سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه در سالجاری در مجموع ۴۵ میلیون اصله نهال و بذر در این استان باید تولید و کاشته شود افزود: تاکنون استان فارس موفق به تولیدهفت میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال با کمک بخش دولتی و خصوصی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹ 15 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این روزها جنگل‌زدایی در بسیاری از مناطق دنیا در حال رُشد است؛ برای جلوگیری از این اقدام مخرب، برخی کشورها اجرای پروژه‌های درختکاری را با هدف احیای جنگل‌ها در دستورکار قرار داده‌اند.

یکی از مهمترین پروژه‌های درختکاری در کشور ایران هم طرح کاشت یک میلیارد درخت است که این طرح به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار در حال پیگیری است.

برنامه متولیان امر برای جرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

این طرح قرار است طی چهار سال توسط نهضت مردمی اجرا شود؛ در واقع آنچه این طرح را از پروژه‌های دولت‌های پیشین در حوزه منابع طبیعی متمایز می‌کند استفاده از ظرفیت جوامع روستایی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان مجریان این طرح است.

 

مکان یابی کاشت یک میلیارد درخت تحت نظارت کمیته علمی

وزیر جهاد کشاورزی روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستایی در شهرستان ری برگزار شد، اعلام کرد: از امروز کاشت یک میلیارد درخت در کشور به عنوان مسئولیت اجتماعی بزرگ همه ایرانیان کلید خورد چراکه کاشت درخت برای داشتن ایرانی آباد و سبز یک مسئولیت اجتماعی بزرگ برای همه ایرانیان محسوب می شود.

سید جواد ساداتی نژاد همچنین گفت: مکان‌یابی کاشت یک میلیارد درخت تحت نظارت یک کمیته علمی پیشرفته و با بهره‌گیری از مطالعات بارندگی و موقعیت مکانی هر منطقه تعیین شده انجام گرفته است و همه اقوام ایرانی در اجرای این طرح بزرگ نقش و مشارکت دارند.

وزیر جهاد کشاورزی کاشت یک میلیارد درخت را در سراسر ایران سر منشأ یک اتحاد و همبستگی بین همه مردم ایران خواند و با بیان اینکه ایران رتبه هفتم جهان در تولید کربن را دارد، گفت: کاشت و توسعه درختکاری را لازمه بهبود جایگاه ایران در زمینه ترسیب کربن اعلام کرد.

مشارکت مجموعه‌های وابسته به وزارت کشاورزی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: هر درخت بالغ، به طور معمول سه هزار و ۴۰۰ لیتر آب را ذخیره می‌کند و این عدد برای هر درخت در جنگل‌های زاگرس به یک هزار متر مکعب می رسد و این درختان ضمن حفاظت از خاک، مانع از گسترش گرد و خاک نیز می‌شود.

به گفته عباسعلی نوبخت برای اجرای این طرح بزرگ، همه مجموعه‌های وابسته به وزارت کشاورزی مشارکت داشته‌اند و از ظرفیت دانشگاه‌ها نیز استفاده شده تا با کمک مردم، نسل آینده از ایرانی سبز و آباد بهره‌مند شوند.

 

تکاپو برای اجرای این طرح در فارس؛ از برگزاری مناظره تا هم‌افزایی بین دستگاهی

در حال حاضر اجرای این طرح در استان فارس نیز در دستورکار مسئولان و دستگاه‌های متولی قرار گرفته است و نشست‌ها و برنامه‌هایی برای تحقق این امر برگزار شد.

«شهر سبز و آیین‌های درختکاری» عنوان مناظره‌ای بود که با حضور متولیان و فعالان محیط زیست در دانشگاه شیراز برای بررسی و ارزیابی اجرای این طرح برگزار شد؛ مناظره‌ای که در آن مسئولان منابع طبیعی،درختکاری را مهمترین رویکرد برای احیای فضای سبز شهر قلمداد کردند اما فعالان محیط زیست معتقد بودند که آیین درخت‌بانی باید جایگزین درختکاری شود.

۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۲ نیز نشستی به منظور هماهنگی و هم‌افزایی بین‌دستگاهی در خصوص تحقق اهداف موردنظر در این طرح با حضور استاندار فارس تشکیل شده است؛ نشستی که در آن استاندار، برنامه‌ریزی عملیاتی را زمینه تحقق اجرای این طرح دانست و گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی درجهت تحقق این طرح بزرگ و ملی مؤثر است.

نذر بذر در ارسنجان

همچنین در اقدامی زیبایی که در استان فارس انجام شد یکی از خیران شهرستان ارسنجان ۱۵۰کیلوگرم بذر بادام کوهی نذر طبیعت کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزدازی ارسنجان در این‌باره گفت: اقدامات فرهنگی و آموزشی متناسبی توسط کارشناسان اداره و دستگاه‌های دیگر صورت گرفته که این مهم همواره مورد حمایت مسئولان حوزه شهرستان بوده و نذر طبیعت و تهیه بذر هم یکی از سایر اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده در طرح ملی است.

 

کاشت ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال جنگلی در شهرستان فسا

اخیراً هم پویشی تحت عنوان پویش سبز نهال‌کاری در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان فسا آغاز شده و بر همین اساس کاشت ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال جنگلی در این شهرستان در دستورکار قرار گرفته است.

قبای سبز درختکاری بر تَن فارس؛جهش ۱۰برابری تولید نهال طی ۲سال

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا در این باره گفت: با همکاری شهرداری نوبندگان و نیروهای مردمی منطقه، ۲هزار و۵۰۰ اصله نهال آکاسیا درمحور جاده بندرعباس- فسا به طول هشت کیلومتر تا پایان سال جاری کاشته خواهد شد.

امید کریم‌نیا بر نقش پر رنگ مردم ، سمن‌ها و نهادهای دولتی در اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد وضمن قدردانی از تشکل‌های مردم نهاد در طرح احداث نوار سبز در جاده‌های خروجی شهر خواستار همکاری و مشارکت مردم در حفظ و توسعه بیش از بیش این منابع شد.

در واقع طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، عملیات نهال کاری با همکاری شهرداری نوبندگان، نیروهای مردمی و حضور پرشور همیاران طبیعت این شهرستان آغاز شده است.

بدین ترتیب استان فارس همچنان در تلاش برای تحقق اهداف مورد نظر در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور است.

 

جهش ۱۰برابری تولید نهال طی ۲سال در فارس

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس که معتقد است فارس در اجرای این طرح ملی پیشرو است اخیراً از جهش ۱۰ برابری تولید نهال طی ۲سال در فارس خبر داده و گفته که با هدف اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، هفت میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال گلدانی و ریشه‌ای در فارس تولید شده است.

حجت اله مرادی همچنین پیشبینی کرده که بخش اعظمی از نهال‌های تولید شده در پاییز و زمستان امسال و با مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی، و آحاد مردم کاشته می شود.

کاشت ۴۵ میلیون اصله نهال تا پایان سال

وی با بیان اینکه در سالجاری در مجموع ۴۵ میلیون اصله نهال و بذر در این استان باید تولید و کاشته شود افزود: تاکنون استان فارس موفق به تولیدهفت میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال با کمک بخش دولتی و خصوصی شده است.

مرادی اضافه کرد: این تعداد نهال در ۱۴ نهالستان در شهرستان‌های مختلف استان تولید شده، همچنین با کمک بخش خصوصی بیش از یک و نیم میلیون انواع نهال غیر مثمر تولید شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس یادآور شد: گونه‌های اُکالیپتوس، صنوبر، بادام کوهی، انواع سرو، کنار و آکاسیا از مهمترین گونه‌های تولیدی و سازگار با اقلیم استان است که در نهالستان‌ها و در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال تولید و توسط منابع طبیعی استان برای توسعه فضای سبز، جنگل کاری و توسعه زارعت چوب به کار خواهد رفت.

سرپرست اداره کل با تأکید بر مشارکت و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی، آحاد جامعه و اقشار مختلف در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌ دستگاههای اجرایی، مشارکت بخش خصوصی و مردمی تعامل بین سازمانی لازمه تحقق این طرح بزرگ و ملی است.

قبای سبز درختکاری بر تَن فارس؛جهش ۱۰برابری تولید نهال طی ۲سال

فارس نیازمند اعتبارات ملی برای ادامه نهال‌کاری

طرح کاشت یک میلیارد درخت به دلیل موقعیت جغرافیایی خشک و نیمه خشک و وجود اکوسیستم‌های شکننده و حساس و همچنین قرار داشتن کشور در زمره کشورهای با تراکم کم پوشش جنگلی، اجراشده و سهم استان در این مدت ۸۰ میلیون اصله نهال و طی یکسال ۲۰میلیون اصله درخت بوده است.

برای اجرای این طرح مشکلاتی از جمله کمبود آب و تأمین زمین در استان وجود دارد که نیاز است تمهیدات لازم برای تخصیص اعتبارات ملی به فارس اندیشیده شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار