هفتم مهرماه به نام روز آتش نشانی وایمنی نامگذاری شده است،این مناسبت بهانه ای برای گرامیداشت فرشتگان فداکار و بی مدعایی است که از جان و آسایش خود می گذرند، تا جان و آسایش دیگران را حفظ کنند.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸ 29 September 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  ایرنا، هر شغلی سختی ها و مخاطراتی را با خود به همراه دارد، اما برخی مشاغل خیلی خاص و پرمخاطره هستند، مانند آتش نشانی، شغلی که با اضطراب، ترس، نگرانی، تلخی و البته در بسیاری از موارد نیز با شیرینی و لبخند همراه است.

هفتم مهرماه روز آتش نشانی وایمنی بهانه ای برای یادآوری فداکاری ها و از خود گذشتگی های افرادی است که برای نجات دادن جان دیگران، جان خود را به خطر می اندازد. 

این مناسبت، فرصت و بهانه مناسبی است تا به تجلیل از حافظان جان و مال مردم در هنگام حوادث پرداخت و در جریان فداکاری ها و خدمات آتش نشانان قرار گرفت.

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، به تشریح آخرین وضعیت این نهاد خدمت رسان پرداخت و گفت:در کنار امداد و نجات و اطفای حریق که از وظایف اصلی ما به شمار می روند، دو ارایه آموزش های مربوط به پیشگیری از حوادث را نیز در دستور کار داریم.

ابوالفضل ذوالقدر گفت: سازمان آتش نشانی قزوین با هفت ایستگاه ثابت، یک پایگاه سیار و 176 نیرو می باشد که از این تعداد 154 نیروی عملیاتی و ستادی به صورت شبانه روزی در خدمت شهروندان هستند.

وی، زمان استاندارد حضور ماموران اتش نشانی در صحنه حوادث در کشور را بین سه تا چهار دقیقه عنوان کرد و گفت: این رقم در قزوین حدود سه دقیقه است که سرعت عمل، چابکی و آمادگی آتش نشانان قزوینی را می رساند.

ذوالقدر، تلفن های مزاحم را موجب اخلال در کار آتش نشانان دانست و یادآور شد: طبق آمار در شش ماهه امسال متاسفانه بیش از 90 درصد تلفن ها به آتش نشانی قزوین را تماس های مزاحم تشکیل داده اند.

* 90 درصد تماس ها به آتش نشانی قزوین مزاحمی هستند

وی متوسط تماس های برقرار شده با سامانه 125 آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین را حدود 500 تماس در روز خواند و اظهار کرد: از شهروندان انتظار داریم از اشغال کردن شماره تلفن 125 آتش نشانی خودداری کنند تا خدای ناکرده با تاخیر در عملیات امداد رسانی و اطفای حریق جان و سلامت شهروندان به مخاطره نیافتد.

این مسوول با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی هر 50 هزار نفر جمعیت نیازمند یک ایستگاه آتش نشانی است، گفت: این استاندارد در قزوین رعایت شده است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد:سازمان آتش نشانی قزوین برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کرده است که بتواند علاوه بر انجام وظایف و مسوولیت هایی که بر عهده دارد، با جلب مشارکت عمومی و افزایش آگاهی عمومی، مردم را به سوی ایمنی بیشتر سوق دهد.

این مسوول یادآور شد:در سازمان آتش نشانی قزوین در کنار نیروهای حرفه ای آتش نشانی، تعدادی از نیروهای داوطلب را نیز در کنار خود دارند که در فعالیت های ایمنی و آتش نشانی مشارکت می کنند که 60 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند.

این مسوول در ادامه یادآور شد: 40 درصد عملیات آتش نشانی قزوین در خارج از حریم شهری بوده اما به دلیل مسایل انسانی و نجات جان حادثه دیدگان در این ماموریت ها نیز شرکت کرده ایم.

وی، افزایش فرهنگ ایمنی و رعایت توصیه های ایمنی را در کاهش حوادث موثر دانست و در ادامه از رانندگان خواست در موقع بروز حادثه و شنیدن آژیر خودرهای آتش نشانی بلافاصله با بازکردن مسیر نسبت به تسریع در عملیات اطفای حریق با ماموران این سازمان همکاری کنند.

* نجات 202 شهروند بدست آتش نشانان قزوینی در سال جاری

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: در شش ماهه امسال دو هزار و 217 مورد حادثه در شهر رخ داده است که از این تعداد یکهزار و 507 مورد حریق بوده است که با عملیات اطفای آتش، 202 نفر نجات پیدا کردند.

وی به آمار مقایسه ای حوادث قزوین پرداخت و اضافه کرد: حریق واحدهای مسکونی و تجاری به ترتیب 6 و 10 درصد کاهش یافته اما حریق علف های هرز 67 درصد، مزرعه گندم 80 درصد و خرمن و علوفه 100 درصد افزایش افزایش داشته است.

ذوالقدر اظهار کرد: در بخش حوادث نیز در مقایسه با پارسال شاهد کاهش آمار بوده ایم به طوری که در حادثه های مربوط به سقوط آسانسور 11 درصد، واحدهای صنعتی 13 درصد، اماکن دولتی 25 درصد و سقوط از چاه 50 درصد با کاهش روبرو بوده ایم. 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در شش ماهه امسال 27 درصد افزایش حریق و 2 درصد کاهش حادثه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده ایم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه بیشترین حوادث رخ داده در شش ماهه امسال بین ساعات 8 تا 9 شب گزارش شده است،ادامه داد: بیشترین حوادث مربوط به ایستگاه شماره دو خیابان شهید بابایی بوده است.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به افزایش احداث ساختمان های بلند مرتبه در سطح شهر قزوین، از سوی شهرداری نردبان 55 متری خریداری شده است که بعداز اتمام اقدام های لازم گمرک، تحویل این سازمان خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار