مصرف زیاد سدیم (بیش از ۲ گرم در روز، معادل ۵ گرم نمک در روز) و دریافت ناکافی پتاسیم (کمتر از سه و نیم گرم در روز) باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵ 30 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عضو هیات علمی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی ما نمک است، اگرچه می‌تواند از سدیم گلوتامات باشد که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.
دکتر محمدحسین کاوه، افزود:اکثر مردم بیش از حد از نمک استفاده می‌کنند و به طور متوسط ۹ تا ۱۲ گرم در روز، یا حدود دو برابر حداکثر میزان توصیه شده مصرف می‌کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد:مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم (یک قاشق مرباخوری) در روز برای بزرگسالان، به کاهش فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی عروقی کمک می‌کند. مزیت اصلی کاهش مصرف نمک، کاهش فشار خون بالاست.
دکتر کاوه اضافه کرد:کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ میلادی، میزان مصرف نمک در جهان را ۳۰ درصد کاهش دهند. کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین اقداماتی است که کشور‌ها می‌توانند برای بهبود نتایج سلامت جمعیت انجام دهند.
وی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که اگر مصرف جهانی نمک تا حد توصیه شده کاهش یابد، می‌توان از مرگ دو و نیم میلیون نفر در سال جلوگیری کرد افزود:در دهه‌های اخیر افزایش تولید بیشتر مواد غذایی فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر سبک زندگی، الگو‌های غذایی را تغییر داده است. غذا‌های بسیار فرآوری شده در دسترس هستند و مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. مردم در سراسر جهان غذا‌های پرانرژی بیشتری مصرف می‌کنند که دارای چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس، قند‌ها و نمک است.
او اظهار داشت:نمک منبع اصلی سدیم است و افزایش مصرف سدیم با فشارخون بالا و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف نمک

برای بزرگسالان: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بزرگسالان کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق چایخوری) نمک در روز مصرف کنند.

برای کودکان: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که بیشترین میزان مصرف نمک توصیه شده برای برای کودکان ۲ تا ۱۵ ساله بر اساس نیاز انرژی آن‌ها نسبت به بزرگسالان کاهش یابد. برای زمانی که کودک تنها با شیر مادر تغذیه می‌شود (بدو تولد تا ۶ ماهگی) و دوره تغذیه تکملی کودک (۶ماه تا ۲۴ ماه) توصیه‌ای در مورد مقدار مصرف نمک وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار