهاي بجنورد، مانه و سملقان و شيروان مي توانند براي ايجاد شهر توريستي ورود پيدا کنند، مي افزايد: شهرهاي استان زمينه اي براي جذب گردشگر ندارند اما از اين به بعد نمي خواهيم در مسير گردشگران عبوري باشيم بلکه در صدد هستيم بخش زيادي از آن ها را جذب کنيم زيرا با توجه به توسعه اي که در راه آهن، جاده ها و فرودگاه استان رخ مي دهد مي توان گردشگران را به سمت جذابيت هاي استان جذب کنيم.

وي خاطرنشان مي کند: 50 جاذبه در مجموعه شهر توريستي بر اساس تجربه هاي موفق دنيا پيش بيني شده است که مي تواند فرصت خوب و همه جانبه اي را فراهم کند و در اين عرصه از سرمايه گذاران دعوت مي کنيم خدمات مختلفي در بخش هاي مختلف عشايري، فرهنگي، تفريحي، صنايع دستي و سلامت ارائه دهند.

فروش 549 ميليون توماني صنايع دستي در نمايشگاه سراسري

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار روزنامه خراسان شمالی،گفت: صنعتگران استان هاي سراسر کشور در پنجمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي موفق به فروش 549 ميليون تومان کالاي صنايع دستي شدند.

ادینه سویدانلویی مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالی در ادامه گفت: اين نمايشگاه از دهم تا پانزدهم ماه جاري با حضور 30 استان و منطقه آزاد کيش در قالب   0 14 غرفه در منطقه ملي بش قارداش برپا شد که با استقبال خوب شهروندان مواجه شد. با بيان اين که در مدت برپايي نمايشگاه 430 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد کردند، تصريح کرد: سهم صنعتگران خراسان شمالي از فروش کالاهاي صنايع دستي 80 ميليون تومان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار