دومین اجلاسیه سراسری مجمع بسیجیان استان مازندران با محوریت رونمایی از سند راهبردی ۵ ساله پیشرفت استان مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹ 27 February 2022

به گزارش تابناک مازندران، این اجلاس در حضور آیت الله لائینی " نماینده ولی فقیه در مازندران "، پورحسینی استاندار،فرمانده سپاه کربلا سردارمسلمی، مسئولین و مدیران استاني یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۰ صبح امروزدرسالن همایش الغدیربه میزبانی سپاه کربلامازندران برگزارشد.

برگزاری دومین اجلاسیه سراسری مجمع بسیجیان استان مازندران
 

دراین همایش وگردهمایی نخبگان کارشناسان اهل فن اقتصادمقاومتی جمعی کاربلد وکارازموده بارویکرد مطالبه گری وحمایت ازملت شریف ودولت خدمتگزاربا نام مجمع بسیج مازندران بر پایه داده‌های واقعی راهکارها ودانش علمی باخواست گاهی مشخص راه گشا برای رسیدن به پیشرفت هرچه بیشتروتمام ترروزافزون برگزارگردید رئیس مجمع بسیج استان مازندران با اشاره به ضرورت مطالبه‌گری علمی، گفت:بدون هیچ ادعایی در راستای اجرای منویات رهبری گام بردارد. بسیج نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا بلکه ولایی و خادم مردم است مطالبه گری علمی بر پایه منطق و مبتنی بر داده‌های واقعی سرلوحه کار ماست پشت همین تریبون انتقاد کردیم و هزینه را پرداختیم امید هادیانی رئیس مجمع بسیج مازندران امروز در مراسم رونمایی از سند راهبردی پنج ساله پیشرفت مازندران با بیان اینکه استان قطب کشاورزی‌ست و با طرح این سوال که چگونه قطب تولید محصولات کشاورزی هستیم مازندران در تولید برنج رتبه یک را به خود اختصاص داد، در تولید گندم رتبه ۲۲ و در تولید جو رتبه ۱۵ و در سایر محصولات کشاورزی رتبه ۲۵ را از آن خود کرده است و تنها در تولید برنج رتبه یک کشور هستیم در بخش دامی، تعداد دام سنگین رتبه کشور را داریم اما در تولید گوشت قرمز در رتبه چهار هستیم. وی گفت: در بحث صید آبزیان رتبه پنج کشور هستیم و ۶ استان در مجاورت دریا هستند و تنها استان گلستان در این مقوله از ما عقب‌تر است مشکلاتی که در بخش کشاورزی داریم نیازمند پیگیری است و فرسودگی دستگاه‌های کشاورزی از عمده مشکلات است این مسؤول با انتقاد از تغییر کاربری باغات از مرکبات به هلو و شلیل گفت:

این تغییر کاربری با چه مبنا و محاسبات علمی است؟ و آیا منظور فقط اعلام آمار و رتبه است. و اگر از چند دستگاه اجرایی مطالبه عدد و ارقام کنید این اعداد یکی نیست که بخشی به خاطر عدم تعاریف مشترک است. برای یکبار هم شده باید وضعیت صنایع غیرفعال تعیین تکلیف شود و آمار رسمی خودشان می‌گوید ۵۶ درصد واحد‌های پیش از بهره‌برداری و ۲۵ درصد واحدهای بعد از بهره‌برداری غیرفعال و راکد است.

تصور ما این بود ما فاقد صنایع تبدیلی هستیم اما در استان مازندران ۶ کارخانه صنایع تبدیلی برای مرکبات وجود دارد که چهار کارخانه آن تعطیل است و دو کارخانه زیر ۲۰ درصد فعالیت دارد و تکنولوژی این صنایع با تولید امروز برابر نبود و باید صنایع را منطبق بر تولید کرد. مدتی این موضوع را مطرح کردند که مازندران قطب کشاورزیست و صنعت وارد چرخه فعالیت نشود اما بعد از سال‌ها نه تنها نتوانستند از مزیت نسبی صنایع کشاورزی استفاده کنند و مانع صنعت هم شدند بخش خدمات ۵۰ درصد از فعالیت در استان را تشکیل می‌دهد و بالغ بر ۷۰ درصد یا بنگاه معاملات ملکی است یا بانک‌هاست و گردشگری جایگاهی ندارد. در بخش ساماندهی چرخه تولید تا فروش گیاهان دارویی طرح کامل ارائه دادند و از قسمت تولید تا فروش طرح توجیهی را استخراج کردند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود . مازندران یک‌هزار جاذبه گردشگری شناخته شده ۱۲۵ کارگاه فعال صنایع دستی و ۲۶۶بوم‌گردی و ۷۵۰ سایت و بنای تاریخی دارد و ساحل، جنگل ، چشمه و ... از دیگر قابلیت های مازندران است اما از این ظرفیت مغفول ماندیم. هادیان با بیان اینکه گردشگری مزرعه در اولویت قرار دارد و باید به این مسأله توجه شود، گفت: برای رویکرد گردشگری ۲۰۲۲ و برای جذب گردشگر باید اقدام شاخص را مدنظر قرار داد اما گردشگری ما در این وادی تنهاست و کمکی به متولیان گردشگری نمی‌شود.نقشه راه مشخص و اسناد تعیین شده، تغییر نگرش‌ها به وضعیت سامان داد و از ظرفیت های استان به نحو احسن استفاده کرد.

وی دربخش اب زیرسطحی ومنابع اب زیرزمینی و هدررفت اب و روانه شدن ابها پس ازفصل کشاورزی برنامه های خودرارادراین تریبون ارائه داد وچگونگی اجرایی شدن صنایع تبدیلی دراین سند برضرورت کارافرینی وساخت کارخانجات برای بهره وری محصولات کشاورزی بوم گردی صنایع دستی استفاده ازمنابع خدادادی چشمه ها دریا جنگل برنامه های خودرابرای بهره وریی بیان نمود .

خبرنگار خبرگزاری تابناک استان مازندران سلمان مهدوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار