۱۷شهریورماه روزسرخ انقلاب مردم

خون‌های پاک شهدای ۱۷ شهریور زمینه اصلی پیروزی انقلاب را فراهم کرد و پس از این واقعه مهم، ملت ایران با شهامت بیشتری برای پیروزی در تلاش بودند که باید گفت ۱۷ شهریورماه روز سرخ انقلاب مردم مسلمان است.
کد خبر: ۹۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 10 September 2015
خون‌های پاک شهدای ۱۷ شهریور زمینه اصلی پیروزی انقلاب را فراهم کرد و پس از این واقعه مهم، ملت ایران با شهامت بیشتری برای پیروزی در تلاش بودند که باید گفت ۱۷ شهریورماه روز سرخ انقلاب مردم مسلمان است.

به گزارش فارس؛ شروع نهضت امام خمینی(ره) و مبارزات بی بدیلش در آغاز دهه چهل و قیام ۱۵ خرداد، اسلام سیاسی را در سطحی گسترده رویاروی رژیم قرار داد.

تلاش‌های فکری و سیاسی حضرت امام(ره) به عنوان رهبر نهضت با توجه به گستره وسیع هواداران اسلام انقلابی در میان روشنفکران دینی، سرانجام در میان مجموعه مخالفان سیاسی رژیم، جایگاه استوار و خدشه‌ناپذیر آن را تثبیت کرد و به عنوان خمیر مایه فکری انقلاب توانست همه جریان‌های موجود را باخود همراه ساخته یا به حاشیه براند.

اما این نهضت به جرقه‌ای نیاز داشت که در هفده دی ۱۳۵۶ افروخته شد و انقلاب را در شکل تازه‌ای که عبارت از رویارویی آشکار و مستقیم با رژیم پهلوی بود به حرکت در آورد و فضای نسبتا مساعد سیاسی سال‌های پس از ۱۳۵۵ نهضت را سرعت و شتاب بیشتری بخشید، که طبیعتا واکنش دولت، سرکوب خونین و قهرآمیز همه خیزش‌های انقلابی در تمامی مناطق کشور بود.

یکی از مقاطع حساس مبارزات ملت ایران علیه رژیم پهلوی، قیام ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ است

در پی سیاست سرکوب خونین در اواخر بهار تا اواسط تابستان سال ۱۳۵۷ از شدت و گستره اعتراضات و فعالیت‌های مخالفان رژیم تا حد زیادی کاسته شد و در تیرماه همان سال، اوضاع کشور کاملا رو به آرامش بود. ناظران خارجی و مفسران سیاسی رژیم به این جمع‌بندی دست یافتند که شاه پس از یک رشته در گیری با شورشیان و سرکوب مخالفان از دی ماه ۱۳۵۶تا خرداد ماه ۱۳۵۷، اکنون ابتکار عمل را به دست گرفته و کاملا بر اوضاع مسلط است و اکنون هیچ خطر جدی رژیم را تهدید نمی کند.

شاه در این دوران در یک مصاحبه تشریح کرد که "هیچ قدرتی توان کنار نهادن مرا نخواهد داشت. چه ۷۰۰ هزار تن نیروی از من پشتیبانی می‌کنند، همه کارگران و اکثریت مردم پشت سرم هستند و من قدرتمندم."

اما شهریور ماه سال ۱۳۵۷ که مصادف با ماه رمضان بود. در اکثر مجالس مذهبی ومساجد از اسارت و خفقان و نبودن آزادی و توهین رژیم به مقدسات ملت ایران صحبت می‌شد و مردم اعتراض خود را در قالب راهپیمایی نشان می‌دادند.

در شب‌های هفتم، هشتم و نهم شهریورماه به هنگام تظاهرات بین مردم و عوامل رژیم درگیری به وجود آمد. این درگیری منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنان در میدان ژاله شد. از همین‌رو نطفه روز خونین ۱۷شهریور، در شب‌های ماه رمضان و بعد از روی کار آمدن دولت به اصطلاح آشتی ملی شریف امامی ـ در پنجم شهریور ـ بسته شد.

به دنبال تظاهرات گسترده روز پنج شنبه شانزدهم شهریورماه و دعوت مردم به برگزاری تظاهرات در روز جمعه هفدهم شهریورماه، انقلاب وارد یکی دیگر از برهه‌های حساس خود شد. پایداری و استقامت ملت ایران به خصوص در راه پیمایی روز شانزدهم شهریور ماه رژیم را با چالشی جدی مواجه ساخت، به طوری که در اولین ساعات روز جمعه هفدهم شهریو ماه ارتشبد غلامعلی اویسی از رادیوی تهران و حومه اعلام حکومت نظامی کرد.

به موجب این اعلامیه علاوه بر تهران در یازده شهر دیگر کشور به مدت ۶ماه حکومت نظامی اعلام شد. مردم تهران که از حکومت نظامی اطلاعی نداشتند پیش از ساعت ۶صبح، سیل‌آسا روی به خیابان‌ها آوردند. مرکز تجمع آنان میدان ژاله بود و طبق برنامه قبلی خود را برای رساندن به میدان ژاله که آن روزها به دلیل شهادت تعداد زیادی از مردم به میدان شهدا تغییر نام داده بود آماده کردند.

همین که مردم به خیابان‌های اطراف میدان رسیدند ناگهان با دیدن تانک‌ها و زره پوش‌های نظامی رژیم غافلگیر شدند. سرانجام ماموران رژیم پس از چند بار اخطار به متظاهرین حدود ساعت ۹ صبح از زمین و هوا به قتل عام مردم پرداختند.

حضرت امام روز هجدهم شهریورماه با ارسال پیامی به ملت ایران ضمن ابراز همدردی با ملت، کشتار وحشیانه را محکوم نمودند و دولت آشتی ملی را دولتی تحمیلی و غیرقانونی اعلام داشتند.اما این واقعه خونین دارای پیامدهایی از جمله تردید و تزلزل در اراده رژیم در رویارویی با ملت، تزلزل ارتش، گسترش اعتصابات و تضعیف روز افزون دولت، تحکیم بخشیدن رهبری حضرت امام(ره)،تعمیق شکاف بین مردم و حکومت پهلوی و تشدید سر در گمی آمریکا در برابر مسائل ایران را داشت. از ۱۷ شهریور با نامهای جمعه سیاه، جمعه خونین و یوم‌الله یاد می‌کنند.

در همین راستا با سرپرست تبلیغات اسلامی شهرستان تویسرکان گفت‌و‌گو کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کاروند در آستانه فرارسیدن ۱۷ شهریور، اظهار داشت: ۱۷ شهریور روز آشتی‌گلوله و پیکر، روز برافراشته شدن رایت مشت در برابر اسلحه، روز فراهم آمدن پشته ها از کشته ها، روز انفجار تکبیر در فضای دود گرفته تهران، روز سرخ انقلاب مردم مسلمان، روز سیاه حکومت شاه، روز رویش دهها انسان قهرمان و روز بازآفرینی صحنه‌های شهادت یاران انقلاب در کربلای ایران بود.

۱۷ شهریور زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد

سرپرست تبلیغات اسلامی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه ۱۷ شهریور زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد، افزود: با شهادت هزاران ایرانی در میدان ژاله تهران، پایه‌های ظلم و جور طاغوتیان لرزید و زمزمه‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران طنین‌انداز شد.

وی بیان کرد: این روز که به‌عنوان روزی بزرگ برای ملت ایران در تاریخ به ثبت رسیده لکه ننگی برای رژیم منحوس پهلوی به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند گفت: خون‌های پاک شهدای ‪ ۱۷شهریور، زمینه اصلی پیروزی انقلاب را فراهم کرد و پس از این واقعه مهم، ملت ایران با شهامت و قدرت بیشتری برای پیروزی در تلاش بودند.

سرپرست تبلیغات اسلامی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل شهادت هزاران زن و مردی‌است که با نثار خون خود از اهداف انقلاب پاسداری کرده و مردم نیز باید در راه دفاع از دستاوردهای انقلاب تلاش کنند.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۷ شهریور ترسیم دوشادوشی شیعیان حسین و پیروان زینب در یک حرکت آگاهانه اجتماعی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند با اشاره به اینکه بخش قلقلرود تویسرکان ۱۴۲ شهید سرافراز تقدیم انقلاب کرده و آیین نکوداشت ۱۷ شهریور همه ساله در شهر فرسفج برگزار می‌شود، افزود: ۱۷ شهریور تکرار شهادت علی اصغرها اما نه بر روی دست پدر که در آغوش مادران بود.

سرپرست تبلیغات اسلامی شهرستان تویسرکان بیان کرد:۱۷ شهریور روز پیام رسانی خواهران زینب گونه از خون علی اکبرها به گوش خفتگان تاریخ بود.

وی عنوان کرد: برگزاری محافل سخنرانی و سوگواری شهدای ۱۷ شهریور در شهرهای تویسرکان، فرسفج و سرکان و غبارروبی گلزار شهدای ۳شهر ۲بخش ۷دهستان و ۱۰۰ روستای تابعه بخش های مرکزی و قلقلرود و نیز سرکشی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از برنامه های ۱۷ شهریور۹۴ با همکاری بنیاد شهید وامور ایثارگران در شهرستان تویسرکان است.

۱۷ شهریور برگی غرور آفرین از دفتر انقلاب است

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان گفت: ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ جمعه سیاهی است که به دلیل کشتار مردم بی‌دفاع ایران در مقابله با نظام ستمشاهی رخ داد و امروز هم آثار و نتایج این پیروزی به خوبی دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه جمعه سیاه اگر چه سیاه بود اما منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و مردم با برگزاری تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی موجب زمینه‌سازی برای پیروزی انقلاب اسلامی شدند، اظهار داشت: این روز در واقع آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی بود چرا که اقدامات پس از این پیروزی ارزشمند موجب پیروزی نظام اسلامی شد.

وی با اشاره به اینکه هفدهم شهریور ۱۳۵۷، برگی غرور آفرین از دفتر انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود، بیان کرد: مردم انقلابی ایران در این روز نگذاشتند اهداف انقلاب بر زمین بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی بر ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ شهدای این روز تاکید کرد و گفت: باید در این روز با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق کرد.

سرپرست تبلیغات اسلامی شهرستان همدان، با بیان اینکه قیام ۱۷ شهریور زمینه‌ساز حضور میلیونی مردم در راهپیمایی‌های دیگر انقلابی شد، عنوان کرد: به خاطر تعداد بالای شهدا این میدان به میدان شهدا تغییر نام داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار