همزمان با بیست‌وهشتم ماه صفر تکیه تاریخی گلبندان، اثری به یادگار مانده از دوران صفویه به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۲۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸ 13 September 2023

در این مراسم نوای یا حسین (ع) حاضران پس از ۳۰ سال، همزمان با آئین افتتاح تکیه گلبندان، عظمت دو چندان به جلسه بخشید.
در این مراسم از مرشدان به نام اصفهان از گذشته تا به امروز به ویژه نام‌هایی که رخ در نقاب خاک دارند از جمله مرحوم مرشد رحیم جامی و مرشد حبیب‌الله ایزدخواستی یاد شد.
شاعران آئینی و مدام اهل بیت نیز دقایق پایانی به اجرای برنامه پرداختند.
تکیه گلبندان، از حسینیه‌ها و یکی از بنا‌های دوران صفویه در عرصه میدان نقش جهان است که بر اساس شواهد تاریخی موجود از جمله عکس هوایی سال ۱۳۳۵، دارای سقف آجری بود.
سقف این بنای تاریخی در پی صدمات جوی، تخریب و سقف چوبی اجرا شده آن که تا اوایل دهه ۷۰ هم وجود داشت، به تدریج تخریب شد.
عرصه این تکیه ۵۱۰ مترمربع است که ۱۸ دهانه و ۲۱ سقفِ آن به شکل چارسو احیا و بازسازی و سقاخانه تاریخی تکیه نیز مرمت و بازسازی شد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در آیین بهره‌برداری از تکیه گلبندان گفت: تکیه گلبندان با قدمت صفویه از آثار تاریخی و ارزشمند شهر اصفهان است که به‌همت مدیریت شهری احیا و مرمت شده تا همچون گذشته به‌عنوان مکانی برای برپایی مراسم سوگواری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
قاسم زاده اظهار کرد: احیای فرهنگ و تقویت هویت اصفهان سهم مهمی در برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری دارد و در این راستا، احیای بناهای تاریخی، مساجد، تکایا، انهار و... در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: احیای فضاهای شهری و تاریخی مانند تکیه گلبندان جایگاه مهمی در صیانت از هویت اصفهان و حفاظت از خاطرات شهروندان دارد.

رییس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی در آیین سوگواری و منقبت‌خوانی اهل بیت(ع) همراه با بهره‌برداری از تکیه گلبندان گفت: حسینیه‌ها می‌توانند بزرگترین مرکز توزیع انرژی ارزشمندی باشند که از سوی وجود بابرکت حضرت اباعبدالله(ع)، واقعه عاشورا و آیین اربعین حسینی به‌سوی ما روانه می‌شوند.
حجت‌الاسلام نیلی‌پور اضافه کرد: باید مراقب باشیم که امام حسین(ع) را در درون خود زنده نگه داریم و عشق و ارادت به او را به نسل‌های بعد از خود نیز منتقل کنیم.
به گفته ایزدخواستی مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برای احیای تکیه گلبندان، کف‌سازی، احیای رواق‌های پیرامونی، مرمت بام، تزئینات نما و جداره‌سازی و نورپردازی درمدت ۱۰ ماه و با هزینه حدود ۳ میلیارد تومان انجام شده است.
تکیه گلبندان در خیابان نشاط، کوچه بیت‌الحسین (ع)، بازارچه حسن‌آباد، واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار