کلاس درس عراقچي براي نمايندگان

« کلاس درس عراقچي براي نمايندگان» عنوان يادداشت روز روزنامه آفتاب يزد به قلم سيد عليرضا کريمي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد.
کد خبر: ۹۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 16 September 2015

به گزارش تابناک یزد،از زماني که کميسيون برجام مجلس تشکيل شده صدا و سيما نيز به صرافت افتاده تا اين جلسات را به نحو احسن پوشش دهد. هر چند ديروز اخبار ضد و نقيضي در مورد ادامه اين روند منتشر گرديد اما به هر حال اين رويکرد تلويزيون با دو نوع واکنش از سوي منتقدان دلواپسان مواجه شده است. گروهي معتقدند اين اقدام روساي ساختمان جام جم از روي غرض سياسي است و به منزله رساندن نوعي دوپينگ سياسي به شکست خوردگان انتخابات گذشته است. اما گروه ديگر ديدگاهي کاملا متضاد با اين موضوع دارد و معتقد است اتفاقا اين رويکرد تلويزيون به ضرر خود و دوستانش تمام خواهد شد چراکه فعل و انفعالات داخل اين جلسات به نوعي تبليغ براي تيم مذاکره و اثبات حقانيت آنان در برابر دلواپسان محسوب مي گردد. به نظر نگارنده نيزبه چند دليل روشن و بديهي ديدگاه گروه دوم به واقعيت نزديکتر است. آن دلايل بدين شرح است؛

يکم: اِن‌قُلتي که ديروز صدا و سيما براي ضبط جلسات کميسيون بررسي برجام در مجلس آورده صرف نظر از اينکه چه گروه و سازماني درخواست آن را داده نشان مي‌دهد آقايان متوجه شده‌اند که چه ضدتبليغي عليه خود به راه انداخته‌اند.
البته اين امکان وجود دارد که مجددا ضبط اين جلسات به درخواست برخي نمايندگان عضو کميسيون برجام مجلس ازسرگرفته شود اما به هر حال قطعا اتفاقات ديروز گواه مي‌دهد که ديگر برخي آقايان آنچنان مايل و راغب براي پخش اين جلسات از شبکه خبر نيستند.
دوم: بنده معتقدم مردم عزيز کشورمان نبايستي ثانيه‌اي از اين جلسات که از تلويزيون پخش مي‌شود را از دست دهند چرا که يک عيارسنجي تمام عيار است. در واقع در جلسات مذکور دو طرفي حضور دارند که نزديک به دو سال است در مورد مذاکرات هسته اي مجادله‌اي سنگين داشته‌اند و اکنون به نوعي در جلسه فينال قرار دارند. هر چند که به‌نظر نمي‌رسد پس از مشخص شدن وضعيت برجام در مجلس اين جدل‌ها پايان يابد و همان طور که پيش‌بيني شده مباحث فوق در آمريکا استمرار يابد در ايران نيز جدل‌ها کماکان ادامه خواهد داشت. ازهمين‌رو آقايان دلواپس تمايل ندارند اين عيارسنجي ادامه يابد.
سوم: دولت حسن روحاني همواره از منتقدان درخواست نموده انتقاداتشان برپايه عقل و منطق بوده و انتظار نداشته باشند مباحثي که سطحي و از روي کم اطلاعي است با پاسخ دولت مواجه شود. درزندگي روزمره خودمان نيز اين موضوع ظهور و بروز دارد. وقتي در مجادله‌اي متوجه مي‌شويم طرف مقابل‌مان اصطلاحا به صراطي مستقيم نيست و از روي بي‌اطلاعي بر عقيده خود پافشاري مي‌نمايد ترجيح مي‌دهيم سکوت نماييم و از خير توجيه طرف مقابل بگذريم. اکنون در کميسيون بررسي برجام مجلس نيز به نظر مي‌رسد کم و بيش چنين حکايتي در جريان است. به صورت مصداقي در جلسه اي که با حضور تيم‌مذاکره‌کننده و اعضاي کميسيون برجام روز دوشنبه برگزار و همان شب از شبکه خبر تلويزيون پخش گرديد وقتي نوبت به پرسش‌ مهدي کوچک‌زاده رسيد وي سوالي را مطرح ساخت که عباس عراقچي آن را «آبکي» توصيف نمود! جالب آنکه اين نماينده مجلس نيز به «آبکي» بودن سوال خود اذعان داشت و پس از توضيحات عراقچي که بيشتر ارائه اطلاعات از مباني و چگونگي مذاکرات بود تا پاسخ به سوالي تکنيکي و فني قانع شد. في‌المثل در يکي ديگر از مباحث، نبويان عضو ديگر کميسيون برجام وقتي سوالي در خصوص نحوه لغو يا تعليق تحريم‌هاي اتحاديه اروپا پرسيد عضو تيم مذاکره‌کننده کشورمان به جاي پاسخگويي به او مباحثي از مباني حقوق بين‌‌الملل را ذکر نمود و به او توضيح داد که قوانين اتحاديه اروپا به چه شکل است و تحريم‌هاي وضع شده چگونه رفع مي‌شود.در ادامه عراقچي از اعضاي کميسيون برجام مجلس درخواست نمود از يک استاد و کارشناس حقوق بين‌الملل درخواست نمايند تا به آنان کمک کند.اتفاقا اين پيشنهاد با استقبال زاکاني رييس کميسيون برجام مواجه شد.
خلاصه و جان کلام آنکه کساني که اين جلسات را پيگيري نموده‌اند حتما مستحضرند که اين جلسات بيش از آنکه براي رفع ابهامات توافق هسته‌اي باشد بيشتر به کلاس درس تيم مذاکره‌کننده از جمله عراقچي براي نمايندگان مجلس است! با چنين شرايطي به‌نظر نمي‌رسد دولت و ايضاً تيم مذاکره‌کننده از پخش اين جلسات از تلويزيون متضرر شده و اتفاقا ملت متوجه مي‌شوند چه‌قدر سطح مجريان و ناظران متفاوت است.بنده اميدوارم جلسات برجام بدون دخل و تصرف و گزينش خاصي همچنان از صدا وسيما روي آنتن برود.هر چند بعيد است!

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار