مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان اردبیل، گفت: با اتمام فاز اول این طرح، حدود 2 میلیون رأس دام سنگین و سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴ 28 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، مهدی فیضی، صبح امروز در جلسه بررسی اجرای طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی که در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد٬ اظهار کرد: در اجرای این طرح که به‌صورت کاملا رایگان و در مدت چهار ماه انجام شد٬ هزینه واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور و هزینه عملیات واکسیناسیون توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در قالب خرید خدمت تأمین شده و هیچ مبلغی از دامداران اخذ نشد.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی از دامداران و روستائیان منطقه با اکیپ‌های مایه‌کوب دامپزشکی افزود: علی‌رغم رایگان بودن اجرای این طرح٬ متأسفانه شاهد عدم همکاری برخی از دامداران بودیم که ادامه این روند در عدم تزریق واکسن٬ می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری جدی جمعیت دامی در برابر این بیماری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آغاز اجرای فاز دوم طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی از اول دی‌ماه به مدت ۲ ماه در استان خبر داد و گفت: اجرای فاز دوم طرح در ادامه فاز اول و در راستای تداوم روند کنترلی و پیشگیری از بیماری و به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود؛ امیدواریم که دامداران و روستاییان با اکیپ‌های مایه‌کوب دامپزشکی همکاری کنند تا حجم بیشتر از جمعیت دامی را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم.

بیماری تب برفکی که در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است یکی از مهم‌ترین، مسری‌ترین و خسارت‌بارترین بیماری دامی در دام‌های زوج سم است که موجب کاهش تولید گوشت، شیر و پشم دامها شده و در دام‌های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می‌دهد.

علی‌رغم اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست ولی ویروس به اندازه‌ای قوی و دارای انتشار سریع است که در کم‌ترین زمان به دام‌های سالم از طریق بزاق دهان، هوا و حتی فضولات دام آلوده سرایت می‌کند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار