معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مدیریت این استان برای استفاده از انرژی‌های پاک بویژه خورشیدی بمنظور تولید برق، عزم جدی دارد و لازم است دستگاه‌های اجرایی و صنایع این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹ 19 April 2022

مهران زینلیان در جلسه کاهش آلودگی هوای اصفهان در محل استانداری، افزود: استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر بویژه خورشیدی در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار گرفته است و هفته گذشته عملیات اجرایی ایجاد یک نیروگاه خورشیدی در منطقه جرقویه در شرق اصفهان آغاز و تفاهمنامه ای با وزارت نیرو بمنظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر منعقد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان در صدد برنامه ریزی جدی تری برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است، اظهار داشت: از صنایع مختلف بویژه فولادی استان نیز خواسته شد که در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم تا ۲ سال آینده شاهد تغییرات و تحول خوبی در این زمینه باشیم.

زینلیان با تاکید بر اینکه ما زمین های خوبی بمنظور استقرار نیروگاه های خورشیدی و تجدیدپذیر در استان اصفهان در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها و داشته ها آماده واگذاری به سرمایه گذاران است و در هر جا که مشکلی وجود داشته باشد برای رفع آن کمک می کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه ما برای ایجاد تحول در زمینه انرژی تجدیدپذیر در استان آماده هستیم، اضافه کرد: لازم است استفاده از انرژی خورشیدی بمنظور تولید برق و داشتن هوای پاک در اصفهان و با راهکارهای تعاملی در دستور کار همه بخش ها قرار گیرد.

وی درباره طرح های توسعه نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری که در این جلسه مطرح شد، اظهار داشت: طرح های توسعه و بازسازی واحدهای این نیروگاه ها باید با الزامات زیست محیطی تهیه شود و در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گیرد و امید است اجرای آنها بتواند میزان آلاینده ها را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

زینلیان با تاکید بر اینکه سلامت مردم برای ما از همه چیز مهمتر است، افزود: مقرر شد طرح های توجیهی نیروگاه های اصفهان برای بازسازی واحدهای آن همراه با رعایت الزامات زیست محیطی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: نیروگاه شهید منتظری باید آرام آرام از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان خارج شود زیرا فعالیت آن سلامت مردم شهرهایی مانند اصفهان و شاهین شهر را تحت تاثیر قرار می دهد.

ایرج حشمتی با تاکید بر اینکه لازم است شرایط به گونه ای شود که نیروگاه های اصفهان فقط گازسوز باشد، افزود: سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شهید منتظری سوزانده شد که به معنی حدود ۱۲۰ هزار تُن مواد آلاینده است که اگر شرایط پایداری هوا داشتیم، با وضعیت بسیار بدی مواجه می شدیم.

وی درباره پیشنهاد کارخانه سیمان اصفهان برای ایجاد یک نیروگاه برق مقیاس کوچک هشت مگاواتی، تصریح کرد: این کارخانه در موقعیت خاصی و در کنار شهر ابریشم قرار دارد و پیشنهاد داریم که این نیروگاه در مکان دیگری ایجاد شود تا مشکل ساز نباشد.

حشمتی تاکید کرد: لازم است واحدهای صنعتی و تولیدی استان از جمله نیروگاه ها در کنار طرح های توسعه و بازسازی خود، استفاده از انرژی خورشیدی را هم پیگیری کنند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان نیز با بیان اینکه سوخت اصلی نیروگاه های برق، گاز است و پس از آن گازوییل قرار دارد، افزود: سال گذشته نیروگاه ها برای تامین گازوییل نیز با مشکلاتی مواجه بودند.

سعید محسنی با تاکید بر اینکه امکان جا به جایی نیروگاه های بخار از نظر فنی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای این موضوع باید یک نیروگاه جدید ساخته شود اما نیروگاه های گازی را می توان انتقال داد.

وی درباره طرح پیشنهادی نوسازی واحدهای قدیمی نیروگاه اصفهان گفت: اجرای این طرح مزیت های مختلفی بویژه در بخش محیط زیست بهمراه دارد که اجرای آن نیازمند چهار هزار میلیارد تومان سرمایه است.

مدیر تجارت برق شرکت پرشیان فولاد (مالک نیروگاه شهید محمد منتظری) نیز در این جلسه درباره طرح پیشنهادی احداث و بازسازی واحدهای نیروگاه شهید منتظری گفت: در این طرح پیشنهادی، ایجاد چهار واحد پیشرفته برای نیروگاه در نظر گرفته شده که اجرای آن به کاهش ۹۰ درصدی تولید گازهای آلاینده ( اکسیدهای نیتروژن و منوکسید کربن) ، صرفه‌جویی سالانه یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعبی در مصرف گاز و یک چهارم شدن مصرف آب منجر خواهد شد.

غلامرضا منانی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح منافع ملی را بهمراه خواهد داشت، افزود: با اجرایی شدن آن میزان راندمان در نیروگاه مذکور از ۳۴ به ۵۷ درصد و میزان تولید آن از یکهزار و ۶۰۰ به ۲ هزار و ۱۶ مگاوات افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سوخت اصلی این نیروگاه، گاز طبیعی است و در شرایط اضطرار، سوخت دیگر مصرف می شود، خاطرنشان کرد: پارسال میزان سوخت مصرفی در این نیروگاه ۹۷ درصد گاز و سه درصد مازوت بود درحالیکه سایر نیروگاه های بخار کشور حدود ۳۰ درصد مازوت سوزی داشتند.

همچنین منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه با اشاره به اهمیت تولید و مدیریت برق برای تابستان امسال، گفت:تابستان سال گذشته با محدودیت های بسیاری برای برق بویژه در بخش صنایع مواجه بودیم که تبعات مختلفی از جمله در بخش اقتصادی و هزینه ها بهمراه داشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار