سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اکنون آن چیزی که در کشور در حال رخ دادن است، افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده با علائمی شبیه آنفلوانزا و یا سرماخوردگی به مراکز سرپایی است.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸ 02 November 2022

پژمان عقدک، افزود: افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و سرپایی در حالی بود که در شیب نزولی پیک هفتم قرار داشتیم، اما دو مرتبه شاهد بالا رفتن تعداد بیماران به‌ویژه در بخش بستری‌ها و مراقبت‌های ویژه هستیم. در این شرایط آنفلوانزا نیز شیوع یافته و تعداد بیشتری را نسبت به کرونا درگیر می‌کند، به‌طوری‌که اکنون در کشور  از هر دو نفر یک مبتلا به آنفلوانزا است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از افرادی که با علامت‌های سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، مبتلا به کرونا هستند و مابقی با دیگر بیماری‌های تنفسی درگیرند، توضیح داد: این بیماری از مهرماه به‌صورت گسترده شیوع و افزایش پیدا کرده، اما احتمالاً در هفته‌های آینده شیوع این ویروس فصلی گسترش پیدا خواهد کرد و تا دو ماه آینده ادامه دارد.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید اقدامات فردی مانند کرونا همچون استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهیم و در محیط‌های سربسته تهویه هوا را در نظر بگیریم. همچنین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا وجود دارد و کسانی که در گروه هدف هستند باید نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

عقدک در پاسخ به اینکه آیا تزریق واکسن آنفلوانزا همچون کرونا ملاحظاتی دارد؟ تأکید کرد: کسی که علائمی شبیه آنفلوانزا یا کرونا نداشته باشد می‌توانند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و به شرطی که علائمی نداشته باشند، مشکلی برای او ایجاد نخواهد نشد. در حال حاضر این واکسن در داروخانه‌های خصوصی به‌وفور یافت می‌شود و برای مادران باردار با دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای نیز در سیستم دولتی به تعداد محدود این واکسن وجود دارد که بر اساس فراخوان، به آن‌ها تزریق خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار