عضو هیئت علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه استفاده از کوله پشتی برای حمل وسایل دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود، استانداردهای انتخاب کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان را عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ 28 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: حمیدرضا مکرمی گفت: میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از کوله‌پشتی نسبت به انواع دیگر کیف کمتر است و استفاده از آن، آسیب کمتری برای بدن ایجاد می‌کند، به همین دلیل استفاده از کوله پشتی، برای حمل وسایل دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت آگاهی خانواده‌ها از استانداردهای لازم برای انتخاب کوله‌پشتی مناسب دانش‌آموزان گفت: همان‌طور که از نام کوله پشتی مشخص است، باید در قسمت پشت بدن قرار گیرد و اگر به کوله کمری تبدیل شود، در صورت استفاده دائم منجر به تغییر شکل اندام و افزایش احتمال ابتلا به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحیه کمر و ناهنجاری‌های قامتی می‌شود.

مکرمی در مورد انتخاب صحیح ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ‌ﻫﺎ، به دقت در مورد دارا بودن دو ﺑﻨﺪ ﺿﺨﯿﻢ، با ﻋﺮض دست کم ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ و قرار گرفتن بندها بر روی ﺳﯿﻨﻪ فرد اشاره کرد و افزود: ﺑﻨﺪ ﻧﺎزک ﮐﻮﻟﻪ‌ﭘﺸﺘﯽ ﺑﻪ رگ‌ﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ و ﺧﻮﻧﯽ آﺳﯿﺐ وارد ﮐﺮده و اﺣﺘﻤﺎل اﯾﺠﺎد دردﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺰﻣﻦ و ﻧﺎراﺣﺘﯽ‌ﻫﺎی ﭘﻮﺳﺘﯽ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ‌دﻫﺪ، بنابراین ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﺑﻨﺪﻫﺎ دارای ﺑﺎﻟﺸﺘﮏ ﺑﺎﺷﺪ و در زﻣﺎن اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻮﻟﻪ نیز از ﻫﺮ دو ﺑﻨﺪ آن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

تاکید دیگر این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تنظیم ﺑﻨﺪﻫﺎی ﮐﻮﻟﻪ‌ﭘﺸﺘﯽ به صورت ﻣﺘﻘﺎرن بود، چرا که متقارن نبودن دو ﺑﻨﺪ، ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺧﻮردن ﺗﻌﺎدل ﺑﺪن ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

وی از خانواده‌ها خواست تا ﮐﻮﻟﻪ‌پشتی فرزندان خود را به نحوی انتخاب کنند ﮐﻪ دارای ﯾﮏ ﻻﯾﻪ زﯾﺮﯾﻦ ﭘﺸﺘﯽ در داﺧﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺷﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ و ﮐﻤﺮ را از ﻓﺸﺎر زﯾﺎد ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨد و از ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ ﮐﯿﻒ و ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ در دﺳﺖ نیز پرهیز شود.

وزن مناسب کوله‌پشتی

مکرمی با بیان اینکه وزن ﮐﻮﻟﻪ‌ﭘﺸﺘﯽ‎ﻫﺎ در بیشترین حالت ممکن، ﻣﻌﺎدل ۱۰ درﺻﺪ از وزن داﻧﺶ‌آﻣﻮزان ﺑﺎﺷﺪ، گفت: بهتر است والدین هر شب کیف فرزندان به ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را بررسی کرده و وسایل اضافی را خارج سازند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یافته‌های علمی نیز حاکی از این بوده است که دانش‌آموزانی که کوله‌پشتی‌هایی با وزن بیش از ۱۵ درصد از وزن خود حمل کرده‌اند، دچار دردهای مزمن در ناحیه کمر، انحنای ستون مهره‌ها، دردهای گردنی و ناهنجاری‌های قامتی شده‌اند.

وی اظهار کرد: ﮐﻮﻟﻪ‌پشتی ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ وزن ﺑﺎر ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻮد و تقسیم‌بندی داخل کیف نیز به گونه‌ای باشد که وسایل ثابت بماند، به راحتی جابه‌جا نشود و در زمان نوسان وسایل داخل کیف، نوسان به بدن انتقال پیدا نکند.

عضو هیئت علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر ضرورت دقت خانواده‌ها به مواد تشکیل دهنده کوله‌پشتی فرزندان خود در هنگام خرید، گفت: هرچه مواد سازنده کوله‌پشتی، دارای استحکام بیشتر و وزن کمتر باشد، بهتر است؛ همچنین توصیه می‌شود از ﻣﻮاد ﻣﻨﻌﮑﺲ‌ﮐﻨﻨﺪه ﻧﻮر در تهیه کوله‌پشتی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ با امکان دید داﻧﺶ‌آﻣﻮزان و ﯾﺎ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در ﻏﺮوب و ﺗﺎرﯾﮑﯽ ﺷﺐ، از بروز هرگونه سانحه پیشگیری شود.

اهمیت قابل تنظیم بودن بند کوله‌پشتی‌ها

مکرمی ادامه داد: طول بند کوله‌پشتی‌ها نیز لازم است به خوبی قابل تنظیم بوده و خانواده‌ها به طور منظم، نسبت به تنظیم بند کوله‌پشتی فرزند خود بر اساس شرایط وزن و وسایل موجود در کوله پشتی، اقدام کنند، از سویی دیگر فرزندان در دوران کودکی، در حال رشد بوده و فیزیک بدنی آنان در حال تغییر است.

وی همچنین بر ضرورت تناسب انحنای پشت کوله پشتی با انحنای ستون فقرات دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: توصیه می‌شود لبه کیف و شانه، در یک راستا قرار گیرد، به نحوی که قسمت بالای کوله‌پشتی در راستای شانه قرار گرفته و عرض آن از شانه بیشتر نباشد، همچنین قسمت پایین کوله‌پشتی نیز بالاتر از استخوان و مفصل لگن دانش‌آموز قرار گرفته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رعایت نکردن استانداردهای لازم در هنگام انتخاب کوله‌پشتی را موجب پیامدهایی نظیر بروز دردهای ناحیه شانه یا کمر و افزایش خطر ابتلا به کمردردهای مزمن و گودی کمر، شانه‌های نامتقارن و تمایل شانه‌ها به طرف جلو عنوان کرد که در میان دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار