معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: عواملی مانند دسترسی به منابع غذایی، سازگاری بالا با زیستگاه‌های مختلف و خشکی بستر زاینده‌رود سبب حضور روباه‌ها در شهر اصفهان شده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ 18 April 2022

در روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی از رویت روباه در مکان‌های مختلف اصفهان از جمله میدان امام(نقش جهان)، مرکز شهر و بستر خشک زاینده رود در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

حسین اکبری با بیان‌اینکه روباه سازگاری بالایی با زیستگاه‌های مختلف دشتی، بیابانی، جنگلی و کوهستانی دارد، افزود: روباه از گونه طُمعه‌خواران محسوب می‌شود و بدلیل سازگاریش با زیستگاه‌های گوناگون به پسماندخواری بویژه پسماند غذاها و دورریزهای انسانی تمایل بسیاری دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل روباه در کنار جاده‌ها و زیستگاه‌های انسانی بسیار مشاهده می‌شود و دلیل اینکه در سطح شهری مانند اصفهان نیز رویت شده، دسترسی به مواد غذایی و پسماندهاست.

اکبری اظهار داشت: این حیوان وقتی به منابع غذایی دسترسی داشته باشد و از این نظر احساس امنیت کند، به مرور ترسش نیز از بین می‌رود و مکان هایی حتی در داخل شهرها را بعنوان زیستگاه خود انتخاب می کند بطوریکه اگر او را جابه‌جا کنیم بازهم ممکن است به داخل شهر بازگردد.

وی با بیان اینکه احتمال رویت روباه در نیمه‌های شب بویژه در پارک‌ها و حاشیه‌های شهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل مشاهده روباه در اصفهان، باز و بسته شدن زاینده‌رود و خشک شدن بستر این رودخانه است زیرا روباه براحتی می‌تواند از شرق یا غرب و از طریق بستر رودخانه وارد شهر شود.

اکبری توضیح داد: رودخانه زاینده‌رود دارای زیست بوم(اکوسیستم) آبی و گونه‌های جانوری وابسته به آب است اما وقتی خشک می‌شود بعنوان کریدور عمل می‌کند و ممکن است حیواناتی مانند روباه از شرق یا غرب از طریق بستر رودخانه به داخل شهر بیایند.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل باید آب حتی به میزان حداقل در بستر این رودخانه جریان داشته باشد تا زیستگاه آبی آن خشک نشود و گونه‌های خشکی پسند به داخل آن راه نیایند.

اکبری با هشدار به شهروندان برای مواجهه مستقیم با روباه در داخل شهر گفت: روباه از حیوانات وحشی است و مردم باید از غذا دادن به آن خودداری کنند زیرا شهر، زیست بوم این گونه جانوری نیست.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این حیوان ناقل بیماری نیز باشد، افزود: هرچه جمع‌آوری پسماندها در شهر نیز بهتر و قویتر انجام شود از افزایش جمعیت حیوانات مختلف از جمله روباه، گربه و موش نیز جلوگیری خواهد شد زیرا این حیوانات به تغذیه از طریق پسماند علاقه وافر دارند.

اکبری با بیان‌اینکه روباه به سکونتگاه‌های انسانی و اراضی کشاورزی تمایل دارد و همه چیزخوار است، تصریح کرد: در مجموع، این حیوان از انسان می‌گریزد اما در هر صورت بهتر است از مواجهه مستقیم با آن خودداری شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین تاکید کرد که نگه داشتن روباه یا توله‌های آن در داخل خانه، کار درستی نیست زیرا قدرت سازگاری آنها با محیط بیرون از بین می‌رود و همچنین ممکن است ناقل بیماری باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار