شیوع دیابت در استان اصفهان در حال افزایش و هم اکنون ۱۳ و ۶۸ درصد از جمعیت بیش از ۲۵ سال استان اصفهان مبتلا به این بیماری هستند.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴ 14 November 2022

مسئول برنامه کنترل و پیشگیری بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این تعداد معادل ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت این رده سنی را شامل می‌شود.
رامش حسین خانی با بیان اینکه از این تعداد۶۰ هزار نفر از بیماری خود خبر ندارند افزود: ۲۳ درصد معادل ۹۰ هزار نفر از دیابتی‌ها در استان اصفهان بیماری خود اطلاع دارند، ولی دارو برای درمان استفاده نمی‌کنند.
مسئول برنامه کنترل و پیشگیری بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست برای غربالگری فشار، قند و چربی خون به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
رئیس هئیت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان هم با اشاره به فعالیت ۲۳ ساله موسسه با هفت هزار و ۵۰۰ پرونده بیمار، گفت: آموزش، پیشگیری و کنترل بیماری و عوارض دیابت است.
محمدعلی عطاری افزود: در این خیریه با نرخ کم خدمات پزشکی، غربالگری، مشاوره و آزمایش و هر آنچه مربوط به پیشگیری، کنترل و درمان دیابت است ارائه می‌شود.
به گفته متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دیابت مرتبط با سبک زندگی است و پرخوری، کم تحرکی، اضطراب، تنش، اضطراب و اختلالات خواب از عوامل زمینه ساز دیابت است.
سارا صافی افزود: دیابتی یا پیش دیابتی‌ها (افراد مستعد دیابت) در اولین قدم باید مصرف قند‌های ساده مثل، قند، شکر، پولکی، نبات، مربا، نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی را به صفر برسانند و برنج، ماکارونی و نان را هم کمتر مصرف کنند.
وی گفت: از غلات سبوس‌دار مثل نان سبوس دار و برنج قهوه ای، همچنین در وعده‌های غذایی از حبوبات و سبزی استفاده کنند.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دیابت افزود: بیماران دیابتی و پیش دیابتی لبنیات کم چرب استفاده کنند و به جای ۳ وعده غذایی، پنج وعده غذایی با حجم کمتر استفاده کنند.
فاطمه بخشی مسئول درمانگاه دیابت بیمارستان امین اصفهان گفت: در این درمانگاه هم که مجهز به بخش زخم با تجهیزات کامل و تغذیه است، آموزش‌ها و مشاوره رایگان ارائه و بقیه خدمات هم به نرخ دولتی به بیماران دیابتی، روزانه از ساعت ۷ تا ۱۴ ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار