کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه -۱۰ دی‌ماه- ساعت ۲۳:۴۳ ماه ۲۷ روزه با جدایی زاویه‌ای ۵۶ دقیقه قوسی از جنوب مریخ عبور می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸ 31 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: پدیده‌های جذاب نجومی مانند گرفتگی‌ها و اختفاها با توجه به تغییرات زاویه بین ماه و سیارها نسبت به دایره البروج رخ می‌دهد. خورشید گرفتگی نوعی اختفا است که در آن ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند و باعث اختفای خورشید در پشت خود می‌شود.

وی ادامه داد: جمعه -۱۰ دی‌ماه- ماه از مقابل مریخ می‌گذرد و اختفا اتفاق می‌افتد، این پدیده جذاب از بخش‌هایی از استرالیا، جنوبی‌ترین مناطق آمریکای جنوبی و قطب جنوب قابل مشاهده است. اختفا به این معنا است که فاصله زاویه‌ای سیاره مریخ با ماه به حدی کم می‌شود که ناظر زمینی سیاره را برای لحظاتی نمی‌بیند. البته این پدیده ظاهری است و فقط ساکنین بخشی از کره زمین پنهان شدن سیاره صبح در پشت ماه را می‌توانند مشاهده کنند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لاستان افزود: از آنجایی که ماه بسیار نزدیک‌تر از سایر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان بسته به موقعیت دقیق شما در زمین به دلیل اختلاف منظر آن متفاوت است. موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف مقابل زمین تا دو درجه یا چهار برابر قطر ماه کامل متفاوت است؛ این بدان معنا است که اگر ماه در حال عبور از مقابل یک جرم خاص برای ناظری در یک طرف زمین باشد، در سمت دیگر زمین تا دو درجه دورتر از همان جرم ظاهر می‌شود. متأسفانه این پدیده جذاب از ایران قابل رصد نیست.

مقارنه ماه و سیاره مریخ
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه -۱۰ دی- ساعت ۲۳:۴۳ ماه ۲۷ روزه با جدایی زاویه‌ای ۵۶ دقیقه قوسی از جنوب مریخ عبور می‌کند؛ در واقع ماه و مریخ در موقعیت همنشینی قرار می‌گیرند. این دوجرم از موقعیت رصدخانه لارستان، سپیده دم شنبه قابل مشاهده خواهد بود و ساعت ۰۴:۴۷ یک ساعت و ۵۵ دقیقه قبل از خورشید طلوع می‌کنند و قبل از محو شدن از دید به ارتفاع ۱۷ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی می‌رسد؛ سپیده دم حدود ساعت ۰۶:۲۶ است. قدر ماه منفی ۹.۷ و مریخ ۱.۵ است و هر دو در صورت فلکی مار افسای خواهند بود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار